A study of relations between gender and careers anchors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por eng |
Título da fonte: | Cadernos EBAPE.BR |
Texto Completo: | https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911 |
Resumo: | The research analyzed the relationship between gender and career anchors of undergraduate students, using the survey method. The sample totaled 251 Engineering students and 251 Health Care students. To collect the data, we used questionnaires containing the Inventory Career Guidance of Schein (1990). The analysis techniques used were descriptive statistics and exploratory factor analysis. The results show that, in the Engineering area, female respondents valued more the lifestyle and safety anchors, whose attributes are socially associated with the female gender. In the area of Health Care, male respondents valued more autonomy and independency, pure challenge, and creativity anchors, whose attributes are associated with the male gender. We conclude that career choices are strongly associated with the values and attributes socially assigned to gender. |
id |
FGV-9_9587af4f217b27c246efc0fdd9751abd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.fgv.br:article/72911 |
network_acronym_str |
FGV-9 |
network_name_str |
Cadernos EBAPE.BR |
repository_id_str |
|
spelling |
A study of relations between gender and careers anchorsUn estudio de las relaciones entre género y anclas de carreraUm estudo das relações entre gênero e âncoras de carreiraCareer anchors. Genre. Professions. Health. Engineering.Anclas de carrera. Género. Profesiones. Salud. Ingeniería.Âncoras de carreira. Gênero. Profissões. Saúde. Engenharia.The research analyzed the relationship between gender and career anchors of undergraduate students, using the survey method. The sample totaled 251 Engineering students and 251 Health Care students. To collect the data, we used questionnaires containing the Inventory Career Guidance of Schein (1990). The analysis techniques used were descriptive statistics and exploratory factor analysis. The results show that, in the Engineering area, female respondents valued more the lifestyle and safety anchors, whose attributes are socially associated with the female gender. In the area of Health Care, male respondents valued more autonomy and independency, pure challenge, and creativity anchors, whose attributes are associated with the male gender. We conclude that career choices are strongly associated with the values and attributes socially assigned to gender.El objetivo de la investigación fue analizar la relación entre género y anclas de carrera de estudiantes de cursos de graduación. El método de investigación elegido fue la encuesta (survey). La muestra sumó 251 estudiantes del área de Ingeniería y 251 del área de la Salud. Los datos fueron recolectados a través de cuestionarios que contenían el “Inventario de Orientación de Carrera” de Schein (1990). Las técnicas de análisis utilizadas fueron la estadística descriptiva y el análisis factorial exploratorio. Los resultados apuntan que, en el área de Ingeniería, los encuestados del género femenino valorizaron más las anclas Estilo de Vida y Seguridad/Estabilidad, cuyos atributos están socialmente asociados al género femenino. En el área de la Salud, los encuestados del sexo masculino valoraron más las anclas Autonomía/Independencia, Desafío Puro y Creatividad Emprendedora, cuyos atributos están asociados al género masculino. Concluimos que las elecciones profesionales están fuertemente asociadas a los valores y atributos socialmente atribuidos al género.Este artigo analisa a relação entre gênero e âncoras de carreira de estudantes de cursos de graduação em que predominam o gênero feminino ou o masculino. O método adotado foi o levantamento (survey). A amostra englobou 251 graduandos da área de Engenharia e 251 da área de Saúde. Os dados foram coletados por meio de questionários contendo o “Inventário de Orientação de Carreira” (IOC), de Schein (1990). As técnicas aplicadas foram a estatística descritiva e a análise fatorial exploratória. Os resultados apontam que na área de Engenharia os respondentes do sexo feminino valorizaram mais as âncoras Estilo de Vida e Segurança/Estabilidade, cujos atributos estão socialmente associados ao gênero. Na área de Saúde, os respondentes do sexo masculino valorizaram mais as âncoras Autonomia/Independência, Desafio Puro e Criatividade Empreendedora, cujos atributos estão associados ao gênero. Conclui-se que as escolhas profissionais estão fortemente associadas aos valores e atributos socialmente atribuídos ao gênero.Escola Brasileira de AdEscola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE)2019-03-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 3 (2019); 577-589Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 3 (2019); 577-589Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 3 (2019); 577-5891679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911/75273https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911/75295Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessVieira, AdrianeMonteiro, Plínio Rafael ReisCarrieri, Alexandre de PáduaGuerra, Vanessa de AlmeidaBrant, Luiz Carlos2019-08-08T13:22:04Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/72911Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapePRIhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2019-08-08T13:22:04Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A study of relations between gender and careers anchors Un estudio de las relaciones entre género y anclas de carrera Um estudo das relações entre gênero e âncoras de carreira |
title |
A study of relations between gender and careers anchors |
spellingShingle |
A study of relations between gender and careers anchors Vieira, Adriane Career anchors. Genre. Professions. Health. Engineering. Anclas de carrera. Género. Profesiones. Salud. Ingeniería. Âncoras de carreira. Gênero. Profissões. Saúde. Engenharia. |
title_short |
A study of relations between gender and careers anchors |
title_full |
A study of relations between gender and careers anchors |
title_fullStr |
A study of relations between gender and careers anchors |
title_full_unstemmed |
A study of relations between gender and careers anchors |
title_sort |
A study of relations between gender and careers anchors |
author |
Vieira, Adriane |
author_facet |
Vieira, Adriane Monteiro, Plínio Rafael Reis Carrieri, Alexandre de Pádua Guerra, Vanessa de Almeida Brant, Luiz Carlos |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro, Plínio Rafael Reis Carrieri, Alexandre de Pádua Guerra, Vanessa de Almeida Brant, Luiz Carlos |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vieira, Adriane Monteiro, Plínio Rafael Reis Carrieri, Alexandre de Pádua Guerra, Vanessa de Almeida Brant, Luiz Carlos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Career anchors. Genre. Professions. Health. Engineering. Anclas de carrera. Género. Profesiones. Salud. Ingeniería. Âncoras de carreira. Gênero. Profissões. Saúde. Engenharia. |
topic |
Career anchors. Genre. Professions. Health. Engineering. Anclas de carrera. Género. Profesiones. Salud. Ingeniería. Âncoras de carreira. Gênero. Profissões. Saúde. Engenharia. |
description |
The research analyzed the relationship between gender and career anchors of undergraduate students, using the survey method. The sample totaled 251 Engineering students and 251 Health Care students. To collect the data, we used questionnaires containing the Inventory Career Guidance of Schein (1990). The analysis techniques used were descriptive statistics and exploratory factor analysis. The results show that, in the Engineering area, female respondents valued more the lifestyle and safety anchors, whose attributes are socially associated with the female gender. In the area of Health Care, male respondents valued more autonomy and independency, pure challenge, and creativity anchors, whose attributes are associated with the male gender. We conclude that career choices are strongly associated with the values and attributes socially assigned to gender. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-03-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911 |
url |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por eng |
language |
por eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911/75273 https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/72911/75295 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 Cadernos EBAPE.BR |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de AdEscola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Brasileira de AdEscola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas (FGV EBAPE) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 No. 3 (2019); 577-589 Cadernos EBAPE.BR; Vol. 17 Núm. 3 (2019); 577-589 Cadernos EBAPE.BR; v. 17 n. 3 (2019); 577-589 1679-3951 reponame:Cadernos EBAPE.BR instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Cadernos EBAPE.BR |
collection |
Cadernos EBAPE.BR |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br |
_version_ |
1819875608919801856 |