Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Minayo, Maria Cecília de Souza
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Saúde Pública
Texto Completo: https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972
Resumo: The article analyzes the teaching and learning of social sciences in health sciences courses from the perspective of the curriculum and learning generated by research groups and thesis supervision activities. The author conducts a rereading of the classics and main contemporary scientists, based on the subarea's scientific output and her own personal experience as professor, researcher, and thesis supervisor. The article focuses on the tradition and teaching of the classics in social sciences, the main contemporary social theories, social sciences in health with an emphasis on teaching, and observations on the interface between teaching in social sciences and life sciences. The author concludes by highlighting the importance of work by social scientists in the health field and identifies the following problematic points: difficulties in dealing with mediations between the biological and the social; frequent subordination of foundations to techniques; and ideological and common-sense issues in the teaching and appropriation of social sciences in health.
id FIOCRUZ-5_d0533785f280ab61a43544ebf8d425e9
oai_identifier_str oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4972
network_acronym_str FIOCRUZ-5
network_name_str Cadernos de Saúde Pública
repository_id_str
spelling Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da SaúdeCiências SociaisSaúdeEnsinoThe article analyzes the teaching and learning of social sciences in health sciences courses from the perspective of the curriculum and learning generated by research groups and thesis supervision activities. The author conducts a rereading of the classics and main contemporary scientists, based on the subarea's scientific output and her own personal experience as professor, researcher, and thesis supervisor. The article focuses on the tradition and teaching of the classics in social sciences, the main contemporary social theories, social sciences in health with an emphasis on teaching, and observations on the interface between teaching in social sciences and life sciences. The author concludes by highlighting the importance of work by social scientists in the health field and identifies the following problematic points: difficulties in dealing with mediations between the biological and the social; frequent subordination of foundations to techniques; and ideological and common-sense issues in the teaching and appropriation of social sciences in health.Problematiza-se o ensino/aprendizagem das Ciências Sociais nos cursos da área de saúde, sob a perspectiva curricular e também da aprendizagem gerada nos grupos de pesquisa e nas atividades de orientação. Para escrever o texto, a autora faz uma releitura dos clássicos e de cientistas contemporâneos de referência, apoia-se na produção científica da subárea e serve-se de sua experiência pessoal como professora, pesquisadora e orientadora. No artigo são destacados: a tradição e o ensino dos clássicos das Ciências Sociais; as principais teorias sociais na atualidade; as Ciências Sociais em saúde com ênfase no ensino; e observações de articulação entre o ensino das Ciências Sociais e das ciências biomédicas. A autora conclui valorizando a importância do que tem sido realizado pelos cientistas sociais da área e ressalta alguns pontos problemáticos: dificuldades de trabalhar as mediações entre o biológico e o social; frequente relegação dos fundamentos a favor das técnicas; e problemas ideológicos e de senso comum no ensino e apropriação da ciência social em saúde.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2012-12-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972Reports in Public Health; Vol. 28 No. 12 (2012): DecemberCadernos de Saúde Pública; v. 28 n. 12 (2012): Dezembro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972/10161https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972/10162Minayo, Maria Cecília de Souzainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:27Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4972Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:05:43.674771Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true
dc.title.none.fl_str_mv Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
title Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
spellingShingle Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
Minayo, Maria Cecília de Souza
Ciências Sociais
Saúde
Ensino
title_short Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
title_full Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
title_fullStr Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
title_full_unstemmed Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
title_sort Herança e promessas do ensino das Ciências Sociais na área da Saúde
author Minayo, Maria Cecília de Souza
author_facet Minayo, Maria Cecília de Souza
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Minayo, Maria Cecília de Souza
dc.subject.por.fl_str_mv Ciências Sociais
Saúde
Ensino
topic Ciências Sociais
Saúde
Ensino
description The article analyzes the teaching and learning of social sciences in health sciences courses from the perspective of the curriculum and learning generated by research groups and thesis supervision activities. The author conducts a rereading of the classics and main contemporary scientists, based on the subarea's scientific output and her own personal experience as professor, researcher, and thesis supervisor. The article focuses on the tradition and teaching of the classics in social sciences, the main contemporary social theories, social sciences in health with an emphasis on teaching, and observations on the interface between teaching in social sciences and life sciences. The author concludes by highlighting the importance of work by social scientists in the health field and identifies the following problematic points: difficulties in dealing with mediations between the biological and the social; frequent subordination of foundations to techniques; and ideological and common-sense issues in the teaching and appropriation of social sciences in health.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-12-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972
url https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972/10161
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4972/10162
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
publisher.none.fl_str_mv Reports in Public Health
Cadernos de Saúde Pública
dc.source.none.fl_str_mv Reports in Public Health; Vol. 28 No. 12 (2012): December
Cadernos de Saúde Pública; v. 28 n. 12 (2012): Dezembro
1678-4464
0102-311X
reponame:Cadernos de Saúde Pública
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str Cadernos de Saúde Pública
collection Cadernos de Saúde Pública
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br
_version_ 1816705365906030592