The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , , , , , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1260 |
Resumo: | This is a reflection on the process of developing the curriculum for the Professional Master's Degree in Family Health course offered by Northeast Training in Family Health Network. Professors from federal and state educational and research institutions participated in this process. The construction of the curriculum, that took two years to be completed, included the creation of the Curriculum Development Group, which was put in charge of designing the course and training its professors. The steps of this process were discussed with reference to the educational bases that guided the curriculum design, with emphasis on training health professionals in the professional master's degree mode. It is hoped that the dissemination of this innovative experience within the scope of stricto sensu training will contribute to other experiences not only being designed and implemented, but also disclosed. |
id |
FIOCRUZ-2_4102f7f9e7bc2dcdbe61f901c2d1e65f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1260 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family healthEl proceso de construcción del currículo en la maestría profesional en salud de la familiaO processo de construção do currículo no mestrado profissional em saúde da família formação em saúdedesenho de currículosaúde da famíliatraining in healthcurriculum designfamily healthformación en saluddiseño de currículosalud de la familiaThis is a reflection on the process of developing the curriculum for the Professional Master's Degree in Family Health course offered by Northeast Training in Family Health Network. Professors from federal and state educational and research institutions participated in this process. The construction of the curriculum, that took two years to be completed, included the creation of the Curriculum Development Group, which was put in charge of designing the course and training its professors. The steps of this process were discussed with reference to the educational bases that guided the curriculum design, with emphasis on training health professionals in the professional master's degree mode. It is hoped that the dissemination of this innovative experience within the scope of stricto sensu training will contribute to other experiences not only being designed and implemented, but also disclosed.Se trata de una reflexión sobre el proceso de desarrollo del currículo del curso de Maestría Profesional en Salud de la Familia, realizado por la Red Nordeste de Formación en Salud de la Familia. Los actores de este proceso fueron docentes de instituciones de enseñanza e investigación, federales y estatales. La construcción del currículo, con duración de dos años, incluyó la formación del Grupo de Desarrollo Curricular, responsable del diseño del curso y de la formación de sus docentes. Se discuten las etapas de este proceso teniendo como referencia las bases pedagógicas que orientaron el diseño del currículo, con énfasis en la formación de profesionales de la salud en la modalidad maestría profesional. Se espera que la divulgación de esta experiencia innovadora en el ámbito de la formación stricto sensu contribuya para que otras experiencias puedan no solamente ser pensadas e implementadas, sino también divulgadas.Trata-se de uma reflexão sobre o processo de desenvolvimento do currículo do curso de Mestrado Profissional em Saúde da Família, oferecido pela Rede Nordeste de Formação em Saúde da Família. Foram atores desse processo docentes de instituições de ensino e pesquisa, federais e estaduais. A construção do currículo, com duração de dois anos, incluiu a formação do Grupo de Desenvolvimento Curricular, responsável pelo desenho do curso e pela formação dos seus docentes. Discutem-se as etapas desse processo tendo como referência as bases pedagógicas que nortearam o desenho do currículo, com ênfase na formação de profissionais da saúde na modalidade mestrado profissional. Espera-se que a divulgação dessa experiência inovadora no âmbito da formação stricto sensu contribua para que outras experiências possam não somente ser pensadas e implementadas, mas também divulgadas.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/126010.1590/1981-7746-sip00079Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1260/439Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMachado, Maria de Fátima Antero SousaVieira, Neiva Francenely CunhaHortale, Virginia AlonsoVieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes FernandesMorais, Ana Patrícia Pereira Aguiar, Andréa Silvia Walter de Gomes, Annatália Meneses de AmorimSilva, Geórgia Sibele Nogueira da Coimbra, Liberata CamposDias, Maria Socorro de AraújoVasconcelos, Maristela Inês OsawaMoreira, Carlos Otávio FiuzaTomaz, José Batista CisneForte, Franklin Delano SoaresMonteiro, Claudete Ferreira de Souza2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1260Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:16.539224Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health El proceso de construcción del currículo en la maestría profesional en salud de la familia O processo de construção do currículo no mestrado profissional em saúde da família |
title |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
spellingShingle |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health Machado, Maria de Fátima Antero Sousa formação em saúde desenho de currículo saúde da família training in health curriculum design family health formación en salud diseño de currículo salud de la familia |
title_short |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
title_full |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
title_fullStr |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
title_full_unstemmed |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
title_sort |
The process of building the curriculum in the professional master's degree in family health |
author |
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa |
author_facet |
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa Vieira, Neiva Francenely Cunha Hortale, Virginia Alonso Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Morais, Ana Patrícia Pereira Aguiar, Andréa Silvia Walter de Gomes, Annatália Meneses de Amorim Silva, Geórgia Sibele Nogueira da Coimbra, Liberata Campos Dias, Maria Socorro de Araújo Vasconcelos, Maristela Inês Osawa Moreira, Carlos Otávio Fiuza Tomaz, José Batista Cisne Forte, Franklin Delano Soares Monteiro, Claudete Ferreira de Souza |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Neiva Francenely Cunha Hortale, Virginia Alonso Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Morais, Ana Patrícia Pereira Aguiar, Andréa Silvia Walter de Gomes, Annatália Meneses de Amorim Silva, Geórgia Sibele Nogueira da Coimbra, Liberata Campos Dias, Maria Socorro de Araújo Vasconcelos, Maristela Inês Osawa Moreira, Carlos Otávio Fiuza Tomaz, José Batista Cisne Forte, Franklin Delano Soares Monteiro, Claudete Ferreira de Souza |
author2_role |
author author author author author author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Maria de Fátima Antero Sousa Vieira, Neiva Francenely Cunha Hortale, Virginia Alonso Vieira-Meyer, Anya Pimentel Gomes Fernandes Morais, Ana Patrícia Pereira Aguiar, Andréa Silvia Walter de Gomes, Annatália Meneses de Amorim Silva, Geórgia Sibele Nogueira da Coimbra, Liberata Campos Dias, Maria Socorro de Araújo Vasconcelos, Maristela Inês Osawa Moreira, Carlos Otávio Fiuza Tomaz, José Batista Cisne Forte, Franklin Delano Soares Monteiro, Claudete Ferreira de Souza |
dc.subject.por.fl_str_mv |
formação em saúde desenho de currículo saúde da família training in health curriculum design family health formación en salud diseño de currículo salud de la familia |
topic |
formação em saúde desenho de currículo saúde da família training in health curriculum design family health formación en salud diseño de currículo salud de la familia |
description |
This is a reflection on the process of developing the curriculum for the Professional Master's Degree in Family Health course offered by Northeast Training in Family Health Network. Professors from federal and state educational and research institutions participated in this process. The construction of the curriculum, that took two years to be completed, included the creation of the Curriculum Development Group, which was put in charge of designing the course and training its professors. The steps of this process were discussed with reference to the educational bases that guided the curriculum design, with emphasis on training health professionals in the professional master's degree mode. It is hoped that the dissemination of this innovative experience within the scope of stricto sensu training will contribute to other experiences not only being designed and implemented, but also disclosed. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-26 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1260 10.1590/1981-7746-sip00079 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1260 |
identifier_str_mv |
10.1590/1981-7746-sip00079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1260/439 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1821318588966895616 |