Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2014 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista de Administração de Empresas |
Texto Completo: | https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866 |
Resumo: | This study aims to prove the satisfaction felt by a tourist is the result of the functional, hedonic and symbolic benefits acquired from the site. In its turn, it aims to prove that satisfaction is an antecedent for the tourist destination to become more familiar. Different scales are identified to permit measuring these relations based on a confirmatory factor analysis (CFA). A non-probabilistic sample was used based on quotas, in the proportion of tourist destinations visited in Chile. The relationship between perceiving benefits as antecedents for satisfaction can be very important for the tourist destination to be perceived as more familiar than other destinations. This study suggests that satisfaction complies with a very important mediator function between the perception of benefits and the familiarity of the tourist destination. Authorities should consider the triad of benefits as a basis for establishing marketing strategies that seek an increase in satisfaction. |
id |
FGV-7_f1eab5d1e563b8c947835e6823543df2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:bibliotecadigital.fgv.br:article/28866 |
network_acronym_str |
FGV-7 |
network_name_str |
Revista de Administração de Empresas |
repository_id_str |
|
spelling |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiaritySatisfacción: determinante de la familiaridad del destino turísticoSatisfação: determinante da familiaridade do destino turísticofamiliaritysatisfactionmediationbenefitstouristfamiliaridadsatisfacciónmediaciónbeneficiosturistafamiliaridadesatisfaçãomediaçãobenefíciosturistaThis study aims to prove the satisfaction felt by a tourist is the result of the functional, hedonic and symbolic benefits acquired from the site. In its turn, it aims to prove that satisfaction is an antecedent for the tourist destination to become more familiar. Different scales are identified to permit measuring these relations based on a confirmatory factor analysis (CFA). A non-probabilistic sample was used based on quotas, in the proportion of tourist destinations visited in Chile. The relationship between perceiving benefits as antecedents for satisfaction can be very important for the tourist destination to be perceived as more familiar than other destinations. This study suggests that satisfaction complies with a very important mediator function between the perception of benefits and the familiarity of the tourist destination. Authorities should consider the triad of benefits as a basis for establishing marketing strategies that seek an increase in satisfaction.Este estudio pretende probar que la satisfacción obtenida por el turista, es consecuencia del beneficio funcional, hedónico y simbólico adquirido en el lugar. Y a su vez, probar si la satisfacción es un antecedente, para que el destino turístico le sea más familiar. A través de un análisis factorial confirmatorio (AFC), se identificaron diferentes escalas que permitieron medir dichas relaciones. Se utilizó un muestreo no probabilístico con base en cuotas, en proporción a destinos turísticos visitados en Chile. La relación entre la percepción de beneficios como antecedente de la satisfacción, puede ser muy importante para que el destino turístico sea percibido como más familiar que otros. Este estudio sugiere que la satisfacción cumple un rol mediador muy importante, entre la percepción de beneficios y la familiaridad del destino turístico. Las autoridades deberían considerar la triada de beneficios como base para establecer estrategias de marketing que busquen potenciar la satisfacción.Este estudo pretende provar que a satisfação obtida pelo turista, é consequência do benefício funcional, hedônico e simbólico adquirido no local. E por sua vez, provar sim a satisfação é um antecedente, para que o destino turístico se torne mais familiar. Através de uma análise fatorial confirmatória (AFC), são identificadas diferentes escalas que permitiram medir estas relações. Uma amostra não probabilística foi utilizada com base nas cotas, na proporção dos destinos turísticos visitados no Chile. A relação entre a percepção dos benefícios como antecedente da satisfação pode ser muito importante para que o destino turístico seja percebido como mais familiar que outros. Este estudo sugere que a satisfação cumpre com uma função mediadora muito importante, entre a percepção dos benefícios e a familiaridade do destino turístico. As autoridades deveriam considerar a tríade de benefícios como base para estabelecer estratégias de marketing que busquem aumentar a satisfação.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas2014-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 4 (2014): julho-agosto; 393-404RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 4 (2014): julho-agosto; 393-404RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 4 (2014): julho-agosto; 393-4042178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVspahttps://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866/27717Artigas, Enrique MarinaoMoraga, Eduardo TorresYrigoyen, Coro Chascoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-17T11:34:40Zoai:bibliotecadigital.fgv.br:article/28866Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2016-08-17T11:34:40Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity Satisfacción: determinante de la familiaridad del destino turístico Satisfação: determinante da familiaridade do destino turístico |
title |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
spellingShingle |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity Artigas, Enrique Marinao familiarity satisfaction mediation benefits tourist familiaridad satisfacción mediación beneficios turista familiaridade satisfação mediação benefícios turista |
title_short |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
title_full |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
title_fullStr |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
title_full_unstemmed |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
title_sort |
Satisfaction: the determinant of tourist destination familiarity |
author |
Artigas, Enrique Marinao |
author_facet |
Artigas, Enrique Marinao Moraga, Eduardo Torres Yrigoyen, Coro Chasco |
author_role |
author |
author2 |
Moraga, Eduardo Torres Yrigoyen, Coro Chasco |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Artigas, Enrique Marinao Moraga, Eduardo Torres Yrigoyen, Coro Chasco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
familiarity satisfaction mediation benefits tourist familiaridad satisfacción mediación beneficios turista familiaridade satisfação mediação benefícios turista |
topic |
familiarity satisfaction mediation benefits tourist familiaridad satisfacción mediación beneficios turista familiaridade satisfação mediação benefícios turista |
description |
This study aims to prove the satisfaction felt by a tourist is the result of the functional, hedonic and symbolic benefits acquired from the site. In its turn, it aims to prove that satisfaction is an antecedent for the tourist destination to become more familiar. Different scales are identified to permit measuring these relations based on a confirmatory factor analysis (CFA). A non-probabilistic sample was used based on quotas, in the proportion of tourist destinations visited in Chile. The relationship between perceiving benefits as antecedents for satisfaction can be very important for the tourist destination to be perceived as more familiar than other destinations. This study suggests that satisfaction complies with a very important mediator function between the perception of benefits and the familiarity of the tourist destination. Authorities should consider the triad of benefits as a basis for establishing marketing strategies that seek an increase in satisfaction. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-07-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866 |
url |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/rae/article/view/28866/27717 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
publisher.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de Empresas RAE-Revista de Administração de Empresas |
dc.source.none.fl_str_mv |
RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 54 No. 4 (2014): julho-agosto; 393-404 RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 54 Núm. 4 (2014): julho-agosto; 393-404 RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 54 n. 4 (2014): julho-agosto; 393-404 2178-938X 0034-7590 reponame:Revista de Administração de Empresas instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Revista de Administração de Empresas |
collection |
Revista de Administração de Empresas |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
rae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br |
_version_ |
1766160818044403712 |