A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
Texto Completo: | https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944 |
Resumo: | The Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning. |
id |
FIOCRUZ-2_83eb536d9e5d7e6127ce85798ba37d31 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1944 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-2 |
network_name_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadoraeducação permanenteinstitucionalização;qualidade da assistênciapermanent educationinstitutionalizationquality of careThe Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning.O Programa de Saúde da Família (PSF), adotado pela Secretaria Municipal de Saúde de Vitória (ES) como estratégia de estruturação da atenção primária, tem exigido de seus profissionais conhecimentos e habilidades em geral não valorizados em sua formação acadêmica. Além disso, a oferta constante de novos conceitos e tecnologias e a demanda da população por um serviço de saúde adequado às suas necessidades requerem do profissional da saúde aperfeiçoamento contínuo. A Secretaria de Saúde do município, respondendo a essas necessidades, implantou em 2001 e institucionalizou em 2003 o Programa de Educação Permanente (PEP) para os profissionais de nível superior das equipes de saúde da família. Esse programa tem pautado sua atuação em uma nova concepção de educação continuada, envolvendo aprendizagem contextualizada baseada em evidências e realizada através de metodologias inovadoras, como a revisão entre pares e a aprendizagem baseada em problemas.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/194410.1590/S1981-77462005000200010Trabalho, Educação e Saúde; v. 3 n. 2 (2005)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944/1012Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Ivana MacedoMurad, Ana Luiza GualandiBof, Sandra Mara Soeiro2022-09-27T17:24:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1944Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:54.405846Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
title |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
spellingShingle |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora Cardoso, Ivana Macedo educação permanente institucionalização; qualidade da assistência permanent education institutionalization quality of care |
title_short |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
title_full |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
title_fullStr |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
title_full_unstemmed |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
title_sort |
A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora |
author |
Cardoso, Ivana Macedo |
author_facet |
Cardoso, Ivana Macedo Murad, Ana Luiza Gualandi Bof, Sandra Mara Soeiro |
author_role |
author |
author2 |
Murad, Ana Luiza Gualandi Bof, Sandra Mara Soeiro |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cardoso, Ivana Macedo Murad, Ana Luiza Gualandi Bof, Sandra Mara Soeiro |
dc.subject.por.fl_str_mv |
educação permanente institucionalização; qualidade da assistência permanent education institutionalization quality of care |
topic |
educação permanente institucionalização; qualidade da assistência permanent education institutionalization quality of care |
description |
The Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-09-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944 10.1590/S1981-77462005000200010 |
url |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944 |
identifier_str_mv |
10.1590/S1981-77462005000200010 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944/1012 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
publisher.none.fl_str_mv |
Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz |
dc.source.none.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde; v. 3 n. 2 (2005) 1981-7746 reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
collection |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
revtes@fiocruz.br |
_version_ |
1798943474809044992 |