O conceito de competitividade da empresa: uma análise crítica

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Mariotto, Fábio Luiz
Data de Publicação: 1991
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Administração de Empresas
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38584
Resumo: The term "compeiitiueness", as applied both to nations and firms, became fashionable, because of the changes in the world economic scene. The ideas of heterodox economists, like Schumpeier, help us understand the role of diversification and innovation in the attempt by firms to avoid direct competition. In the theory of business strategy, the role of competition became central with Michael Porter's books. He clearly characterizes the forces of competition and the ways to face them. The applicationof these concepts to the case of microcomputer production in Brazil discloses the little feasibility of this segment of the national information technology industry becoming competitive in the world market.
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spelling O conceito de competitividade da empresa: uma análise críticaO conceito de competitividade da empresa: uma análise críticaCompetitioncompetitivenessBrazilian microcomputer industryConcorrênciacompetitividadeindústria nacional de microcomputadoresThe term "compeiitiueness", as applied both to nations and firms, became fashionable, because of the changes in the world economic scene. The ideas of heterodox economists, like Schumpeier, help us understand the role of diversification and innovation in the attempt by firms to avoid direct competition. In the theory of business strategy, the role of competition became central with Michael Porter's books. He clearly characterizes the forces of competition and the ways to face them. The applicationof these concepts to the case of microcomputer production in Brazil discloses the little feasibility of this segment of the national information technology industry becoming competitive in the world market.O termo "compeiitioidade", aplicado tanto às nações como às empresas, está em voga, devido às mudanças no cenário mundial. As idéias de economistas heterodoxos, como Schumpeier, ajudam-nos a compreender o papel da diversificação e da inovação na tentativa das empresas de evitar a concorrência direta. Na teoria da estratégia empresarial, o papel da concorrência tornou-se central com os livros de Michael Porter. Ele caracteriza claramente as forças da concorrência e as formas de enfrentá-la. A aplicação desses conceitos ao caso da produção de microcomputadores no Brasil evidencia a pouca viabilidade de esse segmento da informática nacional tornar-se competitivo no mercado mundial.RAE - Revista de Administracao de Empresas RAE - Revista de Administração de EmpresasRAE-Revista de Administração de Empresas1991-04-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38584RAE - Revista de Administracao de Empresas ; Vol. 31 No. 2 (1991): abril-junho; 37-52RAE - Revista de Administração de Empresas; Vol. 31 Núm. 2 (1991): abril-junho; 37-52RAE-Revista de Administração de Empresas; v. 31 n. 2 (1991): abril-junho; 37-522178-938X0034-7590reponame:Revista de Administração de Empresasinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rae/article/view/38584/37323Mariotto, Fábio Luizinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-08-18T12:17:56Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/38584Revistahttps://rae.fgv.br/raeONGhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phprae@fgv.br||ilda.fontes@fgv.br||raeredacao@fgv.br2178-938X0034-7590opendoar:2024-03-06T13:04:00.762674Revista de Administração de Empresas - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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