Green Supply Chain: a protagonist or a supporting role in Brazil?
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32816 |
Resumo: | Environmental issues began to be introduced more frequently in corporate business. As for the supply chain, Green Supply Chain Management (GSCM) emerges as a new approach to corporate responsibility towards the environment. This article aims to analyze the diffusion of the GSCM concept and practices in the Brazilian scenario. To do that, we conducted interviews with experts on the subject of the supply chain in the area of Management in Brazil. The results show that the reasons for the slow development of the concept may relate to characteristics of the domestic market, corporate focus on internal aspects, lack of strict legislation, and low consumer pressure. Experts notice, however, good prospects for the future of discussions on the subject in the Country, due to the National Solid Waste Policy, pressure from the international market, and the search for environmental certification. This study sought to foster further discussions on GSCM in Brazil. |
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Green Supply Chain: a protagonist or a supporting role in Brazil?Green Supply Chain: ¿protagonista o coadyuvante en Brasil?Green Supply Chain: protagonista ou coadjuvante no Brasil?Green Supply Chain Managementgreen supply chainenvironmental management in the supply chainsustainabilityBrazilian scenarioGreen Supply Chain Managementcadena de suministro verdegestión ambiental en la cadena de suministrossostenibilidadescenario brasileñoGreen Supply Chain Managementcadeia de suprimento verdegestão ambiental na cadeia de suprimentossustentabilidadecenário brasileiroEnvironmental issues began to be introduced more frequently in corporate business. As for the supply chain, Green Supply Chain Management (GSCM) emerges as a new approach to corporate responsibility towards the environment. This article aims to analyze the diffusion of the GSCM concept and practices in the Brazilian scenario. To do that, we conducted interviews with experts on the subject of the supply chain in the area of Management in Brazil. The results show that the reasons for the slow development of the concept may relate to characteristics of the domestic market, corporate focus on internal aspects, lack of strict legislation, and low consumer pressure. Experts notice, however, good prospects for the future of discussions on the subject in the Country, due to the National Solid Waste Policy, pressure from the international market, and the search for environmental certification. This study sought to foster further discussions on GSCM in Brazil.Las cuestiones ambientales pasaron a ser introducidas con mayor frecuencia en los negocios empresariales. En cuanto a la cadena de suministros, Green Supply Chain Management (GSCM) surge como el nuevo enfoque a la responsabilidad de las empresas con el medio ambiente. Este artículo tiene como objetivo analizar la difusión del concepto y de las prácticas de GSCM en el escenario brasileño. Para esto, se llevaron a cabo entrevistas con especialistas sobre el tema cadena de suministros en el área de Administración en Brasil. Los resultados indican que las razones para el lento desarrollo del concepto pueden relacionarse con características del mercado nacional, objetivos empresariales en aspectos internos, falta de legislación rígida y baja presión de los consumidores. Los especialistas notan, sin embargo, buenas perspectivas para el futuro de las discusiones de la temática en el país, en virtud de la Política Nacional de Residuos Sólidos, de presiones del mercado internacional y de la búsqueda por la certificación ambiental. Este estudio buscó fomentar nuevas discusiones sobre GSCM en Brasil.Questões ambientais passaram a ser introduzidas com maior frequência nos negócios empresariais. Quanto à cadeia de suprimentos, Green Supply Chain Management (GSCM) surge como novo enfoque à responsabilidade das empresas com o meio ambiente. Este artigo objetiva analisar a difusão do conceito e das práticas de GSCM no cenário brasileiro. Para tanto, foram realizadas entrevistas com especialistas do tema cadeia de suprimentos na área de Administração no Brasil. Os resultados indicam que as razões para o lento desenvolvimento do conceito podem relacionar-se com características do mercado nacional, foco empresarial em aspectos internos, falta de legislação rígida e baixa pressão dos consumidores. Especialistas percebem, entretanto, boas perspectivas para o futuro das discussões da temática no País, em virtude da Política Nacional dos Resíduos Sólidos, de pressões do mercado internacional e da busca por certificação ambiental. Este estudo procurou fomentar novas discussões sobre GSCM no Brasil.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-09-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32816RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 5 (2014): setembro-outubro; 510-520RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 5 (2014): setembro-outubro; 510-520RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 5 (2014): setembro-outubro; 510-5202178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/32816/31639Alves, Ana Paula FerreiraNascimento, Luis Felipe Machado doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:34:17Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/32816Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:34:17Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
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