Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2009 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924 |
Resumo: | Transportation is essential to the economic development of Mato Grosso State, Brazil, and Federal Highway 163 is the main route for marketing regional agricultural produce. One unfortunate consequence of this activity is the occurrence of motor vehicle accidents. With the aim of analyzing and categorizing the main factors associated with motor vehicle accidents on this highway, the current study used data from the Mato Grosso State Division of the Brazilian Federal Highway Patrol for the year 2004. Factors significantly associated with accidents involving casualties were: substandard paving (OR = 1.89; CI: 1.32-2.70); front-end collisions (OR = 14.14; CI: 8.96-22.32); and running over pedestrians (OR = 35.95; CI: 8.10-159.52. Contributing factors included highway maintenance problems (OR = 4.35; CI: 1.94-9.75) and disobeying traffic signs (OR = 5.69; CI: 2.01-16.12). In conclusion, reduction of motor vehicle accidents on this highway requires comprehensive intervention rather than targeting measures only to drivers or highway patrol personnel, but considering regional issues and their economic, social, and cultural dimensions. |
id |
FIOCRUZ-5_90d8dab52bc65185ca9fdf7237daed24 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/3924 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004Acidentes de TrânsitoEstradasVeículos AutomotoresTransportation is essential to the economic development of Mato Grosso State, Brazil, and Federal Highway 163 is the main route for marketing regional agricultural produce. One unfortunate consequence of this activity is the occurrence of motor vehicle accidents. With the aim of analyzing and categorizing the main factors associated with motor vehicle accidents on this highway, the current study used data from the Mato Grosso State Division of the Brazilian Federal Highway Patrol for the year 2004. Factors significantly associated with accidents involving casualties were: substandard paving (OR = 1.89; CI: 1.32-2.70); front-end collisions (OR = 14.14; CI: 8.96-22.32); and running over pedestrians (OR = 35.95; CI: 8.10-159.52. Contributing factors included highway maintenance problems (OR = 4.35; CI: 1.94-9.75) and disobeying traffic signs (OR = 5.69; CI: 2.01-16.12). In conclusion, reduction of motor vehicle accidents on this highway requires comprehensive intervention rather than targeting measures only to drivers or highway patrol personnel, but considering regional issues and their economic, social, and cultural dimensions.O transporte é essencial para o desenvolvimento econômico de Mato Grosso, Brasil, sendo a BR 163 a principal rodovia de escoamento da produção agropecuária da região. Uma das conseqüências desta atividade é a ocorrência de acidentes de trânsito. Com o objetivo de analisar e categorizar os principais fatores associados à ocorrência de acidentes nesta rodovia, foram utilizados dados da Superintendência de Polícia Rodoviária Federal referentes ao ano de 2004. Nos resultados, destacaram-se como fatores associados à maior chance de ocorrência de acidentes com vítimas (com significância estatística): a condição de rolamento regular (OR = 1,89; IC: 1,32-2,70); os acidentes do tipo colisão frontal (OR = 14,14; IC: 8,96-22,32) e atropelamento de pedestre (OR = 35,95; IC: 8,10-159,52); e os fatores contribuintes defeito na via (OR = 4,35; IC: 1,94-9,75) e desobediência à sinalização (OR = 5,69; IC: 2,01-16,12). Conclui-se que para reduzir o problema dos acidentes nesta rodovia é preciso estabelecer medidas de intervenção de caráter global, não focalizando ações somente na modificação do comportamento do condutor e na fiscalização, mas considerando questões regionais e suas dimensões econômicas, sociais e culturais.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2009-02-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924Reports in Public Health; Vol. 25 No. 2 (2009): FebruaryCadernos de Saúde Pública; v. 25 n. 2 (2009): Fevereiro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924/7967https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924/7968Almeida, Lívia Victório de CarvalhoPignatti, Marta GisleneEspinosa, Mariano Martinezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:27:53Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/3924Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:04:30.456541Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
title |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
spellingShingle |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 Almeida, Lívia Victório de Carvalho Acidentes de Trânsito Estradas Veículos Automotores |
title_short |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
title_full |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
title_fullStr |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
title_full_unstemmed |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
title_sort |
Principais fatores associados à ocorrência de acidentes de trânsito na BR 163, Mato Grosso, Brasil, 2004 |
author |
Almeida, Lívia Victório de Carvalho |
author_facet |
Almeida, Lívia Victório de Carvalho Pignatti, Marta Gislene Espinosa, Mariano Martinez |
author_role |
author |
author2 |
Pignatti, Marta Gislene Espinosa, Mariano Martinez |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Lívia Victório de Carvalho Pignatti, Marta Gislene Espinosa, Mariano Martinez |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acidentes de Trânsito Estradas Veículos Automotores |
topic |
Acidentes de Trânsito Estradas Veículos Automotores |
description |
Transportation is essential to the economic development of Mato Grosso State, Brazil, and Federal Highway 163 is the main route for marketing regional agricultural produce. One unfortunate consequence of this activity is the occurrence of motor vehicle accidents. With the aim of analyzing and categorizing the main factors associated with motor vehicle accidents on this highway, the current study used data from the Mato Grosso State Division of the Brazilian Federal Highway Patrol for the year 2004. Factors significantly associated with accidents involving casualties were: substandard paving (OR = 1.89; CI: 1.32-2.70); front-end collisions (OR = 14.14; CI: 8.96-22.32); and running over pedestrians (OR = 35.95; CI: 8.10-159.52. Contributing factors included highway maintenance problems (OR = 4.35; CI: 1.94-9.75) and disobeying traffic signs (OR = 5.69; CI: 2.01-16.12). In conclusion, reduction of motor vehicle accidents on this highway requires comprehensive intervention rather than targeting measures only to drivers or highway patrol personnel, but considering regional issues and their economic, social, and cultural dimensions. |
publishDate |
2009 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2009-02-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924/7967 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/3924/7968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 25 No. 2 (2009): February Cadernos de Saúde Pública; v. 25 n. 2 (2009): Fevereiro 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943364848025600 |