Assimetrias na transmissão dos preços dos combustíveis: O caso do óleo diesel no Brasil
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Economia (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/rbe/article/view/3743 |
Resumo: | Despite of international evidence of asymmetric price adjustments in many markets, particularly in gasoline markets, the literature on this issue with Brazilian data is very scarce. Thus, the aim of this paper is to fill this gap and investigate the asymmetry in price transmission of wholesale diesel (refineries and distributors) to final consumers. In fact, price adjustments are asymmetric both in the short and long run. While retailer prices tend to respond to wholesale price increases in the same month, complete response to wholesale price reductions may take ten months. The results are robust to the presence of structural breaks and shocks of 1% in the wholesale ricemean transfer of at least R$ 2.1 billion a year from consumers to retailers. |
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Assimetrias na transmissão dos preços dos combustíveis: O caso do óleo diesel no BrasilAssimetrias na transmissão dos preços dos combustíveis: O caso do óleo diesel no BrasilAssimetriaModelo de Correção de ErrosCointegraçãoPreços do Óleo DieselAssimetriaModelo de Correção de ErrosCointegraçãoPreços do Óleo DieselDespite of international evidence of asymmetric price adjustments in many markets, particularly in gasoline markets, the literature on this issue with Brazilian data is very scarce. Thus, the aim of this paper is to fill this gap and investigate the asymmetry in price transmission of wholesale diesel (refineries and distributors) to final consumers. In fact, price adjustments are asymmetric both in the short and long run. While retailer prices tend to respond to wholesale price increases in the same month, complete response to wholesale price reductions may take ten months. The results are robust to the presence of structural breaks and shocks of 1% in the wholesale ricemean transfer of at least R$ 2.1 billion a year from consumers to retailers. Existe farta evidência internacional de assimetria no ajuste dos preços, em particular com relação aos combustíveis. A literatura a este respeito com dados brasileiros é escassa e, nesse sentido, o objetivo deste artigo é suprir esta lacuna e investigar a assimetria na transmissão do preço do óleo diesel no atacado (refinarias e distribuidores) para os consumidores finais. Os resultados apontam que há assimetria e que ela se manifesta no curto e no longo prazo. Enquanto aumentos nos preços no atacado são repassados quase que totalmente no mesmo mês do choque, as reduções são repassadas de modo bem mais lento. Os resultados são robustos à presença de quebras estruturais e choques de 1% no preço no atacado implicam transferência de pelo menos R$ 2,1 bilhões por anos dos consumidores para os varejistas.EGV EPGE2012-12-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticlesArtigosapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/rbe/article/view/3743Revista Brasileira de Economia; Vol. 66 No. 4 (2012): Edição Especial - CAEN; 469-490Revista Brasileira de Economia; v. 66 n. 4 (2012): Edição Especial - CAEN; 469-4901806-91340034-7140reponame:Revista Brasileira de Economia (Online)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporhttps://periodicos.fgv.br/rbe/article/view/3743/4780Canêdo-Pinheiro, Mauricioinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-12-16T12:26:53Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/3743Revistahttps://periodicos.fgv.br/rbe/https://periodicos.fgv.br/rbe/oai||rbe@fgv.br1806-91340034-7140opendoar:2024-03-06T13:03:30.813058Revista Brasileira de Economia (Online) - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
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