Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/3749 |
Resumo: | The main purpose of this study is identify and select the assessment indicators for Brand Equity (BE), in the fuels segment. Within this perspective, we have chosen to assess the influences based on the following attributes: Brand Loyalty (Lealdade à Marca ( LM), Brand Recognition (Conhecimento da Marca ( CM), Perceived Quality (Qualidade Percebida ( QP) and Brand Associations (Associações à Marca ( AM), through perception of consumers in Rio de Janeiro and São Paulo States. Based on deep interviews in the qualitative phase and in surveys, in the quantitative phase, we began the data analysis through Multiple Linear Regression, according to Atilgan et al. (2005) model and Ha (1996). In the first model, the (CM) was considered non-explanatory to (BE¿, and we¿ve chosen to remove it from the following study model. In the final model, besides remaining variables, demographic variables were included, such as: Family Income (Renda Familiar ( RF) and Federation State (Estado da Federação ( EF), as independent variables. The main relevant findings, through perception of consumers, indicated that the (BE) of company analyzed was better ranked in Rio de Janeiro than in São Paulo and, as for the income, higher level classes tend to have less understanding on the value of (BE) of Petrobras BR. The study finish with mentions the contribution of the research and management implication, as well as limitations and suggestions to further researchers. |
id |
FGV_dd23dffa8a450fecfc7f9142628dab4c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/3749 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Amstalden, Robson RobertoEscolas::EBAPESilva, Marco Antonio Batista daCardoso, Ricardo LopesBotelho, Delane2009-11-18T19:00:56Z2009-11-18T19:00:56Z2007AMSTALDEN, Robson Roberto. Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS - um estudo com consumidores do segmento de combustíveis. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2007.http://hdl.handle.net/10438/3749The main purpose of this study is identify and select the assessment indicators for Brand Equity (BE), in the fuels segment. Within this perspective, we have chosen to assess the influences based on the following attributes: Brand Loyalty (Lealdade à Marca ( LM), Brand Recognition (Conhecimento da Marca ( CM), Perceived Quality (Qualidade Percebida ( QP) and Brand Associations (Associações à Marca ( AM), through perception of consumers in Rio de Janeiro and São Paulo States. Based on deep interviews in the qualitative phase and in surveys, in the quantitative phase, we began the data analysis through Multiple Linear Regression, according to Atilgan et al. (2005) model and Ha (1996). In the first model, the (CM) was considered non-explanatory to (BE¿, and we¿ve chosen to remove it from the following study model. In the final model, besides remaining variables, demographic variables were included, such as: Family Income (Renda Familiar ( RF) and Federation State (Estado da Federação ( EF), as independent variables. The main relevant findings, through perception of consumers, indicated that the (BE) of company analyzed was better ranked in Rio de Janeiro than in São Paulo and, as for the income, higher level classes tend to have less understanding on the value of (BE) of Petrobras BR. The study finish with mentions the contribution of the research and management implication, as well as limitations and suggestions to further researchers.O objetivo deste estudo é identificar e selecionar indicadores de avaliação do valor da marca (Brand Equity - BE), no segmento de combustíveis. Dentro deste prisma foram avaliados os atributos: Lealdade à marca (LM), Conhecimento da Marca (CM), Qualidade Percebida (QP) e Associações à Marca (AM), pela percepção dos consumidores nos Estados do Rio de Janeiro e São Paulo. A partir de entrevistas em profundidade na fase qualitativa e levantamentos na quantitativa, procedeu-se à análise dos dados pela Regressão Linear Múltipla, conforme o modelo de Atilgan et al. (2005) e Ha (1996). No primeiro modelo o 'CM' foi considerado não explicativo ao 'BE', optando por excluí-lo do modelo de estudo posterior. No modelo final, além das variáveis remanescentes, incluiu-se as variáveis demográficas: Renda Familiar (RF) e Estado da Federação (EF), como variáveis independentes. As conclusões mais relevantes, pela percepção dos consumidores, foram as de que o ¿BE¿ da empresa analisada tem melhor avaliação no Estado do Rio de Janeiro do que no Estado de São Paulo, e quanto à renda, as classes mais elevadas tendem a perceber menos valor do 'BE' da Petrobras BR. O estudo finaliza com menções da contribuição da pesquisa e implicações gerenciais, além das limitações e sugestões para pesquisas futuras.porMarcasAtivos intangíveisReputaçãoBrand equityStakeholdersBrandIntangible assetsReputationAdministração de empresasAtivos (Contabilidade)Administração de riscoMarca registradaFatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveisinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisreponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINALACF26C.pdfapplication/pdf1004504https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5977fc82-d1cd-4fb2-9344-e1ee21f723ee/download6461bf2d5af186098fcdc3e6ad8157c2MD51TEXTACF26C.pdf.txtACF26C.pdf.txtExtracted texttext/plain103047https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dd238209-45e7-4c74-b131-8bdd1caf1fe1/downloadde9913a9fb35ef3c361f016e2f8a0a34MD56THUMBNAILACF26C.pdf.jpgACF26C.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3666https://repositorio.fgv.br/bitstreams/7ad2ce97-04ec-4fa1-8e7d-4b6e54ca5577/download7d9718bec9c7584a6e60eec92ac5291aMD5710438/37492023-11-08 17:32:37.714open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/3749https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-08T17:32:37Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
