An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Vieira, Marcelo Milano Falcão, Fachin, Roberto Costa
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636
Resumo: Market segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis.
id FGV-7_cad3cfef21a7bcc7bceb98fa8411c436
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37636
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody AllenUm exercício de desconstrução do conceito e da prática de segmentação de mercado inspirado em Woody AllenDeconstructiondiscoursemarket segmentationpostmodernismDesconstruçãodiscursosegmentação de mercadopós-modernismoMarket segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis.O conceito de segmentação de mercado constitui-se em uma forte ferramenta freqüentemente utilizada na tomada de decisão nas organizações. Neste artigo, busca-se analisar elementos nem sempre privilegiados quando se trata a segmentação de mercado como discurso hegemônico. A crítica aqui apresentada inspira-se no filme Desconstruindo Harry, de Woody Allen, o que permitirá compreender o exercício de desconstrução do conceito e da prática da segmentação de mercado com base no gênero e na etnia. Essa proposta ampara-se sobre o postulado de Derrida (1999) de que qualquer conceito, palavra ou significado léxico é passível de desconstrução e na hipótese de que o conceito de segmentação de mercado e sua prática encerram significados não revelados, guardando em si um conjunto de atores e vozesmarginalizados.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-922178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636/36389Lengler, Jorge Francisco BertinettiVieira, Marcelo Milano FalcãoFachin, Roberto Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:55Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37636Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:19.267523Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
dc.title.none.fl_str_mv An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
Um exercício de desconstrução do conceito e da prática de segmentação de mercado inspirado em Woody Allen
title An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
spellingShingle An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
Deconstruction
discourse
market segmentation
postmodernism
Desconstrução
discurso
segmentação de mercado
pós-modernismo
title_short An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
title_full An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
title_fullStr An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
title_full_unstemmed An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
title_sort An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
author Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
author_facet Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
Vieira, Marcelo Milano Falcão
Fachin, Roberto Costa
author_role author
author2 Vieira, Marcelo Milano Falcão
Fachin, Roberto Costa
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lengler, Jorge Francisco Bertinetti
Vieira, Marcelo Milano Falcão
Fachin, Roberto Costa
dc.subject.por.fl_str_mv Deconstruction
discourse
market segmentation
postmodernism
Desconstrução
discurso
segmentação de mercado
pós-modernismo
topic Deconstruction
discourse
market segmentation
postmodernism
Desconstrução
discurso
segmentação de mercado
pós-modernismo
description Market segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-10-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636
url https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636/36389
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1798943136584564736