Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10438/413 |
Resumo: | This paper contributes to the debate on whether the Brazilian public debt is sustainable or not in the long run by considering threshold effects on the Brazilian Budget Deficit. Using data from 1947 to 1999 and a threshold autoregressive model, we find evidence of delays in fiscal stabilization. As suggested in Alesina (1991), delayed stabilizations reflect the existence of political constraints blocking deficit cuts, which are relaxed only when the budget deficit reaches a sufficiently high level, deemed to be unsustainable. In particular, our results suggest that, in the absence of seignorage, only when the increase in the budget deficit reaches 1.74% of the GDP will fiscal authorities intervene to reduce the deficit. If seignorage is allowed, the threshold increases to 2.2%, suggesting that seignorage makes government more tolerant to fiscal imbalances. |
id |
FGV_ef00efe92bb1dad9036c4f4457a50fc4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.fgv.br:10438/413 |
network_acronym_str |
FGV |
network_name_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
repository_id_str |
3974 |
spelling |
Lima, Luiz Renato Regis de OliveiraSimonassi, Andrei GomesEscolas::EPGEFGV2008-05-13T15:23:44Z2008-05-13T15:23:44Z2005-04-010104-8910http://hdl.handle.net/10438/413This paper contributes to the debate on whether the Brazilian public debt is sustainable or not in the long run by considering threshold effects on the Brazilian Budget Deficit. Using data from 1947 to 1999 and a threshold autoregressive model, we find evidence of delays in fiscal stabilization. As suggested in Alesina (1991), delayed stabilizations reflect the existence of political constraints blocking deficit cuts, which are relaxed only when the budget deficit reaches a sufficiently high level, deemed to be unsustainable. In particular, our results suggest that, in the absence of seignorage, only when the increase in the budget deficit reaches 1.74% of the GDP will fiscal authorities intervene to reduce the deficit. If seignorage is allowed, the threshold increases to 2.2%, suggesting that seignorage makes government more tolerant to fiscal imbalances.porEscola de Pós-Graduação em Economia da FGVEnsaios Econômicos;587Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileirainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleEconomiaEconomiaDívida pública - BrasilBrasil - Política econômicareponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital)instname:Fundação Getulio Vargas (FGV)instacron:FGVinfo:eu-repo/semantics/openAccessORIGINAL1821.pdfapplication/pdf210960https://repositorio.fgv.br/bitstreams/d96ec0f4-73ea-4078-bc0a-08fcbf9f3ce8/download561ce18d9e63a7dec219938960de5727MD51TEXT1821.pdf.txt1821.pdf.txtExtracted texttext/plain46825https://repositorio.fgv.br/bitstreams/63bbea00-f2ee-47f1-8439-bfe1adc6de6e/downloadd2fcc94452518a8d1a4dd45509f1812bMD56THUMBNAIL1821.pdf.jpg1821.pdf.jpgGenerated Thumbnailimage/jpeg3233https://repositorio.fgv.br/bitstreams/92ef1c7e-8f19-4e52-b70c-988c64275854/download86b870bab9e01063e1399e25ec87051eMD5710438/4132023-11-09 16:21:29.877open.accessoai:repositorio.fgv.br:10438/413https://repositorio.fgv.brRepositório InstitucionalPRIhttp://bibliotecadigital.fgv.br/dspace-oai/requestopendoar:39742023-11-09T16:21:29Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
title |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
spellingShingle |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira Lima, Luiz Renato Regis de Oliveira Economia Economia Dívida pública - Brasil Brasil - Política econômica |
title_short |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
title_full |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
title_fullStr |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
title_full_unstemmed |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
title_sort |
Dinâmica não-linear e sustentabilidade da dívida pública brasileira |
author |
Lima, Luiz Renato Regis de Oliveira |
author_facet |
Lima, Luiz Renato Regis de Oliveira Simonassi, Andrei Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Simonassi, Andrei Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.unidadefgv.por.fl_str_mv |
Escolas::EPGE |
dc.contributor.affiliation.none.fl_str_mv |
FGV |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Luiz Renato Regis de Oliveira Simonassi, Andrei Gomes |
dc.subject.area.por.fl_str_mv |
Economia |
topic |
Economia Economia Dívida pública - Brasil Brasil - Política econômica |
dc.subject.bibliodata.por.fl_str_mv |
Economia Dívida pública - Brasil Brasil - Política econômica |
description |
This paper contributes to the debate on whether the Brazilian public debt is sustainable or not in the long run by considering threshold effects on the Brazilian Budget Deficit. Using data from 1947 to 1999 and a threshold autoregressive model, we find evidence of delays in fiscal stabilization. As suggested in Alesina (1991), delayed stabilizations reflect the existence of political constraints blocking deficit cuts, which are relaxed only when the budget deficit reaches a sufficiently high level, deemed to be unsustainable. In particular, our results suggest that, in the absence of seignorage, only when the increase in the budget deficit reaches 1.74% of the GDP will fiscal authorities intervene to reduce the deficit. If seignorage is allowed, the threshold increases to 2.2%, suggesting that seignorage makes government more tolerant to fiscal imbalances. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-04-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2008-05-13T15:23:44Z |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-05-13T15:23:44Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/10438/413 |
dc.identifier.issn.none.fl_str_mv |
0104-8910 |
identifier_str_mv |
0104-8910 |
url |
http://hdl.handle.net/10438/413 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.ispartofseries.por.fl_str_mv |
Ensaios Econômicos;587 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Pós-Graduação em Economia da FGV |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola de Pós-Graduação em Economia da FGV |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) instname:Fundação Getulio Vargas (FGV) instacron:FGV |
instname_str |
Fundação Getulio Vargas (FGV) |
instacron_str |
FGV |
institution |
FGV |
reponame_str |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
collection |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) |
bitstream.url.fl_str_mv |
https://repositorio.fgv.br/bitstreams/d96ec0f4-73ea-4078-bc0a-08fcbf9f3ce8/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/63bbea00-f2ee-47f1-8439-bfe1adc6de6e/download https://repositorio.fgv.br/bitstreams/92ef1c7e-8f19-4e52-b70c-988c64275854/download |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
561ce18d9e63a7dec219938960de5727 d2fcc94452518a8d1a4dd45509f1812b 86b870bab9e01063e1399e25ec87051e |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do FGV (FGV Repositório Digital) - Fundação Getulio Vargas (FGV) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1819893601993228288 |