Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Rozemberg, Brani
Data de Publicação: 2002
Outros Autores: Silva, Ana Paula Penna da, Vasconcellos-Silva, Paulo Roberto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860
Resumo: Based on interviews in a hospital in Rio de Janeiro, the authors analyze strategies, interests, assumptions, and concerns among producers of patient information leaflets on infectious diseases. Most such publications followed a linear communications model, according to which health messages produce a sole and single effect on their audience. Visual communications are seen as a field of knowledge over which physicians have no "command", but which raises great expectations on their part, principally in light of the limits of written language for an illiterate patient population. The most frequent concerns relate to the "adequacy of the language" (a denotative, non-semantic function of language) and on the increase in "dissemination". Leaflets are generally linked to the professional experience of providing health care, but the lack of pertinent research prior to the production of such publications leads to simplifications and generalizations concerning the patients' most common doubts and questions, reinforcing the stereotyping of the clientele based on their lacks and needs. In two exceptional leaflets, interaction with the clientele appears and expands the relationship between the health care professionals and the values and decisions made in distinct sociocultural contexts.
id FIOCRUZ-5_2fb44747121596b11e2e8477604c391e
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1860
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúdePropagandaServiços de SaúdeImpressos AvulsosBased on interviews in a hospital in Rio de Janeiro, the authors analyze strategies, interests, assumptions, and concerns among producers of patient information leaflets on infectious diseases. Most such publications followed a linear communications model, according to which health messages produce a sole and single effect on their audience. Visual communications are seen as a field of knowledge over which physicians have no "command", but which raises great expectations on their part, principally in light of the limits of written language for an illiterate patient population. The most frequent concerns relate to the "adequacy of the language" (a denotative, non-semantic function of language) and on the increase in "dissemination". Leaflets are generally linked to the professional experience of providing health care, but the lack of pertinent research prior to the production of such publications leads to simplifications and generalizations concerning the patients' most common doubts and questions, reinforcing the stereotyping of the clientele based on their lacks and needs. In two exceptional leaflets, interaction with the clientele appears and expands the relationship between the health care professionals and the values and decisions made in distinct sociocultural contexts.A partir de entrevistas com profissionais de um hospital do Rio de Janeiro, avaliamos um conjunto de pressupostos, estratégias, preocupações e racionalidades dos profissionais que produzem mensagens impressas sobre doenças infecciosas. A maioria das produções revelou-se presa a uma lógica linear de comunicação, que pressupõe que a mensagem transmitida geraria um único e só efeito. A comunicação visual é tida como campo de conhecimento que o médico não "domina" mas no qual deposita expectativas, principalmente quando afirma os limites da linguagem escrita frente à clientela não alfabetizada. As preocupações mais freqüentes recaem sobre a "adequação da linguagem" (função denotativa e não semântica da linguagem) e sobre o aumento da "divulgação". As produções de impressos surgem atreladas à experiência profissional do atendimento, mas a inexistência de pesquisas prévias à produção, resulta em simplificações e generalizações sobre as dúvidas e questionamentos mais comuns do paciente, reforçando o estereótipo da clientela a partir de suas carências e necessidades. A interação com a clientela aparece, como exceção, em apenas duas das produções em análise, e amplia a relação dos profissionais com os valores e decisões tomadas em contextos sócio-culturais distintos.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2002-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860Reports in Public Health; Vol. 18 No. 6 (2002): November/DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 18 n. 6 (2002): Novembro/Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860/3708https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860/3709Rozemberg, BraniSilva, Ana Paula Penna daVasconcellos-Silva, Paulo Robertoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:41Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1860Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:02:12.857509Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
title Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
spellingShingle Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
Rozemberg, Brani
Propaganda
Serviços de Saúde
Impressos Avulsos
title_short Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
title_full Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
title_fullStr Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
title_full_unstemmed Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
title_sort Impressos hospitalares e a dinâmica de construção de seus sentidos: o ponto de vista dos profissionais de saúde
author Rozemberg, Brani
author_facet Rozemberg, Brani
Silva, Ana Paula Penna da
Vasconcellos-Silva, Paulo Roberto
author_role author
author2 Silva, Ana Paula Penna da
Vasconcellos-Silva, Paulo Roberto
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Rozemberg, Brani
Silva, Ana Paula Penna da
Vasconcellos-Silva, Paulo Roberto
dc.subject.por.fl_str_mv Propaganda
Serviços de Saúde
Impressos Avulsos
topic Propaganda
Serviços de Saúde
Impressos Avulsos
description Based on interviews in a hospital in Rio de Janeiro, the authors analyze strategies, interests, assumptions, and concerns among producers of patient information leaflets on infectious diseases. Most such publications followed a linear communications model, according to which health messages produce a sole and single effect on their audience. Visual communications are seen as a field of knowledge over which physicians have no "command", but which raises great expectations on their part, principally in light of the limits of written language for an illiterate patient population. The most frequent concerns relate to the "adequacy of the language" (a denotative, non-semantic function of language) and on the increase in "dissemination". Leaflets are generally linked to the professional experience of providing health care, but the lack of pertinent research prior to the production of such publications leads to simplifications and generalizations concerning the patients' most common doubts and questions, reinforcing the stereotyping of the clientele based on their lacks and needs. In two exceptional leaflets, interaction with the clientele appears and expands the relationship between the health care professionals and the values and decisions made in distinct sociocultural contexts.
publishDate 2002
dc.date.none.fl_str_mv 2002-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860/3708
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1860/3709
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 18 No. 6 (2002): November/December
Cadernos de Saúde Pública; v. 18 n. 6 (2002): Novembro/Dezembro
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1798943351024648192