Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Freitas, Cilene Maria
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Freitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima, Parente, José Reginaldo Feijão, Vasconcelos, Maristela Inês Osawa, Lima, Gleiciane Kélen, Mesquita, Karina Oliveira de, Martins, Svetlana Coelho, Mendes, Janice Dávila Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Trabalho, Educação e Saúde (Online)
Texto Completo: https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1271
Resumo: This article aims to review the scientific literature on the use of active learning methodologies in health education. This is a review of the literature using the Virtual Health Library database to select the articles. The survey took place from September to November 2012. Fifteen full articles were selected in the search. The results showed that using active methodologies motivates students and directs them to seek information to solve impasses and further their own development, making them realize that new learning is a necessary, significant tool to enhance their possibilities and paths. These methodologies have also contributed to changes in the health professionals’ way of thinking and acting, who started to interact in a plural space of interests, potentials, and capabilities.
id FIOCRUZ-2_f6affc1eb730b3ae00186e2496d2dfa0
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1271
network_acronym_str FIOCRUZ-2
network_name_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository_id_str
spelling Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysisUso de metodologías activas de aprendizaje para la educación en la salud: análisis de la producción científicaUso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica metodologias ativas de aprendizagemeducação na saúdeactive learning methodologieshealth educationmetodologías activas de aprendizajeeducación en saludThis article aims to review the scientific literature on the use of active learning methodologies in health education. This is a review of the literature using the Virtual Health Library database to select the articles. The survey took place from September to November 2012. Fifteen full articles were selected in the search. The results showed that using active methodologies motivates students and directs them to seek information to solve impasses and further their own development, making them realize that new learning is a necessary, significant tool to enhance their possibilities and paths. These methodologies have also contributed to changes in the health professionals’ way of thinking and acting, who started to interact in a plural space of interests, potentials, and capabilities.El presente artículo tiene como principal objetivo analizar la producción científica sobre el uso de metodologías activas de aprendizaje en la educación en la salud. Se trata de una revisión bibliográfica de la literatura, que utilizó para la selección de los artículos la base de datos de la Biblioteca Virtual en Salud. La investigación tuvo lugar en los meses de septiembre a noviembre de 2012. En la búsqueda se seleccionaron 15 artículos completos. Los resultados pusieron de manifiesto que el uso de las metodologías activas motiva al discente y lo orienta a buscar informaciones con el propósito de solucionar el impasse y fomentar su propio desarrollo, haciendo que éste observe que el nuevo aprendizaje es un instrumento necesario y significativo para ampliar sus posibilidades y caminos. Estas metodologías también han contribuido para cambios en el modo de pensar y actuar de los profesionales de la salud, los cuales pasaron a interactuar en un espacio plural de intereses, potencialidades y capacidades.O presente artigo tem como objetivo principal analisar a produção científica sobre o uso de metodologias ativas de aprendizagem na educação na saúde. Trata-se de uma revisão bibliográfica da literatura utilizando-se para seleção dos artigos a base de dados da Biblioteca Virtual em Saúde. A pesquisa ocorreu nos meses de setembro a novembro de 2012. Na busca selecionaram-se 15 artigos completos. Os resultados evidenciaram que o uso das metodologias ativas motiva o discente e o direciona para buscar informações no intuito de solucionar impasse e promover seu próprio desenvolvimento, fazendo com que ele perceba que a nova aprendizagem é um instrumento necessário e significativo para ampliar suas possibilidades e caminhos. Essas metodologias também têm contribuído para mudanças no modo de pensar e agir dos profissionais de saúde, os quais passaram a interagir em um espaço plural de interesses, potencialidades e capacidades.Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz2022-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/127110.1590/1981-7746-sip00081Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)1981-7746reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1271/450Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venânciohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFreitas, Cilene MariaFreitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima Parente, José Reginaldo FeijãoVasconcelos, Maristela Inês OsawaLima, Gleiciane Kélen Mesquita, Karina Oliveira de Martins, Svetlana CoelhoMendes, Janice Dávila Rodrigues2022-08-26T14:53:10Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/1271Revistahttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tesPUBhttps://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/oairevtes@fiocruz.br1981-77461678-1007opendoar:2024-03-06T13:01:17.418199Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
Uso de metodologías activas de aprendizaje para la educación en la salud: análisis de la producción científica
Uso de metodologias ativas de aprendizagem para a educação na saúde: análise da produção científica
title Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
spellingShingle Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
Freitas, Cilene Maria
metodologias ativas de aprendizagem
educação na saúde
active learning methodologies
health education
metodologías activas de aprendizaje
educación en salud
title_short Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
title_full Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
title_fullStr Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
title_full_unstemmed Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
title_sort Using active learning methodologies for education in health: scientific production analysis
author Freitas, Cilene Maria
author_facet Freitas, Cilene Maria
Freitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima
Parente, José Reginaldo Feijão
Vasconcelos, Maristela Inês Osawa
Lima, Gleiciane Kélen
Mesquita, Karina Oliveira de
Martins, Svetlana Coelho
Mendes, Janice Dávila Rodrigues
author_role author
author2 Freitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima
Parente, José Reginaldo Feijão
Vasconcelos, Maristela Inês Osawa
Lima, Gleiciane Kélen
Mesquita, Karina Oliveira de
Martins, Svetlana Coelho
Mendes, Janice Dávila Rodrigues
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Freitas, Cilene Maria
Freitas, Cibelly Aliny Siqueira Lima
Parente, José Reginaldo Feijão
Vasconcelos, Maristela Inês Osawa
Lima, Gleiciane Kélen
Mesquita, Karina Oliveira de
Martins, Svetlana Coelho
Mendes, Janice Dávila Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv metodologias ativas de aprendizagem
educação na saúde
active learning methodologies
health education
metodologías activas de aprendizaje
educación en salud
topic metodologias ativas de aprendizagem
educação na saúde
active learning methodologies
health education
metodologías activas de aprendizaje
educación en salud
description This article aims to review the scientific literature on the use of active learning methodologies in health education. This is a review of the literature using the Virtual Health Library database to select the articles. The survey took place from September to November 2012. Fifteen full articles were selected in the search. The results showed that using active methodologies motivates students and directs them to seek information to solve impasses and further their own development, making them realize that new learning is a necessary, significant tool to enhance their possibilities and paths. These methodologies have also contributed to changes in the health professionals’ way of thinking and acting, who started to interact in a plural space of interests, potentials, and capabilities.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1271
10.1590/1981-7746-sip00081
url https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1271
identifier_str_mv 10.1590/1981-7746-sip00081
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.tes.epsjv.fiocruz.br/index.php/tes/article/view/1271/450
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Fundação Oswaldo Cruz, Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
publisher.none.fl_str_mv Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Fundação Oswaldo Cruz
dc.source.none.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde; v. 13 n. supl.2 (2015)
1981-7746
reponame:Trabalho, Educação e Saúde (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Trabalho, Educação e Saúde (Online)
collection Trabalho, Educação e Saúde (Online)
repository.name.fl_str_mv Trabalho, Educação e Saúde (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv revtes@fiocruz.br
_version_ 1798943471513370624