ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sanchez, Lucia Helena Aponi
Data de Publicação: 2015
Outros Autores: Sanchez, Otavio Prospero, Albertin, Alberto Luiz
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829
Resumo: Online Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed.
id FGV-7_becf9164f7976d6b61eb00f226cb0019
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/55829
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profilesGestión de recursos del EAD: cómo adecuar las tecnologías a los perfiles de asimilaciónGestão de recursos do EAD: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilaçãoDistance learning effectivenessdistance learning technologiestypes of assimilationanalytical assimilationrelational assimilationEfectividad en Educación a Distanciatecnologías de la Educación a Distanciatipos de asimilaciónAsimilación AnalíticaAsimilación RelacionalEfetividade no Ensino a Distânciatecnologias de Educação a Distânciatipos de assimilaçãoAssimilação AnalíticaAssimilação RelacionalOnline Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed.Gestores de la Educación a Distancia (EaD) se confrontan con el dilema de utilizar las nuevas Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de manera efectiva y eficaz. Por otro lado, teorías de aprendizaje, entre ellas la Psicología Cognitiva, describen cómo los medios y procesos afectan el aprendizaje de individuos. Con base en esas teorías, proponemos que individuos pueden ser clasificados cuanto al perfil de asimilación en dos grupos: Asimilación Analítica y Asimilación Relacional, y analizamos como los tipos de tecnologías de la EaD, clasificadas como Textuales, Audiovisuales, Interactivas (sincrónicas) y Colaborativas (asincrónicas) afectan la percepción de efectividad de la tecnología en el aprendizaje para cada grupo. Fueron encontradas evidencias empíricas que soportan que cada grupo perciba diferentemente los tipos de tecnologías, en lo que se refiere a la efectividad en el aprendizaje. Importantes implicaciones cuanto al uso efectivo y eficaz de recursos en el EaD son propuestas para los gestores.Gestores de Educação a Distância (EaD) confrontam-se com o dilema de usar as novas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s) de maneira efetiva e eficiente. Por outro lado, teorias de aprendizado, entre elas a Psicologia Cognitiva, descrevem como os meios e processos afetam o aprendizado de indivíduos. Com base nessas teorias, propomos que indivíduos podem ser classificados quanto ao perfil de assimilação em dois grupos: Assimilação Analítica e Assimilação Relacional, e analisamos como os tipos de tecnologias de EaD, classificadas como textuais, audiovisuais, interativas (síncronas) e colaborativas (assíncronas), afetam a percepção de efetividade da tecnologia no aprendizado para cada grupo. Foram encontradas evidências empíricas que suportam que cada grupo percebe diferentemente os tipos de tecnologias, no que se refere à efetividade no aprendizado. Importantes implicações quanto ao uso efetivo e eficiente de recursos no EaD são propostos para os gestores.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 511-5262178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829/54492Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanchez, Lucia Helena AponiSanchez, Otavio ProsperoAlbertin, Alberto Luiz2016-08-17T11:29:18Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/55829Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:40.752158Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
Gestión de recursos del EAD: cómo adecuar las tecnologías a los perfiles de asimilación
Gestão de recursos do EAD: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação
title ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
spellingShingle ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
Sanchez, Lucia Helena Aponi
Distance learning effectiveness
distance learning technologies
types of assimilation
analytical assimilation
relational assimilation
Efectividad en Educación a Distancia
tecnologías de la Educación a Distancia
tipos de asimilación
Asimilación Analítica
Asimilación Relacional
Efetividade no Ensino a Distância
tecnologias de Educação a Distância
tipos de assimilação
Assimilação Analítica
Assimilação Relacional
title_short ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
title_full ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
title_fullStr ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
title_full_unstemmed ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
title_sort ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
author Sanchez, Lucia Helena Aponi
author_facet Sanchez, Lucia Helena Aponi
Sanchez, Otavio Prospero
Albertin, Alberto Luiz
author_role author
author2 Sanchez, Otavio Prospero
Albertin, Alberto Luiz
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sanchez, Lucia Helena Aponi
Sanchez, Otavio Prospero
Albertin, Alberto Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Distance learning effectiveness
distance learning technologies
types of assimilation
analytical assimilation
relational assimilation
Efectividad en Educación a Distancia
tecnologías de la Educación a Distancia
tipos de asimilación
Asimilación Analítica
Asimilación Relacional
Efetividade no Ensino a Distância
tecnologias de Educação a Distância
tipos de assimilação
Assimilação Analítica
Assimilação Relacional
topic Distance learning effectiveness
distance learning technologies
types of assimilation
analytical assimilation
relational assimilation
Efectividad en Educación a Distancia
tecnologías de la Educación a Distancia
tipos de asimilación
Asimilación Analítica
Asimilación Relacional
Efetividade no Ensino a Distância
tecnologias de Educação a Distância
tipos de assimilação
Assimilação Analítica
Assimilação Relacional
description Online Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed.
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-09-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829/54492
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943146834395136