The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sant'Anna, Suze Rosa
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hennington, Élida Azevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517
Resumo: This article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care.
id FIOCRUZ-2_3a8db4d6ba25f2fcd96e7e2267855caa
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1517
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workersMicropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúdetrabalho em saúdemicropolítica do trabalho vivoergologiaeducação popularformação em saúdeergoformaçãohealth workmicropolitics of living workergologypopular educationtraining in healthergotrainingThis article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care.O presente artigo tem como objetivos discutir o trabalho em saúde e apresentar um dispositivo para a formação de trabalhadores sob a ótica do conceito ampliado de saúde, fundamentado em três principais referenciais teóricos: a démarche ergológica e seu dispositivo dinâmico a três polos de Yves Schwartz, a cartografia da micropolítica do trabalho vivo em ato de Emerson Elias Merhy e a educação popular em saúde, inspirada em Paulo Freire. Espera-se com este estudo contribuir para a reflexão e a construção de uma estratégia de formação para intensificar a inserção dos estudantes nos cenários de prática que enfatizem a construção compartilhada de conhecimentos e favoreçam especialmente a produção e efetivação de saberes e dos aspectos relacionais que compõem o núcleo tecnológico do cuidado em saúde.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/151710.1590/S1981-77462011000400011 Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. supl.1 (2011)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517/661Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSant'Anna, Suze Rosa Hennington, Élida Azevedo 2022-08-30T17:44:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1517Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:31.715209Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
Micropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúde
title The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
spellingShingle The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
Sant'Anna, Suze Rosa
trabalho em saúde
micropolítica do trabalho vivo
ergologia
educação popular
formação em saúde
ergoformação
health work
micropolitics of living work
ergology
popular education
training in health
ergotraining
title_short The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
title_full The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
title_fullStr The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
title_full_unstemmed The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
title_sort The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
author Sant'Anna, Suze Rosa
author_facet Sant'Anna, Suze Rosa
Hennington, Élida Azevedo
author_role author
author2 Hennington, Élida Azevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sant'Anna, Suze Rosa
Hennington, Élida Azevedo
dc.subject.por.fl_str_mv trabalho em saúde
micropolítica do trabalho vivo
ergologia
educação popular
formação em saúde
ergoformação
health work
micropolitics of living work
ergology
popular education
training in health
ergotraining
topic trabalho em saúde
micropolítica do trabalho vivo
ergologia
educação popular
formação em saúde
ergoformação
health work
micropolitics of living work
ergology
popular education
training in health
ergotraining
description This article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517
10.1590/S1981-77462011000400011
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517
identifier_str_mv 10.1590/S1981-77462011000400011
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517/661
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. supl.1 (2011)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943472920559616