ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2015 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829 |
Resumo: | Online Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed. |
id |
FGV-7_becf9164f7976d6b61eb00f226cb0019 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/55829 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profilesGestión de recursos del EAD: cómo adecuar las tecnologías a los perfiles de asimilaciónGestão de recursos do EAD: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilaçãoDistance learning effectivenessdistance learning technologiestypes of assimilationanalytical assimilationrelational assimilationEfectividad en Educación a Distanciatecnologías de la Educación a Distanciatipos de asimilaciónAsimilación AnalíticaAsimilación RelacionalEfetividade no Ensino a Distânciatecnologias de Educação a Distânciatipos de assimilaçãoAssimilação AnalíticaAssimilação RelacionalOnline Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed.Gestores de la Educación a Distancia (EaD) se confrontan con el dilema de utilizar las nuevas Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) de manera efectiva y eficaz. Por otro lado, teorías de aprendizaje, entre ellas la Psicología Cognitiva, describen cómo los medios y procesos afectan el aprendizaje de individuos. Con base en esas teorías, proponemos que individuos pueden ser clasificados cuanto al perfil de asimilación en dos grupos: Asimilación Analítica y Asimilación Relacional, y analizamos como los tipos de tecnologías de la EaD, clasificadas como Textuales, Audiovisuales, Interactivas (sincrónicas) y Colaborativas (asincrónicas) afectan la percepción de efectividad de la tecnología en el aprendizaje para cada grupo. Fueron encontradas evidencias empíricas que soportan que cada grupo perciba diferentemente los tipos de tecnologías, en lo que se refiere a la efectividad en el aprendizaje. Importantes implicaciones cuanto al uso efectivo y eficaz de recursos en el EaD son propuestas para los gestores.Gestores de Educação a Distância (EaD) confrontam-se com o dilema de usar as novas Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC’s) de maneira efetiva e eficiente. Por outro lado, teorias de aprendizado, entre elas a Psicologia Cognitiva, descrevem como os meios e processos afetam o aprendizado de indivíduos. Com base nessas teorias, propomos que indivíduos podem ser classificados quanto ao perfil de assimilação em dois grupos: Assimilação Analítica e Assimilação Relacional, e analisamos como os tipos de tecnologias de EaD, classificadas como textuais, audiovisuais, interativas (síncronas) e colaborativas (assíncronas), afetam a percepção de efetividade da tecnologia no aprendizado para cada grupo. Foram encontradas evidências empíricas que suportam que cada grupo percebe diferentemente os tipos de tecnologias, no que se refere à efetividade no aprendizado. Importantes implicações quanto ao uso efetivo e eficiente de recursos no EaD são propostos para os gestores.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2015-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 511-5262178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829/54492Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresasinfo:eu-repo/semantics/openAccessSanchez, Lucia Helena AponiSanchez, Otavio ProsperoAlbertin, Alberto Luiz2016-08-17T11:29:18Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/55829Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:05:40.752158Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles Gestión de recursos del EAD: cómo adecuar las tecnologías a los perfiles de asimilación Gestão de recursos do EAD: como adequar as tecnologias aos perfis de assimilação |
title |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
spellingShingle |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles Sanchez, Lucia Helena Aponi Distance learning effectiveness distance learning technologies types of assimilation analytical assimilation relational assimilation Efectividad en Educación a Distancia tecnologías de la Educación a Distancia tipos de asimilación Asimilación Analítica Asimilación Relacional Efetividade no Ensino a Distância tecnologias de Educação a Distância tipos de assimilação Assimilação Analítica Assimilação Relacional |
title_short |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
title_full |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
title_fullStr |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
title_full_unstemmed |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
title_sort |
ODL resource management: how to adapt the technologies to the assimilation profiles |
author |
Sanchez, Lucia Helena Aponi |
author_facet |
Sanchez, Lucia Helena Aponi Sanchez, Otavio Prospero Albertin, Alberto Luiz |
author_role |
author |
author2 |
Sanchez, Otavio Prospero Albertin, Alberto Luiz |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sanchez, Lucia Helena Aponi Sanchez, Otavio Prospero Albertin, Alberto Luiz |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Distance learning effectiveness distance learning technologies types of assimilation analytical assimilation relational assimilation Efectividad en Educación a Distancia tecnologías de la Educación a Distancia tipos de asimilación Asimilación Analítica Asimilación Relacional Efetividade no Ensino a Distância tecnologias de Educação a Distância tipos de assimilação Assimilação Analítica Assimilação Relacional |
topic |
Distance learning effectiveness distance learning technologies types of assimilation analytical assimilation relational assimilation Efectividad en Educación a Distancia tecnologías de la Educación a Distancia tipos de asimilación Asimilación Analítica Asimilación Relacional Efetividade no Ensino a Distância tecnologias de Educação a Distância tipos de assimilação Assimilação Analítica Assimilação Relacional |
description |
Online Distance Learning managers face the dilemma of using new Information and Communication Technologies (ICT’s) effectively and efficiently. On the other hand, learning theories, among them Cognitive Psychology, describe how the media and processes affect individual learning. Based on these theories, we propose that individuals can be classified according to their assimilation profile in two groups: Analytical Assimilation and Relational Assimilation. We analyze how different distance education technologies, classified as Textual, Audio, Interactive (synchronous) and Collaborative (asynchronous), affect the perceived effectiveness of technology learning of each group. Empirical evidence support that each group perceives differently technologies types in regard to its effectiveness in learning. Important managerial implications for the effective and efficient use of resources in distance education are proposed. |
publishDate |
2015 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2015-09-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/55829/54492 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2015 RAE - Revista de Administração de Empresas |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 55 No. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 55 Núm. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 55 n. 5 (2015): setembro-outubro; 511-526 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943146834395136 |