An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636 |
Resumo: | Market segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis. |
id |
FGV-7_cad3cfef21a7bcc7bceb98fa8411c436 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37636 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody AllenUm exercício de desconstrução do conceito e da prática de segmentação de mercado inspirado em Woody AllenDeconstructiondiscoursemarket segmentationpostmodernismDesconstruçãodiscursosegmentação de mercadopós-modernismoMarket segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis.O conceito de segmentação de mercado constitui-se em uma forte ferramenta freqüentemente utilizada na tomada de decisão nas organizações. Neste artigo, busca-se analisar elementos nem sempre privilegiados quando se trata a segmentação de mercado como discurso hegemônico. A crítica aqui apresentada inspira-se no filme Desconstruindo Harry, de Woody Allen, o que permitirá compreender o exercício de desconstrução do conceito e da prática da segmentação de mercado com base no gênero e na etnia. Essa proposta ampara-se sobre o postulado de Derrida (1999) de que qualquer conceito, palavra ou significado léxico é passível de desconstrução e na hipótese de que o conceito de segmentação de mercado e sua prática encerram significados não revelados, guardando em si um conjunto de atores e vozesmarginalizados.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2002-10-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-922178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636/36389Lengler, Jorge Francisco BertinettiVieira, Marcelo Milano FalcãoFachin, Roberto Costainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T18:47:55Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/37636Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:03:19.267523Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen Um exercício de desconstrução do conceito e da prática de segmentação de mercado inspirado em Woody Allen |
title |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
spellingShingle |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen Lengler, Jorge Francisco Bertinetti Deconstruction discourse market segmentation postmodernism Desconstrução discurso segmentação de mercado pós-modernismo |
title_short |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
title_full |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
title_fullStr |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
title_full_unstemmed |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
title_sort |
An exercise in deconstruction of the concept and practice of market segmentation inspired by Woody Allen |
author |
Lengler, Jorge Francisco Bertinetti |
author_facet |
Lengler, Jorge Francisco Bertinetti Vieira, Marcelo Milano Falcão Fachin, Roberto Costa |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Marcelo Milano Falcão Fachin, Roberto Costa |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lengler, Jorge Francisco Bertinetti Vieira, Marcelo Milano Falcão Fachin, Roberto Costa |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Deconstruction discourse market segmentation postmodernism Desconstrução discurso segmentação de mercado pós-modernismo |
topic |
Deconstruction discourse market segmentation postmodernism Desconstrução discurso segmentação de mercado pós-modernismo |
description |
Market segmentation is a powerful marketing tool frequently used to support decision-making in organizations. In this paper we aim at analyzing some elements not always evident when one deals with market segmentation as a hegemonic discourse. We base our analysis in Woody Allen’s “Deconstructing Harry”, which allows the understanding of the deconstruction of market segmentation concept and practice basedon gender and race. Such a purpose is supported by Derrida (1999) who tells us that every concept, word or lexical meaning is subject for deconstruction. Moreover, the hypothesis that both concept and practice of market segmentation hide unrevealed meanings, voices and socialactors is central in our analysis. |
publishDate |
2002 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2002-10-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636 |
url |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/37636/36389 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 42 No. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 42 Núm. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 42 n. 4 (2002): outubro-dezembro; 84-92 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1798943136584564736 |