The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517 |
Resumo: | This article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care. |
id |
FIOCRUZ-2_3a8db4d6ba25f2fcd96e7e2267855caa |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1517 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workersMicropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúdetrabalho em saúdemicropolítica do trabalho vivoergologiaeducação popularformação em saúdeergoformaçãohealth workmicropolitics of living workergologypopular educationtraining in healthergotrainingThis article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care.O presente artigo tem como objetivos discutir o trabalho em saúde e apresentar um dispositivo para a formação de trabalhadores sob a ótica do conceito ampliado de saúde, fundamentado em três principais referenciais teóricos: a démarche ergológica e seu dispositivo dinâmico a três polos de Yves Schwartz, a cartografia da micropolítica do trabalho vivo em ato de Emerson Elias Merhy e a educação popular em saúde, inspirada em Paulo Freire. Espera-se com este estudo contribuir para a reflexão e a construção de uma estratégia de formação para intensificar a inserção dos estudantes nos cenários de prática que enfatizem a construção compartilhada de conhecimentos e favoreçam especialmente a produção e efetivação de saberes e dos aspectos relacionais que compõem o núcleo tecnológico do cuidado em saúde.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/151710.1590/S1981-77462011000400011 Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. supl.1 (2011)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517/661Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSant'Anna, Suze Rosa Hennington, Élida Azevedo 2022-08-30T17:44:54Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1517Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:31.715209Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers Micropolítica do trabalho vivo em ato, ergologia e educação popular: proposição de um dispositivo de formação de trabalhadores da saúde |
title |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
spellingShingle |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers Sant'Anna, Suze Rosa trabalho em saúde micropolítica do trabalho vivo ergologia educação popular formação em saúde ergoformação health work micropolitics of living work ergology popular education training in health ergotraining |
title_short |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
title_full |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
title_fullStr |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
title_full_unstemmed |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
title_sort |
The micropolitics of living work in the act, ergology and popular education: a proposition of a device to train health workers |
author |
Sant'Anna, Suze Rosa |
author_facet |
Sant'Anna, Suze Rosa Hennington, Élida Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
Hennington, Élida Azevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Sant'Anna, Suze Rosa Hennington, Élida Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
trabalho em saúde micropolítica do trabalho vivo ergologia educação popular formação em saúde ergoformação health work micropolitics of living work ergology popular education training in health ergotraining |
topic |
trabalho em saúde micropolítica do trabalho vivo ergologia educação popular formação em saúde ergoformação health work micropolitics of living work ergology popular education training in health ergotraining |
description |
This article aims to discuss the work done in the health area and to present a tool to train workers under the light of the expanded concept of health, based on three main theoretical frameworks: Yves Schwartz' ergology demarche and its dynamic threepole tool; Emerson Elias Merhy's cartography of the micropolitics of living work in the act; and the popular health education, inspired in Paulo Freire. It is hoped that this study will contribute to a reflection on and to the construction of a training strategy to enhance the integration of students in practical activities that emphasize the shared construction of knowledge and, especially, encourage the production and realization of knowledge and relational aspects that make up the technological core in health care. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517 10.1590/S1981-77462011000400011 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1981-77462011000400011 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1517/661 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 9 n. supl.1 (2011) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943472920559616 |