O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meirelles, Fernando de Souza
Data de Publicação: 2002
Tipo de documento: Relatório
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/2898
Resumo: The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies.
id FGV_0d41499cfa56681e304063a8571eb290
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/2898
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Meirelles, Fernando de SouzaEscolas::EAESP2009-10-27T17:28:26Z2009-10-27T17:28:26Z2002-01-01T00:00:00Z20022002;14http://hdl.handle.net/10438/2898The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies.A disseminação da informação e o uso de novas tecnologias têm delineado uma transformação nos processos de ensino-aprendizagem. Uma parte significativa desta transformação está relacionada ao uso da educação a distância como forma de atingir novos públicos e desenvolver novas metodologias de ensino. Estas transformações também estão afetando cada vez mais as corporações, que tem economizado milhões de dólares todos os anos, usando a educação a distância (EAD) para treinar seus empregados de modo mais eficiente e eficaz do que com os métodos tradicionais. Mas, apesar da maciça presença da EAD na Web, o assunto educação ou treinamento a distância ainda é pouco conhecido e, até certo ponto, incompreendido. A interface entre o ensino/treinamento via Web e as universidades tradicionais ou abertas está ainda pouco explorado. O objetivo deste trabalho é fazer um levantamento comparativo entre os cursos universitários que utilizam a educação a distância e os cursos ou treinamentos a distância utilizados pelas empresas. Buscamos identificar na amostra formas de interação e suporte aos alunos semelhantes entre as universidades e as empresas, a fim de reuni-las formando grupos ou segmentos com características similares. Nesta análise identificamos três grandes grupos que melhor caracterizam as metodologias adotadas.porRelatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.14Distance learningBusiness schoolsEducação à distânciaProcesso de ensino e aprendizagem e tecnologia de informaçãoAdministração de empresasEnsino à distânciaEscolas de administração de empresasO uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superiorThe use of information technology in higher education: study in business schoolsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALP00231_1.pdfapplication/pdf851829https://repositorio.fgv.br/bitstreams/52e684a1-ac17-46e8-a321-c6c487b01f7e/download5645d9388b8585316b52fefad69e91f4MD51TEXTP00231_1.pdf.txtP00231_1.pdf.txtExtracted texttext/plain103398https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a4b18602-1e79-40d4-b254-4a681edcebb7/downloaddb82928ca75d076e6e1eb66abcf24515MD56THUMBNAILP00231_1.pdf.jpgP00231_1.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4776https://repositorio.fgv.br/bitstreams/343e7b52-ae86-455f-ad12-70e2306e3350/downloadc12ea9fb20a206750dea2a19e66e6acbMD5710438/28982023-11-09 21:18:25.504open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2898https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T21:18:25Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The use of information technology in higher education: study in business schools
title O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
spellingShingle O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
Meirelles, Fernando de Souza
Distance learning
Business schools
Educação à distância
Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação
Administração de empresas
Ensino à distância
Escolas de administração de empresas
title_short O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
title_full O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
title_fullStr O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
title_full_unstemmed O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
title_sort O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
author Meirelles, Fernando de Souza
author_facet Meirelles, Fernando de Souza
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas::EAESP
dc.contributor.author.fl_str_mv Meirelles, Fernando de Souza
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance learning
Business schools
topic Distance learning
Business schools
Educação à distância
Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação
Administração de empresas
Ensino à distância
Escolas de administração de empresas
dc.subject.por.fl_str_mv Educação à distância
Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação
dc.subject.area.por.fl_str_mv Administração de empresas
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Ensino à distância
Escolas de administração de empresas
description The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies.
publishDate 2002
dc.date.created.fl_str_mv 2002-01-01T00:00:00Z
dc.date.issued.fl_str_mv 2002
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2009-10-27T17:28:26Z
dc.date.available.fl_str_mv 2009-10-27T17:28:26Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/report
format report
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10438/2898
dc.identifier.sici.none.fl_str_mv 2002;14
identifier_str_mv 2002;14
url http://hdl.handle.net/10438/2898
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv Relatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.14
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/52e684a1-ac17-46e8-a321-c6c487b01f7e/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a4b18602-1e79-40d4-b254-4a681edcebb7/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/343e7b52-ae86-455f-ad12-70e2306e3350/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 5645d9388b8585316b52fefad69e91f4
db82928ca75d076e6e1eb66abcf24515
c12ea9fb20a206750dea2a19e66e6acb
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1802749952430964736