A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso, Ivana Macedo
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Murad, Ana Luiza Gualandi, Bof, Sandra Mara Soeiro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944
Resumo: The Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning.
id FIOCRUZ-2_83eb536d9e5d7e6127ce85798ba37d31
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1944
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadoraeducação permanenteinstitucionalização;qualidade da assistênciapermanent educationinstitutionalizationquality of careThe Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning.O Programa de Saúde da Família (PSF), adotado pela Secretaria Municipal de Saúde de Vitória (ES) como estratégia de estruturação da atenção primária, tem exigido de seus profissionais conhecimentos e habilidades em geral não valorizados em sua formação acadêmica. Além disso, a oferta constante de novos conceitos e tecnologias e a demanda da população por um serviço de saúde adequado às suas necessidades requerem do profissional da saúde aperfeiçoamento contínuo. A Secretaria de Saúde do município, respondendo a essas necessidades, implantou em 2001 e institucionalizou em 2003 o Programa de Educação Permanente (PEP) para os profissionais de nível superior das equipes de saúde da família. Esse programa tem pautado sua atuação em uma nova concepção de educação continuada, envolvendo aprendizagem contextualizada baseada em evidências e realizada através de metodologias inovadoras, como a revisão entre pares e a aprendizagem baseada em problemas.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-09-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/194410.1590/S1981-77462005000200010Trabalho, Educação e Saúde; v. 3 n. 2 (2005)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944/1012Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso, Ivana MacedoMurad, Ana Luiza GualandiBof, Sandra Mara Soeiro2022-09-27T17:24:44Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1944Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:54.405846Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
title A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
spellingShingle A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
Cardoso, Ivana Macedo
educação permanente
institucionalização;
qualidade da assistência
permanent education
institutionalization
quality of care
title_short A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
title_full A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
title_fullStr A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
title_full_unstemmed A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
title_sort A institucionalização da educação permanente no programa de saúde da família: uma experiência municipal inovadora
author Cardoso, Ivana Macedo
author_facet Cardoso, Ivana Macedo
Murad, Ana Luiza Gualandi
Bof, Sandra Mara Soeiro
author_role author
author2 Murad, Ana Luiza Gualandi
Bof, Sandra Mara Soeiro
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso, Ivana Macedo
Murad, Ana Luiza Gualandi
Bof, Sandra Mara Soeiro
dc.subject.por.fl_str_mv educação permanente
institucionalização;
qualidade da assistência
permanent education
institutionalization
quality of care
topic educação permanente
institucionalização;
qualidade da assistência
permanent education
institutionalization
quality of care
description The Family Health Program, which was adopted by the Municipal Health Secretariat of the city of Vitória, in the Brazilian state of Espírito Santo, as a strategy for structuring municipal primary health care, has been requiring its professionals to have knowledge and skills that are generally not stressed in their academic education. Moreover, the constant input of new concepts and technologies and the demand of the population for health services that are appropriate for their specific needs require health professionals to constantly improve. The municipal health secretariat, responding to these needs, has implemented in 2001 (and institutionalized in 2003) the Permanent Education program for graduate professionals of the Family Health Program staff. This program's actions have been guided by a new notion of continued education, which involves evidence-based contextualized learning that uses innovative methodologies such as peer reviewing and problem-based learning.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-09-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944
10.1590/S1981-77462005000200010
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944
identifier_str_mv 10.1590/S1981-77462005000200010
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1944/1012
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 3 n. 2 (2005)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943474809044992