Trade Marketing in convenience stores

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Victor Manoel Cunha de
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Penna, Leonardo Siano, Silva, Gilberto Figueira da, Freitas, Flávia D’Albergaria
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402
Resumo: This paper aims to describe the motivations for the adoption of trade marketing in convenience stores, as well as its attributions and functional position in the organizational structure. We chose the multiple case study method approach in order to study the motivations and practices of four convenience store chains and five manufacturers. Results indicate that the existence of a formal trade marketing area does not per se ensure collaboration between manufactures and convenience store chains. Trade marketing activities are developed and negotiated with franchisors, but the execution takes place at the franchisee level. It is, in fact, a triadic relationship that encompasses the manufacturer, the franchisor of the convenience stores and its franchisees.
id FGV-7_c0aa8606eddba6fe902f30a2b651cce0
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30402
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling Trade Marketing in convenience storesTrade Marketing en el sector de tiendas de convenienciaTrade Marketing no setor de lojas de conveniênciaTrade marketingconvenience storefranchisorfranchiseefast moving consumer goodsTrade marketingtiendas de convenienciafranquiciadorfranquiciadobienes de consumo de alto giroTrade marketinglojas de conveniênciafranqueadorfranqueadobens de consumo de alto giroThis paper aims to describe the motivations for the adoption of trade marketing in convenience stores, as well as its attributions and functional position in the organizational structure. We chose the multiple case study method approach in order to study the motivations and practices of four convenience store chains and five manufacturers. Results indicate that the existence of a formal trade marketing area does not per se ensure collaboration between manufactures and convenience store chains. Trade marketing activities are developed and negotiated with franchisors, but the execution takes place at the franchisee level. It is, in fact, a triadic relationship that encompasses the manufacturer, the franchisor of the convenience stores and its franchisees.El estudio se propone describir las motivaciones para la adopción del trade marketing en el sector de tiendas de conveniencia, así como sus atribuciones y posición en la estructura organizacional. Se utilizó el estudio de casos múltiples para investigar las motivaciones y prácticas de cuatro redes de tiendas de conveniencia, además de cinco fabricantes indicados por las redes investigadas. Se constató que la existencia de un área formal de trade marketing no es condición suficiente para garantizar la colaboración entre los fabricantes y los minoristas de tiendas de conveniencia. Las acciones de trade marketing son desarrolladas y negociadas con el franquiciador, pero su ejecución ocurre en la instancia del franquiciado. Se trata, por lo tanto, de una relación tripartita (tríade) compuesta por fabricante, franquiciador de las tiendas de conveniencia y sus franquiciados.O estudo objetiva descrever as motivações para a adoção do trade marketing no setor de lojas de conveniência, bem como suas atribuições e posição na estrutura organizacional. Utilizou-se o estudo de casos múltiplos para investigar as motivações e práticas de quatro redes de lojas de conveniência, além de cinco fabricantes indicados pelas redes pesquisadas. Constatou-se que a existência de uma área formal de trade marketing não é condição suficiente para garantir a colaboração entre os fabricantes e os varejistas de lojas de conveniência. As ações de trade marketing são desenvolvidas e negociadas com o franqueador, todavia sua execução ocorre na instância do franqueado. Trata-se, portanto, de uma relação tripartite (tríade) composta por fabricante, franqueador das lojas de conveniência e seus franqueados.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2012-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-656RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-656RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-6562178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402/29244Almeida, Victor Manoel Cunha dePenna, Leonardo SianoSilva, Gilberto Figueira daFreitas, Flávia D’Albergariainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:38:14Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/30402Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:02:41.170220Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv Trade Marketing in convenience stores
Trade Marketing en el sector de tiendas de conveniencia
Trade Marketing no setor de lojas de conveniência
title Trade Marketing in convenience stores
spellingShingle Trade Marketing in convenience stores
Almeida, Victor Manoel Cunha de
Trade marketing
convenience store
franchisor
franchisee
fast moving consumer goods
Trade marketing
tiendas de conveniencia
franquiciador
franquiciado
bienes de consumo de alto giro
Trade marketing
lojas de conveniência
franqueador
franqueado
bens de consumo de alto giro
title_short Trade Marketing in convenience stores
title_full Trade Marketing in convenience stores
title_fullStr Trade Marketing in convenience stores
title_full_unstemmed Trade Marketing in convenience stores
title_sort Trade Marketing in convenience stores
author Almeida, Victor Manoel Cunha de
author_facet Almeida, Victor Manoel Cunha de
Penna, Leonardo Siano
Silva, Gilberto Figueira da
Freitas, Flávia D’Albergaria
author_role author
author2 Penna, Leonardo Siano
Silva, Gilberto Figueira da
Freitas, Flávia D’Albergaria
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Victor Manoel Cunha de
Penna, Leonardo Siano
Silva, Gilberto Figueira da
Freitas, Flávia D’Albergaria
dc.subject.por.fl_str_mv Trade marketing
convenience store
franchisor
franchisee
fast moving consumer goods
Trade marketing
tiendas de conveniencia
franquiciador
franquiciado
bienes de consumo de alto giro
Trade marketing
lojas de conveniência
franqueador
franqueado
bens de consumo de alto giro
topic Trade marketing
convenience store
franchisor
franchisee
fast moving consumer goods
Trade marketing
tiendas de conveniencia
franquiciador
franquiciado
bienes de consumo de alto giro
Trade marketing
lojas de conveniência
franqueador
franqueado
bens de consumo de alto giro
description This paper aims to describe the motivations for the adoption of trade marketing in convenience stores, as well as its attributions and functional position in the organizational structure. We chose the multiple case study method approach in order to study the motivations and practices of four convenience store chains and five manufacturers. Results indicate that the existence of a formal trade marketing area does not per se ensure collaboration between manufactures and convenience store chains. Trade marketing activities are developed and negotiated with franchisors, but the execution takes place at the franchisee level. It is, in fact, a triadic relationship that encompasses the manufacturer, the franchisor of the convenience stores and its franchisees.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/30402/29244
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 52 No. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-656
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 52 Núm. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-656
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 52 n. 6 (2012): novembro-dezembro; 643-656
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943133176692736