The scientific field of administration: an analysis from the circle of theoretical matrices

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Elinaldo L.
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/52841
Resumo: This article is the result of a reflection on the scientific development of the management. It proposes to analyze the theoretical path of the field, from their frameworks, reflecting on the epistemological problem of a knowledge that even haven’t clearly defined its object of study. Inspired in the concept of the circle of epistemic matrices, conceived by Paes de Paula (2015), the analysis is based on three theoretical matrices (Orthodox Studies, Organizational Studies and Critical Studies), verifying their trajectories and highlighting the need to reposition their scientific object. Finally, some considerations are made in order to instigate the researchers of this area to make more profound reflections on the epistemological bases of this science.
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spelling The scientific field of administration: an analysis from the circle of theoretical matricesEl campo científico de la administración: un análisis desde el círculo de las matrices teóricasO campo científico da administração: uma análise a partir do círculo das matrizes teóricasScientific FieldTheoretical MatricesScientific ObjectCampo científicoMatrices teóricasObjeto científicoCampo científicoMatrizes teóricasObjeto científicoThis article is the result of a reflection on the scientific development of the management. It proposes to analyze the theoretical path of the field, from their frameworks, reflecting on the epistemological problem of a knowledge that even haven’t clearly defined its object of study. Inspired in the concept of the circle of epistemic matrices, conceived by Paes de Paula (2015), the analysis is based on three theoretical matrices (Orthodox Studies, Organizational Studies and Critical Studies), verifying their trajectories and highlighting the need to reposition their scientific object. Finally, some considerations are made in order to instigate the researchers of this area to make more profound reflections on the epistemological bases of this science.Este ensayo es un producto de una reflexión acerca del desarrollo científico de la administración. Se propone analizar la trayectoria del campo, desde sus bases teóricas, reflexionando sobre la problemática epistemológica de estar ante un saber que ni siquiera ha definido claramente su objeto de estudio. De esta forma, mediante inspiración en el concepto de círculo de las matrices epistémicas, concebido por Paes de Paula (2015), se realizan análisis basados en tres matrices de conocimiento (Estudios Ortodoxos, Estudios Organizativos y Estudios Críticos), describiendo sus trayectorias y destacando la necesidad de un (re)posicionamiento y de una resignificación de su objeto científico. Por último, se hacen algunas consideraciones con respecto a las discusiones acerca del desarrollo del campo de la administración, a fin de instigar a los investigadores del área a hacer reflexiones más profundas sobre las bases epistemológicas de esta ciencia.Este ensaio é produto de uma reflexão sobre o desenvolvimento científico da administração. Propõe-se a analisar a trajetória do campo, a partir de suas bases teóricas, refletindo acerca da problemática epistemológica de estarmos diante de um saber que sequer tem claramente definido o seu objeto de estudo. Dessa forma, mediante inspiração no conceito de círculo das matrizes epistêmicas, concebido por Paes de Paula (2015), são realizadas análises com base em três matrizes de conhecimento (Estudos Ortodoxos, Estudos Organizacionais e Estudos Críticos), descrevendo suas trajetórias e destacando a necessidade de um (re)posicionamento e de uma ressignificação do seu objeto científico. Por fim, são feitas algumas considerações a respeito das discussões sobre o desenvolvimento do campo da administração, a fim de instigar os pesquisadores da área a fazerem reflexões mais profundas sobre as bases epistemológicas dessa ciência.Escola Brasileira de AdEscola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2017-05-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/52841Cadernos EBAPE.BR; Vol. 15 No. 2 (2017); 209-228Cadernos EBAPE.BR; Vol. 15 Núm. 2 (2017); 209-228Cadernos EBAPE.BR; v. 15 n. 2 (2017); 209-2281679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/52841/66313https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/52841/66314Copyright (c) 2017 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Elinaldo L.2017-06-28T13:42:46Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/52841Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapePRIhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2017-06-28T13:42:46Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
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