Citationism as academic erudition and as a strategic action
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774 |
Resumo: | Being erudite represents an important characteristic of the academic, causing academic prose to be marked by an aura of sophistication and intellectual elitism. When erudition manifests in the practice of citationism, it can constitute a communicative distortion strategy instrumentalized to avoid or minimize debate or more accurate argumentation. Discussing this specific problem is the purpose of this essay. This criticism is developed by considering Habermas’ philosophical-sociological perspective, in which communication constitutes a process of exchange of intersubjective meanings while establishing itself as a strategic act of intervention in the world. In this sense, citacionism is seen as a usage of the specificities of the specialized lexicon in the academic world, working as an important mechanism of domination and influence despite the unintelligibility derived from this process. |
id |
FGV-9_6491bb932756efb55b98ca1027d3d92c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90774 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
Citationism as academic erudition and as a strategic actionEl citacionismo como erudición académica y acción estratégicaCitacionismo como erudição acadêmica e como ação estratégicaEruditionAcademic CommunicationCitationismPower relationsTheory of Communicative ActionErudiciónComunicación académicaCitacionismoRelaciones de poderTeoría de la acción comunicativaErudiçãoComunicação AcadêmicaCitacionismoRelações de PoderTeoria da Ação ComunicativaBeing erudite represents an important characteristic of the academic, causing academic prose to be marked by an aura of sophistication and intellectual elitism. When erudition manifests in the practice of citationism, it can constitute a communicative distortion strategy instrumentalized to avoid or minimize debate or more accurate argumentation. Discussing this specific problem is the purpose of this essay. This criticism is developed by considering Habermas’ philosophical-sociological perspective, in which communication constitutes a process of exchange of intersubjective meanings while establishing itself as a strategic act of intervention in the world. In this sense, citacionism is seen as a usage of the specificities of the specialized lexicon in the academic world, working as an important mechanism of domination and influence despite the unintelligibility derived from this process.La erudición es una característica importante para el académico, que marca la prosa académica con un aura de sofisticación y elitismo intelectual. Cuando la erudición se manifiesta en la práctica del citacionismo, puede constituir una estrategia de distorsión comunicativa instrumentalizada para evitar o minimizar el debate o la argumentación más certera. Discutir este problema específico es el propósito de este ensayo. Para articular esta crítica, consideramos la perspectiva filosófico-sociológica de Habermas, donde la comunicación constituye un proceso de intercambio de significados intersubjetivos al tiempo que se erige como un acto estratégico de intervención en el mundo. En este sentido, el citacionismo es visto como un uso de las especificidades del léxico especializado del mundo académico que funciona como un importante mecanismo de dominación e influencia, a pesar de la ininteligibilidad derivada de este proceso.A erudição é uma característica representativa para o acadêmico. Ela marca a prosa acadêmica com uma aura de sofisticação e elitização intelectual. Quando a erudição se manifesta na prática do citacionismo, pode constituir-se como uma estratégia de distorção comunicativa instrumentalizada para evitar ou minimizar o debate ou a argumentação mais acurada. Discutir esse problema específico é o objetivo deste ensaio. Para articular essa crítica, consideramos a perspectiva filosófico-sociológica de Habermas, segundo a qual a comunicação constitui um processo de troca de significados intersubjetivos, ao mesmo tempo que se estabelece como um agir estratégico de intervenção no mundo. Nesse sentido, o citacionismo é visto como um importante mecanismo que utiliza especificidades do léxico especializado do mundo acadêmico com o fim de dominação e influência, a despeito da ininteligibilidade derivada deste processo.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2024-02-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/9077410.1590/1679-395120230016Cadernos EBAPE.BR; Vol. 22 No. 1 (2024); e2023-0016Cadernos EBAPE.BR; Vol. 22 Núm. 1 (2024); e2023-0016Cadernos EBAPE.BR; v. 22 n. 1 (2024); e2023-00161679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774/85299https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774/85300https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessVizeu, Fabio2024-02-28T19:19:41Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/90774Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:36.369697Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Citationism as academic erudition and as a strategic action El citacionismo como erudición académica y acción estratégica Citacionismo como erudição acadêmica e como ação estratégica |
title |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
spellingShingle |
Citationism as academic erudition and as a strategic action Vizeu, Fabio Erudition Academic Communication Citationism Power relations Theory of Communicative Action Erudición Comunicación académica Citacionismo Relaciones de poder Teoría de la acción comunicativa Erudição Comunicação Acadêmica Citacionismo Relações de Poder Teoria da Ação Comunicativa |
title_short |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
title_full |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
title_fullStr |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
title_full_unstemmed |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
title_sort |
Citationism as academic erudition and as a strategic action |
author |
Vizeu, Fabio |
author_facet |
Vizeu, Fabio |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vizeu, Fabio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Erudition Academic Communication Citationism Power relations Theory of Communicative Action Erudición Comunicación académica Citacionismo Relaciones de poder Teoría de la acción comunicativa Erudição Comunicação Acadêmica Citacionismo Relações de Poder Teoria da Ação Comunicativa |
topic |
Erudition Academic Communication Citationism Power relations Theory of Communicative Action Erudición Comunicación académica Citacionismo Relaciones de poder Teoría de la acción comunicativa Erudição Comunicação Acadêmica Citacionismo Relações de Poder Teoria da Ação Comunicativa |
description |
Being erudite represents an important characteristic of the academic, causing academic prose to be marked by an aura of sophistication and intellectual elitism. When erudition manifests in the practice of citationism, it can constitute a communicative distortion strategy instrumentalized to avoid or minimize debate or more accurate argumentation. Discussing this specific problem is the purpose of this essay. This criticism is developed by considering Habermas’ philosophical-sociological perspective, in which communication constitutes a process of exchange of intersubjective meanings while establishing itself as a strategic act of intervention in the world. In this sense, citacionism is seen as a usage of the specificities of the specialized lexicon in the academic world, working as an important mechanism of domination and influence despite the unintelligibility derived from this process. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-02-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774 10.1590/1679-395120230016 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774 |
identifier_str_mv |
10.1590/1679-395120230016 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774/85299 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/90774/85300 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 22 No. 1 (2024); e2023-0016 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 22 Núm. 1 (2024); e2023-0016 Cadernos EBAPE.BR; v. 22 n. 1 (2024); e2023-0016 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1798943214772682752 |