Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schaimberg, Eduardo
Data de Publicação: 2001
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
Texto Completo: http://hdl.handle.net/10438/3941
Resumo: In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge.
id FGV_c17b4f325ec164225c60d941e9d25352
oai_identifier_str oai:repositorio.fgv.br:10438/3941
network_acronym_str FGV
network_name_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
repository_id_str 3974
spelling Schaimberg, EduardoEscolas::EBAPERitto, Antonio Carlos de AzevedoZouain, Deborah MoraesAraujo, Luis Cesar G. de2009-11-18T19:01:20Z2009-11-18T19:01:20Z2001SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001.http://hdl.handle.net/10438/3941In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge.Nos últimos anos, um número cada vez maior de empresas têm percebido a importância da gestão estratégica do capital intelectual em seu planejamento estratégico. Fatores como a globalização da economia e conseqüente conscientização do valor do trabalho especializado, encravado em processos e rotinas organizacionais, conscientização do conhecimento como fator de produção distinto e redes de processamento de dados de baixo custo apontam para uma crescente substituição da força física pela cerebral em nossas organizações e em nossas vidas sociais. Este trabalho tem como objetivo analisar como a tecnologia de informação, em seu estágio atual, pode contribuir para a criação e desenvolvimento do conhecimento, ou capital intelectual, nas organizações de negócios. Utilizaremos para este fim a metodologia proposta por Nonaka e Takeuchi para a criação de conhecimento nas organizações. O modelo é baseado em dois pontos básicos: 1) a existência de dois tipos de conhecimento, tácito e explícito, e seus diversos processos de interação que geram conhecimento operacional (internalização), conhecimento sistêmico (combinação), conhecimento compartilhado (socialização) e conhecimento conceitual (externalização); 2) a visão de que o conhecimento a princípio é individual, pertence a cada membro da organização e deve ser ampliado 'organizacionalmente'. Considerando as características da metodologia utilizada, é proposta a construção de um portal do conhecimento nas organizações de negócios, para que o mesmo possa ser utilizado como ferramenta de auxílio à criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional.porOrganização e gerênciaAdministração de empresasAprendizagem organizacionalCapital intelectualTecnologia da informaçãoCriação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALEduardoSchaimberg.pdfapplication/pdf534198https://repositorio.fgv.br/bitstreams/428d6dd6-9ca9-4105-b7d6-4b31ec4d4cfc/download2bee76462245f186f9d1f0f7073879ceMD51TEXTEduardoSchaimberg.pdf.txtEduardoSchaimberg.pdf.txtExtracted texttext/plain103146https://repositorio.fgv.br/bitstreams/379f65fb-50fc-4315-9c5c-4926e91fab27/download7dc07171622689591ce24e4ca7af7d38MD56THUMBNAILEduardoSchaimberg.pdf.jpgEduardoSchaimberg.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3027https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bd1c35ed-4234-4453-be6e-74734dcfd761/downloadb75741923747cb665f8e0b9f68a05c1aMD5710438/39412023-11-08 22:17:30.449open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3941https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-08T22:17:30Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false
dc.title.por.fl_str_mv Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
title Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
spellingShingle Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
Schaimberg, Eduardo
Organização e gerência
Administração de empresas
Aprendizagem organizacional
Capital intelectual
Tecnologia da informação
title_short Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
title_full Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
title_fullStr Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
title_full_unstemmed Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
title_sort Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
author Schaimberg, Eduardo
author_facet Schaimberg, Eduardo
author_role author
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv Escolas::EBAPE
dc.contributor.member.none.fl_str_mv Ritto, Antonio Carlos de Azevedo
Zouain, Deborah Moraes
dc.contributor.author.fl_str_mv Schaimberg, Eduardo
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Araujo, Luis Cesar G. de
contributor_str_mv Araujo, Luis Cesar G. de
dc.subject.por.fl_str_mv Organização e gerência
topic Organização e gerência
Administração de empresas
Aprendizagem organizacional
Capital intelectual
Tecnologia da informação
dc.subject.area.por.fl_str_mv Administração de empresas
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv Aprendizagem organizacional
Capital intelectual
Tecnologia da informação
description In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge.
publishDate 2001
dc.date.issued.fl_str_mv 2001
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2009-11-18T19:01:20Z
dc.date.available.fl_str_mv 2009-11-18T19:01:20Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://hdl.handle.net/10438/3941
identifier_str_mv SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001.
url http://hdl.handle.net/10438/3941
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron:FGV
instname_str Fundação Getulio Vargas (FGV)
instacron_str FGV
institution FGV
reponame_str Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
collection Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)
bitstream.url.fl_str_mv https://repositorio.fgv.br/bitstreams/428d6dd6-9ca9-4105-b7d6-4b31ec4d4cfc/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/379f65fb-50fc-4315-9c5c-4926e91fab27/download
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bd1c35ed-4234-4453-be6e-74734dcfd761/download
bitstream.checksum.fl_str_mv 2bee76462245f186f9d1f0f7073879ce
7dc07171622689591ce24e4ca7af7d38
b75741923747cb665f8e0b9f68a05c1a
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1813797818306920448