O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1990 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266 |
Resumo: | With reference to the controversy regarding animal experimentation, this article questions the relationship with the professional training in universities. The considerations voiced in the paper are based on data gathered from interviews with students and professors of Biological Science courses at two different universities in São Paulo. These data reveal that the use of animals is not seen as an ethical problem by most of the people interviewed and, also, that there exists a high degree of unfamiliarity with the laws, principles and techniques recommended for animal experimentation. It is also suggested that this situation springs from a class orientation and predominance of a technician tendency geared toward professionalization, which in turn is subordinated to market demands, in university teaching. |
id |
FIOCRUZ-5_043614e1ab525324442cbee34771f22a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/266 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambienteWith reference to the controversy regarding animal experimentation, this article questions the relationship with the professional training in universities. The considerations voiced in the paper are based on data gathered from interviews with students and professors of Biological Science courses at two different universities in São Paulo. These data reveal that the use of animals is not seen as an ethical problem by most of the people interviewed and, also, that there exists a high degree of unfamiliarity with the laws, principles and techniques recommended for animal experimentation. It is also suggested that this situation springs from a class orientation and predominance of a technician tendency geared toward professionalization, which in turn is subordinated to market demands, in university teaching.Referindo-se à polêmica sobre a experimentação animal, este artigo questiona as relações desta com a formação profissional do pesquisador na instituição universitária. As considerações aqui tecidas baseiam-se em dados obtidos através de entrevistas a alunos e professores de cursos de Ciências Biológicas de duas diferentes universidades paulistas. Os dados evidenciam que a utilização de animais não é considerada como um problema ético para a maioria dos entrevistados e que existe um alto índice de desconhecimento das leis, princípios e técnicas preconizadas para a experimentação animal. Sugerem, também, que tal situação decorre da orientação classista e do predomínio da tendência tecnicista voltada para a profissionalização subordinada às demandas do mercado, no ensino universitário.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1990-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266Reports in Public Health; Vol. 6 No. 4 (1990): October/DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 6 n. 4 (1990): Outubro/Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266/531https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266/532Valadão, RoxanaMilward-de-Andrade, Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:25:45Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/266Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:00:27.318237Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
title |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
spellingShingle |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente Valadão, Roxana |
title_short |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
title_full |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
title_fullStr |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
title_full_unstemmed |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
title_sort |
O ensino da Biologia: suas relações com a experimentação animal e a defesa do meio ambiente |
author |
Valadão, Roxana |
author_facet |
Valadão, Roxana Milward-de-Andrade, Roberto |
author_role |
author |
author2 |
Milward-de-Andrade, Roberto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Valadão, Roxana Milward-de-Andrade, Roberto |
description |
With reference to the controversy regarding animal experimentation, this article questions the relationship with the professional training in universities. The considerations voiced in the paper are based on data gathered from interviews with students and professors of Biological Science courses at two different universities in São Paulo. These data reveal that the use of animals is not seen as an ethical problem by most of the people interviewed and, also, that there exists a high degree of unfamiliarity with the laws, principles and techniques recommended for animal experimentation. It is also suggested that this situation springs from a class orientation and predominance of a technician tendency geared toward professionalization, which in turn is subordinated to market demands, in university teaching. |
publishDate |
1990 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1990-12-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266/531 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/266/532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 6 No. 4 (1990): October/December Cadernos de Saúde Pública; v. 6 n. 4 (1990): Outubro/Dezembro 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943340271501313 |