Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079 |
Resumo: | Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology. |
id |
FIOCRUZ-6_672896791c2e1fedab37ba54eb04d3a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1079 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical toolParodias en la enseñanza de la microbiología: la música como herramienta pegagógicaParódias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógicabacteriaparodiesteaching of microbiologylearningcreativity.bacteriasparodiasenseñanza de microbiologíaaprendizajecreatividad.bactériasparódiasensino de microbiologiaaprendizagemcriatividade.Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology.Actividades lúdicas, como parodias, son estrategias de enseñanza motivadoras y se configuran como forma creativa y crítica para trabajar el aprendizaje. Este artículo describe el proceso de construcción y divulgación de parodias como facilitador para la transmisión y asimilación de contenido microbiano dentro del proyecto denominado ‘Musicalizando a Biologia’, vinculado a el curso de ciencias biológicas a distancia de la Universidad del Estado de Ceará/Universidad Abierta de Brasil. Se trata de un relato de experiencia de la producción de tres parodias, por la cual fue posible establecer los criterios y contenidos, así como la elección de canciones populares que facilitasen la memorización de la melodía y de la letra con las ideas que se quería transmitir. Los resultados indican que el uso de esta herramienta puede ofrecer contribuciones significativas a la enseñanza y favorecer el aprendizaje de contenidos en microbiología.Atividades lúdicas, como as paródias, são estratégias didáticas motivadoras para a aprendizagem e configuram-se como forma criativa e crítica de trabalhar o aprendizado. O presente artigo objetiva descrever o processo de construção e divulgação de paródias como instrumento facilitador para transmissão e assimilação de conteúdos microbianos, no âmbito do projeto de extensão ‘Musicalizando a Biologia’, vinculado ao Curso de Ciências Biológicas a distância da Universidade Estadual do Ceará/Universidade Aberta do Brasil. Trata-se de relato de experiência da produção de três paródias na qual foi possível estabelecer os critérios e os conteúdos, bem como a escolha de músicas populares que viriam a facilitar a fixação da melodia e da letra contendo as ideias que se queria transmitir. Os resultados indicam que a utilização dessa ferramenta pode oferecer contribuições significativas para o ensino e favorecer a aprendizagem dos conteúdos em microbiologia.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-04-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/107910.29397/reciis.v11i1.1079Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079/2087Paixão, Germana CostaLima, Liliane AraújoColaço, Nayana de Jesus OliveiraLima, Raenia AlmeidaCasimiro, Tamyres CarvalhoCastro, Laura Helena PintoPantoja, Lydia Dayanne Maiainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-11-21T15:27:37Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1079Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-11-21T15:27:37RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool Parodias en la enseñanza de la microbiología: la música como herramienta pegagógica Paródias no ensino de microbiologia: a música como ferramenta pedagógica |
title |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
spellingShingle |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool Paixão, Germana Costa bacteria parodies teaching of microbiology learning creativity. bacterias parodias enseñanza de microbiología aprendizaje creatividad. bactérias paródias ensino de microbiologia aprendizagem criatividade. |
title_short |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
title_full |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
title_fullStr |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
title_full_unstemmed |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
title_sort |
Parodies in the teaching of microbiology: music as a pedagogical tool |
author |
Paixão, Germana Costa |
author_facet |
Paixão, Germana Costa Lima, Liliane Araújo Colaço, Nayana de Jesus Oliveira Lima, Raenia Almeida Casimiro, Tamyres Carvalho Castro, Laura Helena Pinto Pantoja, Lydia Dayanne Maia |
author_role |
author |
author2 |
Lima, Liliane Araújo Colaço, Nayana de Jesus Oliveira Lima, Raenia Almeida Casimiro, Tamyres Carvalho Castro, Laura Helena Pinto Pantoja, Lydia Dayanne Maia |
author2_role |
author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Paixão, Germana Costa Lima, Liliane Araújo Colaço, Nayana de Jesus Oliveira Lima, Raenia Almeida Casimiro, Tamyres Carvalho Castro, Laura Helena Pinto Pantoja, Lydia Dayanne Maia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
bacteria parodies teaching of microbiology learning creativity. bacterias parodias enseñanza de microbiología aprendizaje creatividad. bactérias paródias ensino de microbiologia aprendizagem criatividade. |
topic |
bacteria parodies teaching of microbiology learning creativity. bacterias parodias enseñanza de microbiología aprendizaje creatividad. bactérias paródias ensino de microbiologia aprendizagem criatividade. |
description |
Fun activities, such as parodies, are among the creative teaching strategies that can motivate learning and critical analysis. This article describes the process of constructing and diffusion of parodies as an instrument for transmission and assimilation of the technical concepts involving microbiology, in the project called ‘Musicalizando a Biologia’ (musicalization of biology), associated with the distance education undergraduate course in biology offered by University of Ceará/Open University of Brazil. It is a experience report of the production of three parodies, through which it was possible to establish the criteria, as well as the choice of popular melodies to facilitate memorization of the content and ideas. The results indicate that the use of this tool can make significant contributions to teaching and favoring the learning of concepts of microbiology. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-04-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079 10.29397/reciis.v11i1.1079 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i1.1079 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1079/2087 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 1 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 1 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 1 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 1 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942464792330240 |