Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2001 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3941 |
Resumo: | In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge. |
id |
FGV_c17b4f325ec164225c60d941e9d25352 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3941 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Schaimberg, EduardoEscolas::EBAPERitto, Antonio Carlos de AzevedoZouain, Deborah MoraesAraujo, Luis Cesar G. de2009-11-18T19:01:20Z2009-11-18T19:01:20Z2001SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001.http://hdl.handle.net/10438/3941In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge.Nos últimos anos, um número cada vez maior de empresas têm percebido a importância da gestão estratégica do capital intelectual em seu planejamento estratégico. Fatores como a globalização da economia e conseqüente conscientização do valor do trabalho especializado, encravado em processos e rotinas organizacionais, conscientização do conhecimento como fator de produção distinto e redes de processamento de dados de baixo custo apontam para uma crescente substituição da força física pela cerebral em nossas organizações e em nossas vidas sociais. Este trabalho tem como objetivo analisar como a tecnologia de informação, em seu estágio atual, pode contribuir para a criação e desenvolvimento do conhecimento, ou capital intelectual, nas organizações de negócios. Utilizaremos para este fim a metodologia proposta por Nonaka e Takeuchi para a criação de conhecimento nas organizações. O modelo é baseado em dois pontos básicos: 1) a existência de dois tipos de conhecimento, tácito e explícito, e seus diversos processos de interação que geram conhecimento operacional (internalização), conhecimento sistêmico (combinação), conhecimento compartilhado (socialização) e conhecimento conceitual (externalização); 2) a visão de que o conhecimento a princípio é individual, pertence a cada membro da organização e deve ser ampliado 'organizacionalmente'. Considerando as características da metodologia utilizada, é proposta a construção de um portal do conhecimento nas organizações de negócios, para que o mesmo possa ser utilizado como ferramenta de auxílio à criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional.porOrganização e gerênciaAdministração de empresasAprendizagem organizacionalCapital intelectualTecnologia da informaçãoCriação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALEduardoSchaimberg.pdfapplication/pdf534198https://repositorio.fgv.br/bitstreams/428d6dd6-9ca9-4105-b7d6-4b31ec4d4cfc/download2bee76462245f186f9d1f0f7073879ceMD51TEXTEduardoSchaimberg.pdf.txtEduardoSchaimberg.pdf.txtExtracted texttext/plain103146https://repositorio.fgv.br/bitstreams/379f65fb-50fc-4315-9c5c-4926e91fab27/download7dc07171622689591ce24e4ca7af7d38MD56THUMBNAILEduardoSchaimberg.pdf.jpgEduardoSchaimberg.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3027https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bd1c35ed-4234-4453-be6e-74734dcfd761/downloadb75741923747cb665f8e0b9f68a05c1aMD5710438/39412023-11-08 22:17:30.449open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3941https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-08T22:17:30Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
title |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
spellingShingle |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação Schaimberg, Eduardo Organização e gerência Administração de empresas Aprendizagem organizacional Capital intelectual Tecnologia da informação |
title_short |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
title_full |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
title_fullStr |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
title_full_unstemmed |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
title_sort |
Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação |
author |
Schaimberg, Eduardo |
author_facet |
Schaimberg, Eduardo |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EBAPE |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Ritto, Antonio Carlos de Azevedo Zouain, Deborah Moraes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schaimberg, Eduardo |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Araujo, Luis Cesar G. de |
contributor_str_mv |
Araujo, Luis Cesar G. de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Organização e gerência |
topic |
Organização e gerência Administração de empresas Aprendizagem organizacional Capital intelectual Tecnologia da informação |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Aprendizagem organizacional Capital intelectual Tecnologia da informação |
description |
In the last years, a number of enterprises ¿ each time greater ¿ have perceived the importance of the strategic management of the intellectual capital in its strategic planning. Factors like globalization of the economy and consequent awareness of specialized work value enclosed in organizational processes and routines, awareness of knowledge as factor of distinct production and low cost of data processing nets, point to a growing replacement of physical force for cerebral in our organizations and in our social lives. This work has the objective to analyze how the information technology, in its present stage, may contribute to creation and development of knowledge, or intellectual capital, in the organization of business. We will use for this purpose the methodology proposed by Nonaka and Takeuchi for creation of knowledge in the organizations. The model is based in two basic points: 1) the existence of two types of knowledge, the tacit and the explicit and its several processes of interaction wich generate operational knowledge (internalization), systematic knowledge (combination), shared knowledge (socialization) and conceptual knowledge (externalization); 2) the view that knowledge in principle is individual, belongs to each member of the organization and must be enlarged 'in an organization way'. Considering the characteristics of the methodology used, the proposal is the construction of a knowledge portal in the organization of business, so that it may be used as a tool for helping to create and develop organizational knowledge. |
publishDate |
2001 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2001 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-11-18T19:01:20Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-18T19:01:20Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3941 |
identifier_str_mv |
SCHAIMBERG, Eduardo. Criação e desenvolvimento do conhecimento organizacional com o auxílio da tecnologia de informação. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2001. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3941 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/428d6dd6-9ca9-4105-b7d6-4b31ec4d4cfc/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/379f65fb-50fc-4315-9c5c-4926e91fab27/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/bd1c35ed-4234-4453-be6e-74734dcfd761/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
2bee76462245f186f9d1f0f7073879ce 7dc07171622689591ce24e4ca7af7d38 b75741923747cb665f8e0b9f68a05c1a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813797818306920448 |