The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Evandro Luiz
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: Garcia, Eduardo, Santos, Valdirene Mendes dos, Schiavo, Monica Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928
Resumo: Both the world and Brazilian population are aging. There is a gap in academic studies on elderly consumer preference. This research focused on which retailer attributes are most important to maintain loyalty of this group of consumers. Two focus groups generated a list of 44 relevant retailer attributes, followed by a survey with 615 consumers over 60 years old. We found that the dimensions Service and Assortment Management (including management prices and products) explain 47% of the variability of loyalty in the sample. The results also pointed out that attributes related to internal and external structure of the store were not significant in the model, by means of structural equation modeling.
id FGV-7_efb65aa5a7ca06715e7563c305908153
oai_identifier_str oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/29928
network_acronym_str FGV-7
network_name_str Revista de Administração de Empresas
repository_id_str
spelling The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributesEl nuevo consumidor mayores: identificación de los atributos relevantes del comercio minoristaO novo consumidor idoso: identificação dos atributos varejistas relevantesConsumerelderlysretailloyaltyattributesConsumidormayoresminoristalealtadatributos de comercio minoristaConsumidoridososvarejolealdadeatributos varejistasBoth the world and Brazilian population are aging. There is a gap in academic studies on elderly consumer preference. This research focused on which retailer attributes are most important to maintain loyalty of this group of consumers. Two focus groups generated a list of 44 relevant retailer attributes, followed by a survey with 615 consumers over 60 years old. We found that the dimensions Service and Assortment Management (including management prices and products) explain 47% of the variability of loyalty in the sample. The results also pointed out that attributes related to internal and external structure of the store were not significant in the model, by means of structural equation modeling.La población mundial está en proceso de envejecimiento y, en Brasil, este fenómeno también es una realidad. A pesar de eso, existe una laguna en la agenda de estudios académicos sobre las preferencias de los consumidores mayores. Frente a esto, este trabajo buscó verificar cuales atributos comerciales son más relevantes para el mantenimiento de la lealtad de ese grupo de consumidores. Por medio de dos grupos focales, se generó una lista de 44 atributos comerciales relevantes, seguidos de un survey con 615 consumidores con más de 60 años, y se identificó que las dimensiones Atención y Precio (compuesta por los precios y los productos) consiguieron explicar el 47% de la variabilidad de la lealtad de la muestra. Por otro lado, los atributos relacionados a las estructuras interna y externa de la tienda no fueron significativos en el modelo analizado por medio del modelaje por ecuaciones estructurales.A população mundial está em processo de envelhecimento e, no Brasil, esse fenômeno também é uma realidade. Apesar disso, existe uma lacuna na agenda de estudos acadêmicos sobre a preferência dos consumidores idosos. Diante disso, este trabalho procurou verificar quais atributos varejistas são mais relevantes para a manutenção da lealdade desse grupo de consumidores. Por meio de dois grupos focais, gerou-se uma lista de 44 atributos varejistas relevantes, seguidos de um survey com 615 consumidores com mais de 60 anos, e identificou-se que as dimensões Atendimento e Gestão do Sortimento (composta por gestão de preços e de produtos) conseguiram explicar 47% da variabilidade da lealdade da amostra. Por outro lado, os atributos relacionados às estruturas interna e externa da loja não foram significativos no modelo analisado por meio de modelagem por equações estruturais.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2013-11-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado por Paresapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-564RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-564RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-5642178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928/28801Lopes, Evandro LuizGarcia, EduardoSantos, Valdirene Mendes dosSchiavo, Monica Aparecidainfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:36:05Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/29928Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:36:05Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.none.fl_str_mv The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
El nuevo consumidor mayores: identificación de los atributos relevantes del comercio minorista
O novo consumidor idoso: identificação dos atributos varejistas relevantes
title The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
spellingShingle The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
Lopes, Evandro Luiz
Consumer
elderlys
retail
loyalty
attributes
Consumidor
mayores
minorista
lealtad
atributos de comercio minorista
Consumidor
idosos
varejo
lealdade
atributos varejistas
title_short The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
title_full The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
title_fullStr The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
title_full_unstemmed The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
title_sort The new consumer elderly: analysis of relevant retailer attributes
author Lopes, Evandro Luiz
author_facet Lopes, Evandro Luiz
Garcia, Eduardo
Santos, Valdirene Mendes dos
Schiavo, Monica Aparecida
author_role author
author2 Garcia, Eduardo
Santos, Valdirene Mendes dos
Schiavo, Monica Aparecida
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Evandro Luiz
Garcia, Eduardo
Santos, Valdirene Mendes dos
Schiavo, Monica Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Consumer
elderlys
retail
loyalty
attributes
Consumidor
mayores
minorista
lealtad
atributos de comercio minorista
Consumidor
idosos
varejo
lealdade
atributos varejistas
topic Consumer
elderlys
retail
loyalty
attributes
Consumidor
mayores
minorista
lealtad
atributos de comercio minorista
Consumidor
idosos
varejo
lealdade
atributos varejistas
description Both the world and Brazilian population are aging. There is a gap in academic studies on elderly consumer preference. This research focused on which retailer attributes are most important to maintain loyalty of this group of consumers. Two focus groups generated a list of 44 relevant retailer attributes, followed by a survey with 615 consumers over 60 years old. We found that the dimensions Service and Assortment Management (including management prices and products) explain 47% of the variability of loyalty in the sample. The results also pointed out that attributes related to internal and external structure of the store were not significant in the model, by means of structural equation modeling.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-11-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado por Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928
url https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/29928/28801
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
publisher.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas
RAE - Revista de Administração de Empresas
RAE-Revista de Administração de Empresas
dc.source.none.fl_str_mv RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 53 No. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-564
RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 53 Núm. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-564
RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 53 n. 6 (2013): novembro-dezembro; 551-564
2178-938X
0034-7590
reponame:Revista de Administração de Empresas
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Revista de Administração de Empresas
collection Revista de Administração de Empresas
repository.name.fl_str_mv Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br
_version_ 1766160818062229504