O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2002 |
Tipo de documento: | Relatório |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/2898 |
Resumo: | The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies. |
id |
FGV_0d41499cfa56681e304063a8571eb290 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/2898 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Meirelles, Fernando de SouzaEscolas::EAESP2009-10-27T17:28:26Z2009-10-27T17:28:26Z2002-01-01T00:00:00Z20022002;14http://hdl.handle.net/10438/2898The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies.A disseminação da informação e o uso de novas tecnologias têm delineado uma transformação nos processos de ensino-aprendizagem. Uma parte significativa desta transformação está relacionada ao uso da educação a distância como forma de atingir novos públicos e desenvolver novas metodologias de ensino. Estas transformações também estão afetando cada vez mais as corporações, que tem economizado milhões de dólares todos os anos, usando a educação a distância (EAD) para treinar seus empregados de modo mais eficiente e eficaz do que com os métodos tradicionais. Mas, apesar da maciça presença da EAD na Web, o assunto educação ou treinamento a distância ainda é pouco conhecido e, até certo ponto, incompreendido. A interface entre o ensino/treinamento via Web e as universidades tradicionais ou abertas está ainda pouco explorado. O objetivo deste trabalho é fazer um levantamento comparativo entre os cursos universitários que utilizam a educação a distância e os cursos ou treinamentos a distância utilizados pelas empresas. Buscamos identificar na amostra formas de interação e suporte aos alunos semelhantes entre as universidades e as empresas, a fim de reuni-las formando grupos ou segmentos com características similares. Nesta análise identificamos três grandes grupos que melhor caracterizam as metodologias adotadas.porRelatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.14Distance learningBusiness schoolsEducação à distânciaProcesso de ensino e aprendizagem e tecnologia de informaçãoAdministração de empresasEnsino à distânciaEscolas de administração de empresasO uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superiorThe use of information technology in higher education: study in business schoolsinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALP00231_1.pdfapplication/pdf851829https://repositorio.fgv.br/bitstreams/52e684a1-ac17-46e8-a321-c6c487b01f7e/download5645d9388b8585316b52fefad69e91f4MD51TEXTP00231_1.pdf.txtP00231_1.pdf.txtExtracted texttext/plain103398https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a4b18602-1e79-40d4-b254-4a681edcebb7/downloaddb82928ca75d076e6e1eb66abcf24515MD56THUMBNAILP00231_1.pdf.jpgP00231_1.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg4776https://repositorio.fgv.br/bitstreams/343e7b52-ae86-455f-ad12-70e2306e3350/downloadc12ea9fb20a206750dea2a19e66e6acbMD5710438/28982023-11-09 21:18:25.504open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/2898https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T21:18:25Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The use of information technology in higher education: study in business schools |
title |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
spellingShingle |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior Meirelles, Fernando de Souza Distance learning Business schools Educação à distância Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação Administração de empresas Ensino à distância Escolas de administração de empresas |
title_short |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
title_full |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
title_fullStr |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
title_full_unstemmed |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
title_sort |
O uso da tecnologia de informação para a educação a distância no ensino superior |
author |
Meirelles, Fernando de Souza |
author_facet |
Meirelles, Fernando de Souza |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EAESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meirelles, Fernando de Souza |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Distance learning Business schools |
topic |
Distance learning Business schools Educação à distância Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação Administração de empresas Ensino à distância Escolas de administração de empresas |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação à distância Processo de ensino e aprendizagem e tecnologia de informação |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Ensino à distância Escolas de administração de empresas |
description |
The dissemination of the information and the use of new technologies have delineated a transformation in the teach-learning processes. A significant part of this transformation is related to the use of the distance education as form to reach new public and to develop new methodologies of education. These transformations also are affecting each time more corporations. Millions of dollars are being saved every year, in a progressive rate, using the distance education, as an effective and more efficient mode to train its employees, than the traditional methods. However, despite the massive presence of the distance education in the Web, the subject distance education or training is not as popular as it should be and sometimes misunderstood. The interface between the Web teaching and the traditional or open universities still not explored in large scale. The purpose of this study is to make a comparative survey of the utilization among the university courses of business administration that uses distance education and distance courses or training used by the companies. We try to find in the sample, similar forms of interaction and students support between the universities and the companies, in order to form groups or clusters with similar characteristics. In this study we identify three major groups that better characterize the adopted methodologies. |
publishDate |
2002 |
dc.date.created.fl_str_mv |
2002-01-01T00:00:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2002 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:26Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:26Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
format |
report |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/2898 |
dc.identifier.sici.none.fl_str_mv |
2002;14 |
identifier_str_mv |
2002;14 |
url |
http://hdl.handle.net/10438/2898 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv |
Relatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.14 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/52e684a1-ac17-46e8-a321-c6c487b01f7e/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/a4b18602-1e79-40d4-b254-4a681edcebb7/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/343e7b52-ae86-455f-ad12-70e2306e3350/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
5645d9388b8585316b52fefad69e91f4 db82928ca75d076e6e1eb66abcf24515 c12ea9fb20a206750dea2a19e66e6acb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813797855235670016 |