Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paixão, Germana Costa
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Lima, Liliane Araújo, Colaço, Nayana de Jesus Oliveira, Lima, Raenia Almeida, Casimiro, Tamyres Carvalho, Castro, Laura Helena Pinto, Pantoja, Lydia Dayanne Maia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079
Resumo: Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology.
id FIOCRUZ-6_672896791c2e1fedab37ba54eb04d3a7
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1079
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical toolParodias en la enseñanza de la microbiología: la música como herramienta pegagógicaParódias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógicabacteriaparodiesteaching of microbiologylearningcreativity.bacteriasparodiasenseñanza de microbiologíaaprendizajecreatividad.bactériasparódiasensino de microbiologiaaprendizagemcriatividade.Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology.Actividades lúdicas, como parodias, son estrategias de enseñanza motivadoras y se configuran como forma creativa y crítica para trabajar el aprendizaje. Este artículo describe el proceso de construcción y divulgación de parodias como facilitador para la transmisión y asimilación de contenido microbiano dentro del proyecto denominado ‘Musicalizando a Biologia’, vinculado a el curso de ciencias biológicas a distancia de la Universidad del Estado de Ceará/Universidad Abierta de Brasil. Se trata de un relato de experiencia de la producción de tres parodias, por la cual fue posible establecer los criterios y contenidos, así como la elección de canciones populares que facilitasen la memorización de la melodía y de la letra con las ideas que se quería transmitir. Los resultados indican que el uso de esta herramienta puede ofrecer contribuciones significativas a la enseñanza y favorecer el aprendizaje de contenidos en microbiología.Atividades lúdicas, como as paródias, são estratégias didáticas motivadoras para a aprendizagem e configuram-se como forma criativa e crítica de trabalhar o aprendizado. O presente artigo objetiva descrever o processo de construção e divulgação de paródias como instrumento facilitador para transmissão e assimilação de conteúdos microbianos, no âmbito do projeto de extensão ‘Musicalizando a Biologia’, vinculado ao Curso de Ciências Biológicas a distância da Universidade Estadual do Ceará/Universidade Aberta do Brasil. Trata-se de relato de experiência da produção de três paródias na qual foi possível estabelecer os critérios e os conteúdos, bem como a escolha de músicas populares que viriam a facilitar a fixação da melodia e da letra contendo as ideias que se queria transmitir. Os resultados indicam que a utilização dessa ferramenta pode oferecer contribuições significativas para o ensino e favorecer a aprendizagem dos conteúdos em microbiologia.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/107910.29397/reciis.v11i1.1079Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079/2087Paixão, Germana CostaLima, Liliane AraújoColaço, Nayana de Jesus OliveiraLima, Raenia AlmeidaCasimiro, Tamyres CarvalhoCastro, Laura Helena PintoPantoja, Lydia Dayanne Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T15:27:37Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1079Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T15:27:37RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
Parodias en la enseñanza de la microbiología: la música como herramienta pegagógica
Paródias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógica
title Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
spellingShingle Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
Paixão, Germana Costa
bacteria
parodies
teaching of microbiology
learning
creativity.
bacterias
parodias
enseñanza de microbiología
aprendizaje
creatividad.
bactérias
paródias
ensino de microbiologia
aprendizagem
criatividade.
title_short Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
title_full Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
title_fullStr Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
title_full_unstemmed Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
title_sort Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
author Paixão, Germana Costa
author_facet Paixão, Germana Costa
Lima, Liliane Araújo
Colaço, Nayana de Jesus Oliveira
Lima, Raenia Almeida
Casimiro, Tamyres Carvalho
Castro, Laura Helena Pinto
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
author_role author
author2 Lima, Liliane Araújo
Colaço, Nayana de Jesus Oliveira
Lima, Raenia Almeida
Casimiro, Tamyres Carvalho
Castro, Laura Helena Pinto
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paixão, Germana Costa
Lima, Liliane Araújo
Colaço, Nayana de Jesus Oliveira
Lima, Raenia Almeida
Casimiro, Tamyres Carvalho
Castro, Laura Helena Pinto
Pantoja, Lydia Dayanne Maia
dc.subject.por.fl_str_mv bacteria
parodies
teaching of microbiology
learning
creativity.
bacterias
parodias
enseñanza de microbiología
aprendizaje
creatividad.
bactérias
paródias
ensino de microbiologia
aprendizagem
criatividade.
topic bacteria
parodies
teaching of microbiology
learning
creativity.
bacterias
parodias
enseñanza de microbiología
aprendizaje
creatividad.
bactérias
paródias
ensino de microbiologia
aprendizagem
criatividade.
description Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-04-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079
10.29397/reciis.v11i1.1079
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v11i1.1079
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079/2087
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464792330240