Medicine meets child education: educating for education and health

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Schwertner, Suzana Feldens
Data de Publicação: 2017
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151
Resumo: This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine.
id FIOCRUZ-6_567bb74df444d5e24a1b3e6c7a4b792c
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1151
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Medicine meets child education: educating for education and healthEncuentros entre la medicina y la educación infantil: una formación para la educación y para la saludEncontros da medicina com a educação infantil: formação para a educação e para a saúdemedicineDiretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines)psychologychild educationhealth.medicinaDiretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales)psicologíaeducación infantilsalud.medicinaDiretrizes Curriculares Nacionaispsicologiaeducação infantilsaúde.This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine.El presente relato de experiencia envuelve las reflexiones elaboradas por una psicóloga en su actividad como profesora en uno curso de medicina. Más específicamente, en actividades prácticas realizadas en una escuela de educación infantil con estudiantes cursando el 5to semestre de la carrera de medicina. Por medio de discusiones sobre las Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (directrices curriculares nacionales del curso de graduación en medicina), es enfatizada en el relato la diversificación de los escenarios de prácticas en la formación, en especial en el área de educación en la salud. Al final, son presentados los resultados iniciales alcanzados con esa experiencia: la posibilidad de los estudiantes de aprender inter-profesionalmente en diferentes escenarios; el desenvolvimiento de la atención integral a la salud; y también la ampliación de la mirada de los estudiantes en su propia formación, contribuyendo para na medicina crítica, reflexiva y humanista.O presente relato de experiência envolve as reflexões elaboradas por uma psicóloga em sua atividade como professora de um curso de medicina. Mais especificamente, em atividades práticas realizadas em uma escola de educação infantil com estudantes do 5º semestre de medicina. Por meio de discussões sobre as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina, enfatiza-se a diversificação dos cenários de prática na formação, em especial na área de educação em saúde. No final, apresentam-se os resultados iniciais alcançados com essa experiência: a possibilidade de os estudantes aprenderem interprofissionalmente em diferentes cenários e o desenvolvimento da atenção integral à saúde, além de ampliação do olhar dos estudantes para a sua própria formação, contribuindo para uma medicina crítica, reflexiva e humanista.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/115110.29397/reciis.v11i1.1151Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151/2088Schwertner, Suzana Feldensinfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T15:16:54Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1151Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T15:16:54RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Medicine meets child education: educating for education and health
Encuentros entre la medicina y la educación infantil: una formación para la educación y para la salud
Encontros da medicina com a educação infantil: formação para a educação e para a saúde
title Medicine meets child education: educating for education and health
spellingShingle Medicine meets child education: educating for education and health
Schwertner, Suzana Feldens
medicine
Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines)
psychology
child education
health.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales)
psicología
educación infantil
salud.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais
psicologia
educação infantil
saúde.
title_short Medicine meets child education: educating for education and health
title_full Medicine meets child education: educating for education and health
title_fullStr Medicine meets child education: educating for education and health
title_full_unstemmed Medicine meets child education: educating for education and health
title_sort Medicine meets child education: educating for education and health
author Schwertner, Suzana Feldens
author_facet Schwertner, Suzana Feldens
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Schwertner, Suzana Feldens
dc.subject.por.fl_str_mv medicine
Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines)
psychology
child education
health.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales)
psicología
educación infantil
salud.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais
psicologia
educação infantil
saúde.
topic medicine
Diretrizes Curriculares Nacionais (national curriculum guidelines)
psychology
child education
health.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais (directrices curriculares nacionales)
psicología
educación infantil
salud.
medicina
Diretrizes Curriculares Nacionais
psicologia
educação infantil
saúde.
description This experience report presents the reflections developed by a psychologist on her work as professor in a medicine course, more specifically in practical activities performed in a child education school with students attending the 5th semester in medicine. By means of discussions about the Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina (national curriculum guidelines for the undergraduate course in medicine), the report emphasizes the diversification of the scenarios of practice, particularly in the area of health education. Finally, it presents the initial results achieved with that experience: the possibility of the students learning inter-professionally in different scenarios and the development of whole health care, besides widening the students’ regard for their own education, thus contributing towards a critical, reflexive and humanistic medicine.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151
10.29397/reciis.v11i1.1151
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v11i1.1151
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1151/2088
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464872022016