Segmentos populares, consumo e participação cultural
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2008 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Relatório |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3108 |
Resumo: | This study focuses on how culture can become a socio-economic and political resource for the low income segment of the population. Three handcraft groups and three groups of music artists were analysed, as well as representatives of government and non-government organizations have been interviewed. The conclusion is that culture can become a socio-economic and political resource when key factors are present: the groups can act colectively; the group leaders behave as entrepreneurs and articulate diversified social networks; partnerships are developed with government and non-government organizations. Also, the sustainability of the cultural undertakings depend on transversal public policies. |
id |
FGV_c67e1f5aaa0b028eba284fa3d3648710 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3108 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Limeira, Tânia Maria VidigalGouveia, Maria Alice MachadoEscolas::EAESP2009-10-27T17:28:55Z2009-10-27T17:28:55Z2008-01-01T00:00:00Z20082008;2http://hdl.handle.net/10438/3108This study focuses on how culture can become a socio-economic and political resource for the low income segment of the population. Three handcraft groups and three groups of music artists were analysed, as well as representatives of government and non-government organizations have been interviewed. The conclusion is that culture can become a socio-economic and political resource when key factors are present: the groups can act colectively; the group leaders behave as entrepreneurs and articulate diversified social networks; partnerships are developed with government and non-government organizations. Also, the sustainability of the cultural undertakings depend on transversal public policies.Esta pesquisa investigou como a cultura pode se tornar um recurso econômico, social e político para os segmentos menos favorecidos da população. Foram estudados três grupos de artesanato e três grupos de música, bem como entrevistou-se representantes de órgãos estatais, para-governamentais e do terceiro setor, que atuam na área da cultura. A conclusão é a de que a cultura pode ser um recurso econômico, social e político, quando se verifica a conjugação de alguns fatores-chave: os grupos de artistas conseguem se organizar coletivamente; suas lideranças agem de modo empreendedor e articulando-se a redes sociais diversificadas; parcerias são estabelecidas com organizações governamentais, para-governamentais e do terceiro setor, comprometidas com os objetivos desses grupos. Constatou-se que a sustentabilidade dos empreendimentos associativos na área cultural depende de políticas transversais, visando o desenvolvimento local integrado e sustentado.porRelatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.2Cultural entrepreneurshipEmpreendedorismo culturalMúsica: mercado culturalAdministração de empresasIndústria culturalEmpreendedorismoSegmentos populares, consumo e participação culturalPopular segments, consumer and cultural participationinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/reportreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALRel022008.pdfapplication/pdf1109755https://repositorio.fgv.br/bitstreams/51bca400-7cf8-4124-b7d2-fbacb1d7a69d/downloadf10d1c7b6345f7b71aeb1238f36b113bMD51TEXTRel022008.pdf.txtRel022008.pdf.txtExtracted texttext/plain103015https://repositorio.fgv.br/bitstreams/8ec2efb9-8961-49ce-98d3-ca5d1b04ce23/downloade59d2a06a871d457275c21fcc6179563MD56THUMBNAILRel022008.pdf.jpgRel022008.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3712https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5f4920d4-6fd8-4cac-8c67-2ec1c28b0f44/download8fa8f5a9ab13026f3b75084768f1c2cbMD5710438/31082023-11-09 21:53:34.333open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3108https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T21:53:34Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Popular segments, consumer and cultural participation |
title |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
spellingShingle |
Segmentos populares, consumo e participação cultural Limeira, Tânia Maria Vidigal Cultural entrepreneurship Empreendedorismo cultural Música: mercado cultural Administração de empresas Indústria cultural Empreendedorismo |
title_short |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
title_full |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
title_fullStr |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
title_full_unstemmed |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
title_sort |
Segmentos populares, consumo e participação cultural |
author |
Limeira, Tânia Maria Vidigal |
author_facet |
Limeira, Tânia Maria Vidigal Gouveia, Maria Alice Machado |
author_role |
author |
author2 |
Gouveia, Maria Alice Machado |
author2_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EAESP |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Limeira, Tânia Maria Vidigal Gouveia, Maria Alice Machado |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Cultural entrepreneurship |
topic |
Cultural entrepreneurship Empreendedorismo cultural Música: mercado cultural Administração de empresas Indústria cultural Empreendedorismo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Empreendedorismo cultural Música: mercado cultural |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Indústria cultural Empreendedorismo |
description |
This study focuses on how culture can become a socio-economic and political resource for the low income segment of the population. Three handcraft groups and three groups of music artists were analysed, as well as representatives of government and non-government organizations have been interviewed. The conclusion is that culture can become a socio-economic and political resource when key factors are present: the groups can act colectively; the group leaders behave as entrepreneurs and articulate diversified social networks; partnerships are developed with government and non-government organizations. Also, the sustainability of the cultural undertakings depend on transversal public policies. |
publishDate |
2008 |
dc.date.created.fl_str_mv |
2008-01-01T00:00:00Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2008 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:55Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-10-27T17:28:55Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/report |
format |
report |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3108 |
dc.identifier.sici.none.fl_str_mv |
2008;2 |
identifier_str_mv |
2008;2 |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3108 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv |
Relatório de pesquisa FGV/EAESP/NPP;n.2 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/51bca400-7cf8-4124-b7d2-fbacb1d7a69d/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/8ec2efb9-8961-49ce-98d3-ca5d1b04ce23/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5f4920d4-6fd8-4cac-8c67-2ec1c28b0f44/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
f10d1c7b6345f7b71aeb1238f36b113b e59d2a06a871d457275c21fcc6179563 8fa8f5a9ab13026f3b75084768f1c2cb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1813797603846914048 |