title |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
spellingShingle |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis Amstalden, Robson Roberto Marcas Ativos intangíveis Reputação Brand equity Stakeholders Brand Intangible assets Reputation Administração de empresas Ativos (Contabilidade) Administração de risco Marca registrada |
title_short |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
title_full |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
title_fullStr |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
title_full_unstemmed |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
title_sort |
Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS: um estudo com consumidores do segmento de combustíveis |
author |
Amstalden, Robson Roberto |
author_facet |
Amstalden, Robson Roberto |
author_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EBAPE |
dc.contributor.member.none.fl_str_mv |
Silva, Marco Antonio Batista da Cardoso, Ricardo Lopes |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amstalden, Robson Roberto |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Botelho, Delane |
contributor_str_mv |
Botelho, Delane |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Marcas Ativos intangíveis Reputação |
topic |
Marcas Ativos intangíveis Reputação Brand equity Stakeholders Brand Intangible assets Reputation Administração de empresas Ativos (Contabilidade) Administração de risco Marca registrada |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Brand equity Stakeholders Brand Intangible assets Reputation |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Administração de empresas |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Ativos (Contabilidade) Administração de risco Marca registrada |
description |
The main purpose of this study is identify and select the assessment indicators for Brand Equity (BE), in the fuels segment. Within this perspective, we have chosen to assess the influences based on the following attributes: Brand Loyalty (Lealdade à Marca ( LM), Brand Recognition (Conhecimento da Marca ( CM), Perceived Quality (Qualidade Percebida ( QP) and Brand Associations (Associações à Marca ( AM), through perception of consumers in Rio de Janeiro and São Paulo States. Based on deep interviews in the qualitative phase and in surveys, in the quantitative phase, we began the data analysis through Multiple Linear Regression, according to Atilgan et al. (2005) model and Ha (1996). In the first model, the (CM) was considered non-explanatory to (BE¿, and we¿ve chosen to remove it from the following study model. In the final model, besides remaining variables, demographic variables were included, such as: Family Income (Renda Familiar ( RF) and Federation State (Estado da Federação ( EF), as independent variables. The main relevant findings, through perception of consumers, indicated that the (BE) of company analyzed was better ranked in Rio de Janeiro than in São Paulo and, as for the income, higher level classes tend to have less understanding on the value of (BE) of Petrobras BR. The study finish with mentions the contribution of the research and management implication, as well as limitations and suggestions to further researchers. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2007 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2009-11-18T19:00:56Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2009-11-18T19:00:56Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
AMSTALDEN, Robson Roberto. Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS - um estudo com consumidores do segmento de combustíveis. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2007. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/3749 |
identifier_str_mv |
AMSTALDEN, Robson Roberto. Fatores relevantes na geração de valor da marca PETROBRAS - um estudo com consumidores do segmento de combustíveis. Dissertação (Mestrado em Gestão Empresarial) - FGV - Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2007. |
url |
http://hdl.handle.net/10438/3749 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/5977fc82-d1cd-4fb2-9344-e1ee21f723ee/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/dd238209-45e7-4c74-b131-8bdd1caf1fe1/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/7ad2ce97-04ec-4fa1-8e7d-4b6e54ca5577/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
6461bf2d5af186098fcdc3e6ad8157c2 de9913a9fb35ef3c361f016e2f8a0a34 7d9718bec9c7584a6e60eec92ac5291a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1802749742743027712 |