Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cruz, Marly Marques da
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Cota, Vanda Lúcia, Lincoln, Leonardo, Jesus, Alan de, Decotelli, Paula Vita
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2327
Resumo: There are access barriers faced by gay men and men who have sex with men (MSM) to be tested for HIV/Aids and their treatment due to structural and symbolic factors. Hence, the objective of the study that underlies this article is to analyze the implementation of the communication strategies for expanding the testing and to link its result to treatment for HIV/Aids in Curitiba, Paraná, Brazil, by the project A Hora é Agora (AHA), implemented from December 2014 to September 2017, with the aim of coming closer to gay men and MSM and developing more effective means of communication, identifying facilities and difficulties. A qualitative approach by means of the documental analysis of the communication plan and activity reports was developed. The lessons learned were the good acceptance of the ‘face to face’ campaigns made by peer educators in public spaces, especially at gay parties, and the need to develop specific strategies for MSM who do not identify themselves as being gay.
id FIOCRUZ-6_5d0af3bf289667ba6a5f96eae6a3e182
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2327
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, BrazilAnálisis de la implementación de las estrategias de comunicación para las acciones de prueba y su vinculación al tratamiento del VIH/Sida en hombres que tienen sexo con otros hombres en Curitiba, BrasilAnálise da implementação das estratégias de comunicação para as ações de testagem e sua vinculação ao tratamento de HIV/aids em homens que fazem sexo com homens em CuritibaHealth communicationHIVMale homosexualitySerological testsSocial media.Comunicación en saludVIHHomosexualidad masculinaPruebas serológicasRedes sociales.Comunicação em saúdeHIVHomossexualidade masculinaTestes sorológicosMídias sociais.There are access barriers faced by gay men and men who have sex with men (MSM) to be tested for HIV/Aids and their treatment due to structural and symbolic factors. Hence, the objective of the study that underlies this article is to analyze the implementation of the communication strategies for expanding the testing and to link its result to treatment for HIV/Aids in Curitiba, Paraná, Brazil, by the project A Hora é Agora (AHA), implemented from December 2014 to September 2017, with the aim of coming closer to gay men and MSM and developing more effective means of communication, identifying facilities and difficulties. A qualitative approach by means of the documental analysis of the communication plan and activity reports was developed. The lessons learned were the good acceptance of the ‘face to face’ campaigns made by peer educators in public spaces, especially at gay parties, and the need to develop specific strategies for MSM who do not identify themselves as being gay.Los hombres homosexuales y los hombres que tienen sexo con hombres (HSH) enfrentan barreras de acceso a las pruebas y al tratamiento del VIH/Sida provocadas por factores estructurales y simbólicos. De ahí que el objetivo del estudio presentado en este artículo sea analizar la implementación de estrategias de comunicación para ampliar las pruebas y las vincular al tratamiento del VIH/Sida en Curitiba, Paraná, Brasil, practicada por el proyecto A Hora é Agora (AHA), realizado desde diciembre de 2014 hasta septiembre de 2017, con el objetivo de acercarse más a los hombres homosexuales y HSH y desarrollar medios de comunicación más efectivos, identificando facilidades y dificultades. Se utilizó un enfoque cualitativo por medio del análisis documental del plan de comunicación e informes de actividad. Las lecciones aprendidas fueron la buena aceptación de las campañas “mano a mano” realizadas por los educadores de pares en los espacios públicos, especialmente en las fiestas gay, y la necesidad de desarrollar estrategias específicas para los HSH que no se identifican como gay.Há barreiras de acesso enfrentadas por homens gays e homens que fazem sexo com outros homens (HSH) à testagem e ao tratamento de HIV/aids devido a fatores estruturais e simbólicos. Daí, o objetivo do estudo que fundamenta este artigo é analisar a implementação das estratégias de comunicação para ampliar a testagem e vincular seu resultado ao tratamento de HIV/aids, em Curitiba (PR), pelo projeto A Hora é Agora (AHA), realizado de dezembro de 2014 a setembro de 2017, visando à maior aproximação dos que o executam com homens gays e HSH e ao desenvolvimento de meios mais efetivos de comunicação, identificando facilidades e dificuldades. Utilizou-se abordagem qualitativa por meio da análise documental do plano de comunicação e dos relatórios de atividades. As lições aprendidas foram a boa aceitação das campanhas ‘corpo a corpo’ feitas por educadores de pares nos espaços públicos, sobretudo em festas gays, e a necessidade de desenvolver estratégias específicas para HSH que não se identificam como gay.