Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paloski, Gabriela do Rosário
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri, Barlem, Edison Luiz Devos, Brum, Aline Neutzling, Tavares, Ana Paula Mousinho, Nicola, Glaucia Dal Omo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
Texto Completo: https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800
Resumo: Objective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality care
id FIOCRUZ-3_54b1412624ee595f937fd5cb73f4ec41
oai_identifier_str oai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/800
network_acronym_str FIOCRUZ-3
network_name_str Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
repository_id_str
spelling Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errorsSeguridad del paciente: comprensión de los estudiantes de enfermería, medicina y derecho sobre los errores en la atención al pacienteSegurança do paciente: compreensão de estudantes de enfermagem, medicina e direito acerca do erro assistencial ao pacienteEducação Assistência ao PacienteSegurança do PacienteEstudantes de EnfermagemEstudantes de MedicinaEducationPatient CarePatient SafetyNursing StudentsMedical StudentsEducaciónAtención al PacienteSeguridad del PacienteEstudiantes de EnfermeríaEstudiantes de MedicinaObjective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality careObjetivo: analizar el nivel de comprensión de los estudiantes de pregrado en enfermería, medicina y derecho sobre los errores asistenciales y su relación con la seguridad del paciente. Metodología: Estudio cuantitativo con un diseño transversal, realizado con 117 estudiantes de una Universidad Federal del Sur de Brasil. La recolección de datos se realizó mediante la aplicación de la Escala de Error de Asistencia, elaborada y validada por los autores del estudio. El análisis de los datos se realizó con ayuda de software estadístico, utilizando estadística descriptiva y la prueba de Kruskal-Wallis, con pruebas post hoc, para verificar la diferenciación en las respuestas de los tres grupos de estudiantes encuestados. Resultados: En comparación con los demás cursos del estudio, los estudiantes de enfermería mostraron un mayor desarrollo en los pilares que favorecen la cultura de seguridad del paciente. Conclusión: Como resultado, es necesario abordar las cuestiones relacionadas con los errores de atención en los cursos encuestados para mejorar la atención y brindar una atención de calidad.Objetivo: analisar o nível de compreensão dos estudantes de graduação em enfermagem, medicina e direito sobre o erro assistencial e a sua relação com a segurança do paciente. Metodologia: estudo quantitativo com delineamento transversal, realizado com 117 estudantes de uma universidade federal do sul do Brasil. A coleta de dados foi realizada através da aplicação da Escala do Erro Assistencial, elaborada e validada pelos autores do estudo. A análise dos dados foi realizada com auxílio de software estatístico, por meio da estatística descritiva e teste Kruskal-Wallis, com realização do post hoc, para verificar diferenciação de respostas dos três grupos de estudantes pesquisados. Resultados: em comparação com os demais cursos do estudo, os estudantes de enfermagem mostraram maior desenvolvimento sobre os pilares que favorecem a cultura de segurança do paciente. Conclusão: faz-se necessário a abordagem das questões referentes ao erro assistencial nos cursos pesquisados visando aprimorar a assistência e realizando um cuidado de qualidade.Fundação Oswaldo Cruz Brasília2021-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/80010.17566/ciads.v10i4.800Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 10 No. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 10 Núm. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 10 n. 4 (2021): (OUT./DEZ. 2021); 66-832358-18242317-839610.17566/ciads.v10i4reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800/851Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitáriohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal OmoPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal OmoPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo2023-03-08T15:02:05Zoai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/800Revistahttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.brPUBhttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/oaicadernos.direitosanitario@fiocruz.br2358-18242317-8396opendoar:2023-03-08T15:02:05Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
Seguridad del paciente: comprensión de los estudiantes de enfermería, medicina y derecho sobre los errores en la atención al paciente
Segurança do paciente: compreensão de estudantes de enfermagem, medicina e direito acerca do erro assistencial ao paciente
title Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
spellingShingle Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
Paloski, Gabriela do Rosário
Educação
Assistência ao Paciente
Segurança do Paciente
Estudantes de Enfermagem
Estudantes de Medicina
Education
Patient Care
Patient Safety
Nursing Students
Medical Students
Educación
Atención al Paciente
Seguridad del Paciente
Estudiantes de Enfermería
Estudiantes de Medicina
title_short Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
title_full Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
title_fullStr Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
title_full_unstemmed Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
title_sort Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
author Paloski, Gabriela do Rosário
author_facet Paloski, Gabriela do Rosário
Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri
Barlem, Edison Luiz Devos
Brum, Aline Neutzling
Tavares, Ana Paula Mousinho
Nicola, Glaucia Dal Omo
author_role author
author2 Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri
Barlem, Edison Luiz Devos
Brum, Aline Neutzling
Tavares, Ana Paula Mousinho
Nicola, Glaucia Dal Omo
author2_role author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paloski, Gabriela do Rosário
Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri
Barlem, Edison Luiz Devos
Brum, Aline Neutzling
Tavares, Ana Paula Mousinho
Nicola, Glaucia Dal Omo
Paloski, Gabriela do Rosário
Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri
Barlem, Edison Luiz Devos
Brum, Aline Neutzling
Tavares, Ana Paula Mousinho
Nicola, Glaucia Dal Omo
Paloski, Gabriela do Rosário
Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri
Barlem, Edison Luiz Devos
Brum, Aline Neutzling
Tavares, Ana Paula Mousinho
Nicola, Glaucia Dal Omo
dc.subject.por.fl_str_mv Educação
Assistência ao Paciente
Segurança do Paciente
Estudantes de Enfermagem
Estudantes de Medicina
Education
Patient Care
Patient Safety
Nursing Students
Medical Students
Educación
Atención al Paciente
Seguridad del Paciente
Estudiantes de Enfermería
Estudiantes de Medicina
topic Educação
Assistência ao Paciente
Segurança do Paciente
Estudantes de Enfermagem
Estudantes de Medicina
Education
Patient Care
Patient Safety
Nursing Students
Medical Students
Educación
Atención al Paciente
Seguridad del Paciente
Estudiantes de Enfermería
Estudiantes de Medicina
description Objective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality care
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800
10.17566/ciads.v10i4.800
url https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800
identifier_str_mv 10.17566/ciads.v10i4.800
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800/851
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz Brasília
publisher.none.fl_str_mv Fundação Oswaldo Cruz Brasília
dc.source.none.fl_str_mv Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 10 No. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83
Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 10 Núm. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 10 n. 4 (2021): (OUT./DEZ. 2021); 66-83
2358-1824
2317-8396
10.17566/ciads.v10i4
reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
collection Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos.direitosanitario@fiocruz.br
_version_ 1798942496353419264