Measuring accessibility: A Big Data perspective on Uber service waiting times
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80774 |
Resumo: | This study aims to relate information about the waiting times of ride-sourcing services, with specific reference to Uber, using socioeconomic variables from São Paulo, Brazil. The intention is to explore the possibility of using this measure as an accessibility proxy. A database was created with the mean waiting time data per district, which was aggregated to a set of socioeconomic and transport infrastructure variables. From this database, a multiple linear regression model was built. In addition, the stepwise method selected the most significant variables. Moran’s I test confirmed the spatial distribution pattern of the measures, motivating the use of a spatial autoregressive model. The results indicate that physical variables, such as area and population density, are important to explain this relation. However, the mileage of district bus lines and the non-white resident rate were also significant. Besides, the spatial component indicates a possible relation to accessibility. |
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Measuring accessibility: A Big Data perspective on Uber service waiting timesMedindo a acessibilidade: Uma perspectiva de Big Data sobre os tempos de espera do serviço da UberAccessibilityBig DataUberspace statisticurban disparityAcessibilidadeBig DataUberestatística espacialdisparidade urbana.This study aims to relate information about the waiting times of ride-sourcing services, with specific reference to Uber, using socioeconomic variables from São Paulo, Brazil. The intention is to explore the possibility of using this measure as an accessibility proxy. A database was created with the mean waiting time data per district, which was aggregated to a set of socioeconomic and transport infrastructure variables. From this database, a multiple linear regression model was built. In addition, the stepwise method selected the most significant variables. Moran’s I test confirmed the spatial distribution pattern of the measures, motivating the use of a spatial autoregressive model. The results indicate that physical variables, such as area and population density, are important to explain this relation. However, the mileage of district bus lines and the non-white resident rate were also significant. Besides, the spatial component indicates a possible relation to accessibility.O presente artigo busca relacionar informações sobre o tempo de espera de serviços de aluguel de carro, especificamente Uber, com variáveis socioeconômicas da cidade de São Paulo, com a intenção de explorar a possibilidade de uso dessas medidas como um proxy de acessibilidade. Foi montada uma base com a média dos dados de tempo de espera do serviço por distrito, que foi agregada a um conjunto de variáveis socioeconômicas e de infraestrutura de transporte. A partir dessa base, foram elaborados modelos de regressão linear múltipla (RLM), e, utilizando o método stepwise, foram selecionadas as variáveis mais significativas do modelo. Foi verificado o padrão espacial das variáveis por meio do teste I de Moran, que motivou a elaboração de um modelo espacial autorregressivo (SAR). Os resultados indicam que variáveis físicas são importantes para essa relação, como área e densidade populacional, mas a quilometragem de linhas de ônibus no distrito a taxa de residentes não brancos, além do componente espacial, indica uma possível relação com acessibilidade.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2019-12-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/8077410.1590/S0034-759020190606RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 59 No. 6 (2019): november-december; 402-414RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 59 Núm. 6 (2019): november-december; 402-414RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 59 n. 6 (2019): novembro-dezembro; 402-4142178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80774/77150https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/80774/77151Copyright (c) 2019 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessInsardi, AndréLorenzo, Rodolfo Oliveira2020-01-09T19:29:47Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/80774Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:06:04.371781Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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