Proposta de um modelo de avaliação da atenção pública à saúde bucal da criança
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6042 |
Resumo: | This article proposes a model for quality evaluation of oral health care in children. The conceptual framework for the evaluation matrix consisted of evaluation studies on oral health care services in Brazil and other countries and a survey and review of prevailing public policies for children's health in Brazil. Two dimensions, Management and Provision, were evaluated in the quality of municipal management of pediatric oral health care. Management included two component dimensions, articulation and resources, while Provision included two more, "promotion and prevention" and "diagnosis and treatment". The evaluation matrix consisted of nine indicators in the Management dimension and nine in the Provision dimension. The indicators were elaborated in workshops with specialists. The model proved appropriate for application in municipalities with different population sizes and allows identifying the areas where managers should improve their actions. |
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Proposta de um modelo de avaliação da atenção pública à saúde bucal da criançaAvaliação em SaúdeSaúde BucalCriançasThis article proposes a model for quality evaluation of oral health care in children. The conceptual framework for the evaluation matrix consisted of evaluation studies on oral health care services in Brazil and other countries and a survey and review of prevailing public policies for children's health in Brazil. Two dimensions, Management and Provision, were evaluated in the quality of municipal management of pediatric oral health care. Management included two component dimensions, articulation and resources, while Provision included two more, "promotion and prevention" and "diagnosis and treatment". The evaluation matrix consisted of nine indicators in the Management dimension and nine in the Provision dimension. The indicators were elaborated in workshops with specialists. The model proved appropriate for application in municipalities with different population sizes and allows identifying the areas where managers should improve their actions.El objetivo fue proponer un modelo para la evaluación de la calidad de la atención a la salud oral de los niños. El marco conceptual para la preparación de la matriz de evaluación estuvo integrado por los estudios de evaluación de la atención a los servicios de salud bucal en Brasil y otros países, y la encuesta y la revisión de las políticas públicas actuales relacionadas con la salud infantil en Brasil. La calidad de la gestión municipal en la atención primaria de la salud oral de los niños se evaluó en dos dimensiones: Gestión y Disposición. En la primera, se disponen dos subdimensiones: coordinación y recursos, y la segunda tiene dos sub-dimensiones más: promoción y prevención, y diagnóstico y tratamiento. La matriz de evaluación se compone de nueve indicadores del tamaño de Gestión y nueve en el tamaño de la Disposición. Los indicadores fueron desarrollados en los talleres con expertos. El modelo es capaz de ser aplicado a los municipios con diferentes tamaños de población, e identifica los puntos en los que los gerentes deben mejorar.O objetivo deste estudo foi propor um modelo para a avaliação da qualidade da atenção à saúde bucal da criança. O marco conceitual para a elaboração da matriz avaliativa foi composto por estudos de avaliação de serviços de atenção à saúde bucal no Brasil e em outros países, e levantamento e revisão das políticas públicas vigentes relacionadas à saúde da criança no Brasil. A qualidade da gestão municipal na atenção básica da saúde bucal infantil foi avaliada sob duas dimensões: Gestão e Provimento. Na primeira, foram dispostas duas subdimensões: articulação e recursos, e na segunda, mais duas subdimensões: promoção e prevenção, e diagnóstico e tratamento. A matriz de avaliação ficou composta por nove indicadores na dimensão de Gestão e nove na dimensão de Provimento. Os indicadores foram elaborados em oficinas com especialistas. O modelo tem condições de ser aplicado em municípios com diferentes portes populacionais, e permite identificar os pontos nos quais os gestores devem aperfeiçoar suas ações.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2016-03-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6042Reports in Public Health; Vol. 32 No. 3 (2016): MarchCadernos de Saúde Pública; v. 32 n. 3 (2016): Março1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6042/12720https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/6042/12721Luiz Gustavo Teixeira MartinsJosimari Telino de LacerdaDaniela Alba NickelJefferson Traebertinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:29:05Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/6042Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:06:54.497667Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
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