Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1999 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269 |
Resumo: | Based on the experience of a teacher training program entitled Program for Continuing Education of Polytechnic Faculty (PAETEC) developed by the Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV/FIOCRUZ), this article is intended to contribute to the discussion of alternatives for continuing vocational teacher education programs. In the search for new on-the-job teacher training models fostering interaction between the educational process and research activity, the experience employs a strategy based on the construction of an integrated methodology allowing teachers to reflect on their own practices and turn them into the object of their research. |
id |
FIOCRUZ-5_669154dc344b0085d0a8718bbdc6214f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1269 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnicoEducação em SaúdeEducação VocacionalDocenteEnsinoBased on the experience of a teacher training program entitled Program for Continuing Education of Polytechnic Faculty (PAETEC) developed by the Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV/FIOCRUZ), this article is intended to contribute to the discussion of alternatives for continuing vocational teacher education programs. In the search for new on-the-job teacher training models fostering interaction between the educational process and research activity, the experience employs a strategy based on the construction of an integrated methodology allowing teachers to reflect on their own practices and turn them into the object of their research.O presente artigo visa contribuir para reflexão acerca das alternativas de capacitação e qualificação de docentes atuantes no ensino técnico, com base na experiência do Programa de Aperfeiçoamento do Ensino Técnico (PAETEC), desenvolvido pela Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV/FIOCRUZ). O PAETEC busca a renovação das práticas de aperfeiçoamento profissional, no próprio local de trabalho, de forma a possibilitar maior interação entre processos educacionais e atividade de pesquisa. Para tanto, utiliza como estratégia uma metodologia integradora que permite ao professor refletir sobre sua própria prática, transformando-a em objeto de investigaçãoReports in Public HealthCadernos de Saúde Pública1999-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 21678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269/2526https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269/2527Vellozo, VitoriaMartins, Maria Inês C.Nascimento, Rejane B. doinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:26:20Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/1269Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:01:31.736241Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
title |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
spellingShingle |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico Vellozo, Vitoria Educação em Saúde Educação Vocacional Docente Ensino |
title_short |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
title_full |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
title_fullStr |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
title_full_unstemmed |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
title_sort |
Articulando ensino e pesquisa: construindo uma proposta de capacitação para docentes do ensino técnico |
author |
Vellozo, Vitoria |
author_facet |
Vellozo, Vitoria Martins, Maria Inês C. Nascimento, Rejane B. do |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Maria Inês C. Nascimento, Rejane B. do |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Vellozo, Vitoria Martins, Maria Inês C. Nascimento, Rejane B. do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação em Saúde Educação Vocacional Docente Ensino |
topic |
Educação em Saúde Educação Vocacional Docente Ensino |
description |
Based on the experience of a teacher training program entitled Program for Continuing Education of Polytechnic Faculty (PAETEC) developed by the Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio (EPSJV/FIOCRUZ), this article is intended to contribute to the discussion of alternatives for continuing vocational teacher education programs. In the search for new on-the-job teacher training models fostering interaction between the educational process and research activity, the experience employs a strategy based on the construction of an integrated methodology allowing teachers to reflect on their own practices and turn them into the object of their research. |
publishDate |
1999 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1999-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269/2526 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/1269/2527 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 15 No. 6 (1999): Supplement 2 Cadernos de Saúde Pública; v. 15 n. 6 (1999): Suplemento 2 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943346934153216 |