Medicine meets child education: educating for education and health
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151 |
Resumo: | This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine. |
id |
FIOCRUZ-6_567bb74df444d5e24a1b3e6c7a4b792c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1151 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Medicine meets child education: educating for education and healthEncuentros entre la medicina y la educación infantil: una formación para la educación y para la saludEncontros da medicina com a educação infantil: formação para a educação e para a saúdemedicineDiretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines)psychologychild educationhealth.medicinaDiretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales)psicologíaeducación infantilsalud.medicinaDiretrizes Curriculares Nacionaispsicologiaeducação infantilsaúde.This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine.El presente relato de experiencia envuelve las reflexiones elaboradas por una psicóloga en su actividad como profesora en uno curso de medicina. Más específicamente, en actividades prácticas realizadas en una escuela de educación infantil con estudiantes cursando el 5to semestre de la carrera de medicina. Por medio de discusiones sobre las Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (directrices curriculares nacionales del curso de graduación en medicina), es enfatizada en el relato la diversificación de los escenarios de prácticas en la formación, en especial en el área de educación en la salud. Al final, son presentados los resultados iniciales alcanzados con esa experiencia: la posibilidad de los estudiantes de aprender inter-profesionalmente en diferentes escenarios; el desenvolvimiento de la atención integral a la salud; y también la ampliación de la mirada de los estudiantes en su propia formación, contribuyendo para na medicina crítica, reflexiva y humanista.O presente relato de experiência envolve as reflexões elaboradas por uma psicóloga em sua atividade como professora de um curso de medicina. Mais especificamente, em atividades práticas realizadas em uma escola de educação infantil com estudantes do 5º semestre de medicina. Por meio de discussões sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina, enfatiza-se a diversificação dos cenários de prática na formação, em especial na área de educação em saúde. No final, apresentam-se os resultados iniciais alcançados com essa experiência: a possibilidade de os estudantes aprenderem interprofissionalmente em diferentes cenários e o desenvolvimento da atenção integral à saúde, além de ampliação do olhar dos estudantes para a sua própria formação, contribuindo para uma medicina crítica, reflexiva e humanista.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/115110.29397/reciis.v11i1.1151Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151/2088Schwertner, Suzana Feldensinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T15:16:54Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1151Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T15:16:54RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Medicine meets child education: educating for education and health Encuentros entre la medicina y la educación infantil: una formación para la educación y para la salud Encontros da medicina com a educação infantil: formação para a educação e para a saúde |
title |
Medicine meets child education: educating for education and health |
spellingShingle |
Medicine meets child education: educating for education and health Schwertner, Suzana Feldens medicine Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines) psychology child education health. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales) psicología educación infantil salud. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais psicologia educação infantil saúde. |
title_short |
Medicine meets child education: educating for education and health |
title_full |
Medicine meets child education: educating for education and health |
title_fullStr |
Medicine meets child education: educating for education and health |
title_full_unstemmed |
Medicine meets child education: educating for education and health |
title_sort |
Medicine meets child education: educating for education and health |
author |
Schwertner, Suzana Feldens |
author_facet |
Schwertner, Suzana Feldens |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Schwertner, Suzana Feldens |
dc.subject.por.fl_str_mv |
medicine Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines) psychology child education health. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales) psicología educación infantil salud. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais psicologia educação infantil saúde. |
topic |
medicine Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines) psychology child education health. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales) psicología educación infantil salud. medicina Diretrizes Curriculares Nacionais psicologia educação infantil saúde. |
description |
This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151 10.29397/reciis.v11i1.1151 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i1.1151 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151/2088 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464872022016 |