Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Saúde Pública |
Texto Completo: | https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950 |
Resumo: | In order to describe trends in traffic accidents, mortality, vehicle types, fleet sizes, and victims' characteristics in Campinas, São Paulo State, Brazil, from 1995 to 2008, this study analyzed vehicle rates, traffic accident rates per inhabitant and per vehicle, case-fatality rates, proportional mortality, mortality rates, and rates ratios. The motorcycle fleet increased 241%. Although the case-fatality rate of motorcycle users from 2000 to 2008 decreased, in 2008 they accounted for 49.3% of fatal accidents on public byways in Campinas. Motorcycles were responsible for the highest run-over rate (66.7 pedestrians/1,000 accidents) and highest pedestrian fatality rate (4 deaths/1,000 accidents). Men showed much higher mortality rates than women. Pedestrian victims were mainly elderly; most vehicle occupants in traffic accidents were in the 15 to 29-year age bracket. From 2006 to 2008, nearly 80% of vehicle users 15 to 39 years of age were motorcyclists. Motorcycle accident prevention should be a priority, using multi-institutional measures. |
id |
FIOCRUZ-5_fbae09a70962a8c92774b04f276102fe |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4950 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-5 |
network_name_str |
Cadernos de Saúde Pública |
repository_id_str |
|
spelling |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistasAcidentes de TrânsitoMotocicletasMortalidadeIn order to describe trends in traffic accidents, mortality, vehicle types, fleet sizes, and victims' characteristics in Campinas, São Paulo State, Brazil, from 1995 to 2008, this study analyzed vehicle rates, traffic accident rates per inhabitant and per vehicle, case-fatality rates, proportional mortality, mortality rates, and rates ratios. The motorcycle fleet increased 241%. Although the case-fatality rate of motorcycle users from 2000 to 2008 decreased, in 2008 they accounted for 49.3% of fatal accidents on public byways in Campinas. Motorcycles were responsible for the highest run-over rate (66.7 pedestrians/1,000 accidents) and highest pedestrian fatality rate (4 deaths/1,000 accidents). Men showed much higher mortality rates than women. Pedestrian victims were mainly elderly; most vehicle occupants in traffic accidents were in the 15 to 29-year age bracket. From 2006 to 2008, nearly 80% of vehicle users 15 to 39 years of age were motorcyclists. Motorcycle accident prevention should be a priority, using multi-institutional measures.Com o objetivo de descrever a tendência de ocorrência de acidentes de trânsito, sua mortalidade, tipo de veículo envolvido, tamanho da frota e perfil das vítimas em Campinas, São Paulo, Brasil, entre 1995 e 2008, foram estimadas taxas de motorização e ocorrência de acidentes, letalidade, mortalidade proporcional, taxas de mortalidade e razões entre taxas. A frota de motocicletas cresceu 241%. Apesar da queda da letalidade dos acidentes de ocupantes de motos entre 2000 e 2008, esta categoria representou 49,3% do total de acidentes fatais em vias públicas em 2008. As motos foram responsáveis pelas maiores taxas de atropelamento (66,7 atropelados/mil acidentes) e de atropelamentos seguidos de morte (4 óbitos/mil acidentes). Os homens mantiveram risco de morrer no trânsito muito superior ao das mulheres. Nos atropelamentos, predominaram elevadas taxas de mortalidade em idosos; entre os ocupantes de veículos, os mais atingidos foram os de 15 a 29 anos. Na faixa de 15 a 39 anos, entre 2006 e 2008, quase 80% eram ocupantes de moto. Ações pluri-institucionais devem priorizar a prevenção de acidentes entre motociclistas.Reports in Public HealthCadernos de Saúde Pública2012-01-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmlapplication/pdfhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950Reports in Public Health; Vol. 28 No. 1 (2012): JanuaryCadernos de Saúde Pública; v. 28 n. 1 (2012): Janeiro1678-44640102-311Xreponame:Cadernos de Saúde Públicainstname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950/10115https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950/10116Marín-León, LeticiaBelon, Ana PaulaBarros, Marilisa Berti de AzevedoAlmeida, Solange Duarte de MattosRestitutti, Maria Cristinainfo:eu-repo/semantics/openAccess2024-03-06T15:28:27Zoai:ojs.teste-cadernos.ensp.fiocruz.br:article/4950Revistahttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csphttps://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/oaicadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br1678-44640102-311Xopendoar:2024-03-06T13:05:42.160581Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)true |
dc.title.none.fl_str_mv |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
title |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
spellingShingle |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas Marín-León, Leticia Acidentes de Trânsito Motocicletas Mortalidade |
title_short |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
title_full |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
title_fullStr |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
title_full_unstemmed |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
title_sort |
Tendência dos acidentes de trânsito em Campinas, São Paulo, Brasil: importância crescente dos motociclistas |
author |
Marín-León, Leticia |
author_facet |
Marín-León, Leticia Belon, Ana Paula Barros, Marilisa Berti de Azevedo Almeida, Solange Duarte de Mattos Restitutti, Maria Cristina |
author_role |
author |
author2 |
Belon, Ana Paula Barros, Marilisa Berti de Azevedo Almeida, Solange Duarte de Mattos Restitutti, Maria Cristina |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Marín-León, Leticia Belon, Ana Paula Barros, Marilisa Berti de Azevedo Almeida, Solange Duarte de Mattos Restitutti, Maria Cristina |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Acidentes de Trânsito Motocicletas Mortalidade |
topic |
Acidentes de Trânsito Motocicletas Mortalidade |
description |
In order to describe trends in traffic accidents, mortality, vehicle types, fleet sizes, and victims' characteristics in Campinas, São Paulo State, Brazil, from 1995 to 2008, this study analyzed vehicle rates, traffic accident rates per inhabitant and per vehicle, case-fatality rates, proportional mortality, mortality rates, and rates ratios. The motorcycle fleet increased 241%. Although the case-fatality rate of motorcycle users from 2000 to 2008 decreased, in 2008 they accounted for 49.3% of fatal accidents on public byways in Campinas. Motorcycles were responsible for the highest run-over rate (66.7 pedestrians/1,000 accidents) and highest pedestrian fatality rate (4 deaths/1,000 accidents). Men showed much higher mortality rates than women. Pedestrian victims were mainly elderly; most vehicle occupants in traffic accidents were in the 15 to 29-year age bracket. From 2006 to 2008, nearly 80% of vehicle users 15 to 39 years of age were motorcyclists. Motorcycle accident prevention should be a priority, using multi-institutional measures. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-01-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950 |
url |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950/10115 https://cadernos.ensp.fiocruz.br/ojs/index.php/csp/article/view/4950/10116 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
text/html application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
publisher.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health Cadernos de Saúde Pública |
dc.source.none.fl_str_mv |
Reports in Public Health; Vol. 28 No. 1 (2012): January Cadernos de Saúde Pública; v. 28 n. 1 (2012): Janeiro 1678-4464 0102-311X reponame:Cadernos de Saúde Pública instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
Cadernos de Saúde Pública |
collection |
Cadernos de Saúde Pública |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Saúde Pública - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
cadernos@ensp.fiocruz.br||cadernos@ensp.fiocruz.br |
_version_ |
1798943372144017408 |