Corporate political strategies: the case of the Brazilian railway sector

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Rodrigo Oliveira da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Macedo-Soares, Teresia Diana Lowe von Aduard de, Bastos, Sérgio Augusto Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: Cadernos EBAPE.BR
Texto Completo: https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/74754
Resumo: This research aims to identify the corporate political strategies employed by four Brazilian freight concessionaires in two cases of regulatory change and in a case of request for extension of the concession contracts. The theme has been gaining notoriety due to corruption scandals in the relationship between political and economic actors, both public and private, in Brazil. Multi case studies were performed and 33 interviews were conducted, both with managers of the concessionaires, as well as representatives of associations of interests, the regulator, the legislature, and experts in the sector. The collected data indicates that the strategic behaviors analyzed do not fit into a single generic type of strategy as portrayed in the literature. However, in general, there is a tendency towards a reactive stance in cases of regulatory change, in contrast to a proactive stance regarding the change in the contract terms of the concession.
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spelling Corporate political strategies: the case of the Brazilian railway sectorEstrategias políticas empresariales: el caso del sector ferroviario brasileño de cargasEstratégias políticas empresariais: o caso do setor ferroviário brasileiro de cargasCorporate political strategies. Political market. Regulatory change. Brazilian rail freight sector.Estrategias políticas empresariales. Mercado político. Cambio regulatorio. Sector ferroviario brasileño de cargas.Estratégias políticas empresariais. Mercado político. Mudança regulatória. Setor ferroviário brasileiro de cargasThis research aims to identify the corporate political strategies employed by four Brazilian freight concessionaires in two cases of regulatory change and in a case of request for extension of the concession contracts. The theme has been gaining notoriety due to corruption scandals in the relationship between political and economic actors, both public and private, in Brazil. Multi case studies were performed and 33 interviews were conducted, both with managers of the concessionaires, as well as representatives of associations of interests, the regulator, the legislature, and experts in the sector. The collected data indicates that the strategic behaviors analyzed do not fit into a single generic type of strategy as portrayed in the literature. However, in general, there is a tendency towards a reactive stance in cases of regulatory change, in contrast to a proactive stance regarding the change in the contract terms of the concession.El propósito de esta investigación fue, por medio de un estudio de casos múltiples, identificar las estrategias políticas empresariales empleadas por cuatro concesionarias ferroviarias de cargas brasileñas en dos casos de cambio regulatorio y en un caso de solicitud de prórroga de contratos de concesión. El tema viene ganando notoriedad debido a los escándalos de corrupción en la relación entre actores políticos y económicos, públicos y privados, en Brasil. Se realizaron 33 entrevistas, tanto a gestores de las concesionarias como a representantes de asociaciones de defensa de intereses, del órgano regulador, del poder legislativo y de expertos en el sector. Los datos indican que los comportamientos estratégicos analizados no se encuadran en una única tipología de estrategia genérwica encontrada en la literatura. Sin embargo, en general, hay una tendencia a la postura reactiva en los casos de cambio regulatorio en contraste con una postura proactiva en cuanto a la alteración de los plazos de los contratos de concesión.O propósito desta pesquisa foi, por meio de estudo de casos múltiplos, identificar as estratégias políticas empresariais empregadas por 4 concessionárias ferroviárias de cargas brasileiras em 2 casos de mudança regulatória e em 1 caso de pedido de prorrogação de contratos de concessão. O tema vem ganhando notoriedade em função dos escândalos de corrupção na relação entre atores políticos e econômicos, públicos e privados, no Brasil. Foram conduzidas 33 entrevistas, tanto com gestores das concessionárias quanto com representantes de associações de defesa de interesses, do órgão regulador, do poder legislativo e de especialistas no setor. As evidências apontam que os comportamentos estratégicos analisados não se enquadram em uma única tipologia de estratégia genérica encontrada na literatura. No entanto, de modo geral, há uma tendência à postura reativa nos casos de mudança regulatória, em contraste com uma postura proativa quanto à alteração dos prazos dos contratos de concessão.Escola Brasileira de Administração Pública e de Empresas da Fundação Getulio Vargas2020-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfapplication/pdfhttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/7475410.1590/1679-395174754Cadernos EBAPE.BR; Vol. 18 No. 1 (2020); 184-199Cadernos EBAPE.BR; Vol. 18 Núm. 1 (2020); 184-199Cadernos EBAPE.BR; v. 18 n. 1 (2020); 184-1991679-3951reponame:Cadernos EBAPE.BRinstname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVporenghttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/74754/77336https://periodicos.fgv.br/cadernosebape/article/view/74754/77339Copyright (c) 2020 Cadernos EBAPE.BRinfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Rodrigo Oliveira daMacedo-Soares, Teresia Diana Lowe von Aduard deBastos, Sérgio Augusto Pereira2022-07-08T20:23:42Zoai:ojs.periodicos.fgv.br:article/74754Revistahttps://periodicos.fgv.br/cadernosebapehttps://periodicos.fgv.br/cadernosebape/oaicadernosebape@fgv.br||cadernosebape@fgv.br1679-39511679-3951opendoar:2024-05-13T10:00:09.973760Cadernos EBAPE.BR - Fundação Getulio Vargas (FGV)true
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