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/232710.29397/reciis.v15i3.2327Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 21981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2327/2457Cruz, Marly Marques daCota, Vanda LúciaLincoln, LeonardoJesus, Alan deDecotelli, Paula Vitainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-06-30T17:58:39Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/2327Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2022-06-30T17:58:39RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
Análisis de la implementación de las estrategias de comunicación para las acciones de prueba y su vinculación al tratamiento del VIH/Sida en hombres que tienen sexo con otros hombres en Curitiba, Brasil
Análise da implementação das estratégias de comunicação para as ações de testagem e sua vinculação ao tratamento de HIV/aids em homens que fazem sexo com homens em Curitiba
title Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
spellingShingle Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
Cruz, Marly Marques da
Health communication
HIV
Male homosexuality
Serological tests
Social media.
Comunicación en salud
VIH
Homosexualidad masculina
Pruebas serológicas
Redes sociales.
Comunicação em saúde
HIV
Homossexualidade masculina
Testes sorológicos
Mídias sociais.
title_short Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
title_full Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
title_fullStr Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
title_full_unstemmed Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
title_sort Analysis of the implementation of the communication strategies for men who have sex with men to be tested for HIV and aids and test connection with their treatment in Curitiba, Brazil
author Cruz, Marly Marques da
author_facet Cruz, Marly Marques da
Cota, Vanda Lúcia
Lincoln, Leonardo
Jesus, Alan de
Decotelli, Paula Vita
author_role author
author2 Cota, Vanda Lúcia
Lincoln, Leonardo
Jesus, Alan de
Decotelli, Paula Vita
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cruz, Marly Marques da
Cota, Vanda Lúcia
Lincoln, Leonardo
Jesus, Alan de
Decotelli, Paula Vita
dc.subject.por.fl_str_mv Health communication
HIV
Male homosexuality
Serological tests
Social media.
Comunicación en salud
VIH
Homosexualidad masculina
Pruebas serológicas
Redes sociales.
Comunicação em saúde
HIV
Homossexualidade masculina
Testes sorológicos
Mídias sociais.
topic Health communication
HIV
Male homosexuality
Serological tests
Social media.
Comunicación en salud
VIH
Homosexualidad masculina
Pruebas serológicas
Redes sociales.
Comunicação em saúde
HIV
Homossexualidade masculina
Testes sorológicos
Mídias sociais.
description There are access barriers faced by gay men and men who have sex with men (MSM) to be tested for HIV/Aids and their treatment due to structural and symbolic factors. Hence, the objective of the study that underlies this article is to analyze the implementation of the communication strategies for expanding the testing and to link its result to treatment for HIV/Aids in Curitiba, Paraná, Brazil, by the project A Hora é Agora (AHA), implemented from December 2014 to September 2017, with the aim of coming closer to gay men and MSM and developing more effective means of communication, identifying facilities and difficulties. A qualitative approach by means of the documental analysis of the communication plan and activity reports was developed. The lessons learned were the good acceptance of the ‘face to face’ campaigns made by peer educators in public spaces, especially at gay parties, and the need to develop specific strategies for MSM who do not identify themselves as being gay.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2327
10.29397/reciis.v15i3.2327
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2327
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v15i3.2327
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/2327/2457
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 15 No. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 15 Núm. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 15 No 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 15 n. 3 (2021): Dossiê Feminismos: perspectivas em comunicação e informação em saúde, parte 2
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942467514433536