Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) |
DOI: | 10.17566/ciads.v10i4.800 |
Texto Completo: | https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800 |
Resumo: | Objective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality care |
id |
FIOCRUZ-3_54b1412624ee595f937fd5cb73f4ec41 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/800 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-3 |
network_name_str |
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) |
spelling |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errorsSeguridad del paciente: comprensión de los estudiantes de enfermería, medicina y derecho sobre los errores en la atención al pacienteSegurança do paciente: compreensão de estudantes de enfermagem, medicina e direito acerca do erro assistencial ao pacienteEducação Assistência ao PacienteSegurança do PacienteEstudantes de EnfermagemEstudantes de MedicinaEducationPatient CarePatient SafetyNursing StudentsMedical StudentsEducaciónAtención al PacienteSeguridad del PacienteEstudiantes de EnfermeríaEstudiantes de MedicinaObjective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality careObjetivo: analizar el nivel de comprensión de los estudiantes de pregrado en enfermería, medicina y derecho sobre los errores asistenciales y su relación con la seguridad del paciente. Metodología: Estudio cuantitativo con un diseño transversal, realizado con 117 estudiantes de una Universidad Federal del Sur de Brasil. La recolección de datos se realizó mediante la aplicación de la Escala de Error de Asistencia, elaborada y validada por los autores del estudio. El análisis de los datos se realizó con ayuda de software estadístico, utilizando estadística descriptiva y la prueba de Kruskal-Wallis, con pruebas post hoc, para verificar la diferenciación en las respuestas de los tres grupos de estudiantes encuestados. Resultados: En comparación con los demás cursos del estudio, los estudiantes de enfermería mostraron un mayor desarrollo en los pilares que favorecen la cultura de seguridad del paciente. Conclusión: Como resultado, es necesario abordar las cuestiones relacionadas con los errores de atención en los cursos encuestados para mejorar la atención y brindar una atención de calidad.Objetivo: analisar o nível de compreensão dos estudantes de graduação em enfermagem, medicina e direito sobre o erro assistencial e a sua relação com a segurança do paciente. Metodologia: estudo quantitativo com delineamento transversal, realizado com 117 estudantes de uma universidade federal do sul do Brasil. A coleta de dados foi realizada através da aplicação da Escala do Erro Assistencial, elaborada e validada pelos autores do estudo. A análise dos dados foi realizada com auxílio de software estatístico, por meio da estatística descritiva e teste Kruskal-Wallis, com realização do post hoc, para verificar diferenciação de respostas dos três grupos de estudantes pesquisados. Resultados: em comparação com os demais cursos do estudo, os estudantes de enfermagem mostraram maior desenvolvimento sobre os pilares que favorecem a cultura de segurança do paciente. Conclusão: faz-se necessário a abordagem das questões referentes ao erro assistencial nos cursos pesquisados visando aprimorar a assistência e realizando um cuidado de qualidade.Fundação Oswaldo Cruz Brasília2021-11-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/80010.17566/ciads.v10i4.800Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 10 No. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 10 Núm. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 10 n. 4 (2021): (OUT./DEZ. 2021); 66-832358-18242317-839610.17566/ciads.v10i4reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800/851Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitáriohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal OmoPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal OmoPaloski, Gabriela do RosárioTomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz DevosBrum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo2023-03-08T15:02:05Zoai:ojs.cadernos.prodisa.fiocruz.br:article/800Revistahttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.brPUBhttp://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/oaicadernos.direitosanitario@fiocruz.br2358-18242317-8396opendoar:2023-03-08T15:02:05Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors Seguridad del paciente: comprensión de los estudiantes de enfermería, medicina y derecho sobre los errores en la atención al paciente Segurança do paciente: compreensão de estudantes de enfermagem, medicina e direito acerca do erro assistencial ao paciente |
title |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
spellingShingle |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors Paloski, Gabriela do Rosário Educação Assistência ao Paciente Segurança do Paciente Estudantes de Enfermagem Estudantes de Medicina Education Patient Care Patient Safety Nursing Students Medical Students Educación Atención al Paciente Seguridad del Paciente Estudiantes de Enfermería Estudiantes de Medicina Paloski, Gabriela do Rosário Educação Assistência ao Paciente Segurança do Paciente Estudantes de Enfermagem Estudantes de Medicina Education Patient Care Patient Safety Nursing Students Medical Students Educación Atención al Paciente Seguridad del Paciente Estudiantes de Enfermería Estudiantes de Medicina |
title_short |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
title_full |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
title_fullStr |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
title_full_unstemmed |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
title_sort |
Patient safety: what nursing, medicine and law students understand about patient care errors |
author |
Paloski, Gabriela do Rosário |
author_facet |
Paloski, Gabriela do Rosário Paloski, Gabriela do Rosário Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo |
author_role |
author |
author2 |
Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo |
author2_role |
author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paloski, Gabriela do Rosário Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo Paloski, Gabriela do Rosário Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo Paloski, Gabriela do Rosário Tomaschewski-Barlem, Jamila Geri Barlem, Edison Luiz Devos Brum, Aline Neutzling Tavares, Ana Paula Mousinho Nicola, Glaucia Dal Omo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Assistência ao Paciente Segurança do Paciente Estudantes de Enfermagem Estudantes de Medicina Education Patient Care Patient Safety Nursing Students Medical Students Educación Atención al Paciente Seguridad del Paciente Estudiantes de Enfermería Estudiantes de Medicina |
topic |
Educação Assistência ao Paciente Segurança do Paciente Estudantes de Enfermagem Estudantes de Medicina Education Patient Care Patient Safety Nursing Students Medical Students Educación Atención al Paciente Seguridad del Paciente Estudiantes de Enfermería Estudiantes de Medicina |
description |
Objective: to analyze the level of understanding of undergraduate students in nursing, medicine and law about care errors and their relationship with patient safety. Methods: Quantitative study with a cross-sectional design, conducted with 117 students from a Federal University of Southern Brazil. Data collection was performed through the application of the Assistance Error Scale, elaborated, and validated by the study authors. Data analysis was performed with the aid of statistical software, using descriptive statistics and the Kruskal-Wallis test, with post hoc performance, to verify differentiation of responses of the three groups of students surveyed. Results: In comparison with the other courses in the study, nursing students showed greater development on the pillars that favor the patient safety culture. Conclusion: As a result, it is necessary to address issues related to care errors in the courses surveyed to improve care and provide quality care |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800 10.17566/ciads.v10i4.800 |
url |
https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800 |
identifier_str_mv |
10.17566/ciads.v10i4.800 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.cadernos.prodisa.fiocruz.br/index.php/cadernos/article/view/800/851 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz Brasília |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Oswaldo Cruz Brasília |
dc.source.none.fl_str_mv |
Iberoamerican Journal of Health Law; Vol. 10 No. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83 Cuadernos Iberoamericanos de Derecho Sanitario; Vol. 10 Núm. 4 (2021): (OCT./DEC. 2021); 66-83 Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário; v. 10 n. 4 (2021): (OUT./DEZ. 2021); 66-83 2358-1824 2317-8396 10.17566/ciads.v10i4 reponame:Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) |
collection |
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos Ibero-Americanos de Direito Sanitário (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos.direitosanitario@fiocruz.br |
_version_ |
1822181159669334016 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
10.17566/ciads.v10i4.800 |