Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alvarez, Johnny Menezes
Data de Publicação: 2023
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3790
Resumo: We intend to discuss the experience in ethnoeducation, which we built with the Nossa Senhora da Aparecida school, located in the quilombola community Boa Vista Cuminã, in the region of Oriximiná (PA). We started from the background of a group of extension, research and intervention in ethnoeducation at the Universidade Federal Fluminense, which, for eight years, developed experiences of collective formation of multiple educators. Ethnoeducation is inspired by ethnography as a methodology for activating community and collective devices for teaching and learning with. In this process, transdisciplinarity breaks hierarchical and disciplinary positions of the spaces for teaching and learning in the “school”, in community life, and boosts the protagonism of the “agencies”, individual and collective, at play in these ethnoeducation actions. We will seek, at the end of this article, to report a collective teaching and learning experience in the quilombola community of Boa Vista Cuminã.
id FIOCRUZ-6_6e9c832a49111dd3c8910910af4b5b44
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/3790
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon regionAprender y enseñar de forma circular y no totalitaria: ensayos en etnoeducación con quilombolas en la región amazónicaAprender e ensinar de modo circular e não totalitário: ensaios em etnoeducação com quilombolas na região amazônicaEtnoeducaçãoSer coletivoQuilomboAprender e ensinarOriximiná – PAEtnoeducaciónAprender y enseñarSer colectivoQuilombolaOriximiná – PAWe intend to discuss the experience in ethnoeducation, which we built with the Nossa Senhora da Aparecida school, located in the quilombola community Boa Vista Cuminã, in the region of Oriximiná (PA). We started from the background of a group of extension, research and intervention in ethnoeducation at the Universidade Federal Fluminense, which, for eight years, developed experiences of collective formation of multiple educators. Ethnoeducation is inspired by ethnography as a methodology for activating community and collective devices for teaching and learning with. In this process, transdisciplinarity breaks hierarchical and disciplinary positions of the spaces for teaching and learning in the “school”, in community life, and boosts the protagonism of the “agencies”, individual and collective, at play in these ethnoeducation actions. We will seek, at the end of this article, to report a collective teaching and learning experience in the quilombola community of Boa Vista Cuminã.Pretendemos discutir la experiencia en etnoeducación que construimos con la escuela Nossa Senhora da Aparecida, localizada en la comunidad quilombola Boa Vista Cuminã, en la región de Oriximiná (PA). Partimos de la historia de un grupo de extensión, investigación e intervención en etnoeducación de la Universidad Federal Fluminense, que a lo largo de ocho años desarrolló experiencias de formación colectiva de educadores múltiples. La etnoeducación se inspira en la etnografía como metodología para la activación de dispositivos comunitarios y colectivos de enseñanza y aprendizaje con. En ese proceso, la transdisciplinariedad rompe posiciones jerárquicas y disciplinares de los espacios de enseñanza y aprendizaje en la “escuela”, en la vida comunitaria, y empuja el protagonismo de las “agencias”, individuales y colectivas, en juego en esas acciones de etnoeducación. Intentaremos, al final de este artículo, relatar una experiencia colectiva de enseñanza y aprendizaje en la comunidad quilombola de Boa Vista Cuminã.Pretendemos discutir a experiência em etnoeducação que construímos junto à escola Nossa Senhora da Aparecida, situada na comunidade quilombola Boa Vista do Cuminã, na região de Oriximiná (PA). Partimos do histórico de um grupo de extensão, pesquisa e intervenção em etnoeducação da Universidade Federal Fluminense, que ao longo de oito anos desenvolveu experiências de formação coletiva de múltiplos educadores. A etnoeducação se inspira na etnografia como metodologia de ativação de dispositivos comunitários e coletivos de ensinar e aprender com. Nesse processo, a transdisciplinaridade rompe posições hierárquicas e disciplinares dos espaços de ensinar e aprender na “escola”, na vida comunitária, e impulsiona o protagonismo das “agências”, individuais e coletivas, em jogo nessas ações de etnoeducação. Buscaremos, no final deste artigo, relatar uma experiência coletiva de ensino e aprendizagem na comunidade quilombola de Boa Vista Cuminã.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2023-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/379010.29397/reciis.v17i4.3790Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 17 No. 4 (2023): Dossier on The street life people: health, public policies, and communication, part 1; 800-814Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 17 Núm. 4 (2023): Dossier Las personas de la calle: salud, políticas públicas y comunicación, parte 1; 800-814Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 17 No 4 (2023): Dossier Le peuple de la rue : la santé, les politiques publiques et la communication, partie 1; 800-814Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 17 n. 4 (2023): Dossiê O povo da rua: saúde, políticas públicas e comunicação, parte 1; 800-8141981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3790/2666Copyright (c) 2023 Johnny Menezes Alvarezhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlvarez, Johnny Menezes2024-02-05T15:08:09Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/3790Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2024-02-05T15:08:09RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
Aprender y enseñar de forma circular y no totalitaria: ensayos en etnoeducación con quilombolas en la región amazónica
Aprender e ensinar de modo circular e não totalitário: ensaios em etnoeducação com quilombolas na região amazônica
title Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
spellingShingle Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
Alvarez, Johnny Menezes
Etnoeducação
Ser coletivo
Quilombo
Aprender e ensinar
Oriximiná – PA
Etnoeducación
Aprender y enseñar
Ser colectivo
Quilombola
Oriximiná – PA
title_short Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
title_full Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
title_fullStr Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
title_full_unstemmed Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
title_sort Learning and teaching in a circular and non-totalitarian way: essays in ethnoeducation with quilombolas in the Amazon region
author Alvarez, Johnny Menezes
author_facet Alvarez, Johnny Menezes
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alvarez, Johnny Menezes
dc.subject.por.fl_str_mv Etnoeducação
Ser coletivo
Quilombo
Aprender e ensinar
Oriximiná – PA
Etnoeducación
Aprender y enseñar
Ser colectivo
Quilombola
Oriximiná – PA
topic Etnoeducação
Ser coletivo
Quilombo
Aprender e ensinar
Oriximiná – PA
Etnoeducación
Aprender y enseñar
Ser colectivo
Quilombola
Oriximiná – PA
description We intend to discuss the experience in ethnoeducation, which we built with the Nossa Senhora da Aparecida school, located in the quilombola community Boa Vista Cuminã, in the region of Oriximiná (PA). We started from the background of a group of extension, research and intervention in ethnoeducation at the Universidade Federal Fluminense, which, for eight years, developed experiences of collective formation of multiple educators. Ethnoeducation is inspired by ethnography as a methodology for activating community and collective devices for teaching and learning with. In this process, transdisciplinarity breaks hierarchical and disciplinary positions of the spaces for teaching and learning in the “school”, in community life, and boosts the protagonism of the “agencies”, individual and collective, at play in these ethnoeducation actions. We will seek, at the end of this article, to report a collective teaching and learning experience in the quilombola community of Boa Vista Cuminã.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3790
10.29397/reciis.v17i4.3790
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3790
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v17i4.3790
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/3790/2666
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Johnny Menezes Alvarez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Johnny Menezes Alvarez
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 17 No. 4 (2023): Dossier on The street life people: health, public policies, and communication, part 1; 800-814
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 17 Núm. 4 (2023): Dossier Las personas de la calle: salud, políticas públicas y comunicación, parte 1; 800-814
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 17 No 4 (2023): Dossier Le peuple de la rue : la santé, les politiques publiques et la communication, partie 1; 800-814
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 17 n. 4 (2023): Dossiê O povo da rua: saúde, políticas públicas e comunicação, parte 1; 800-814
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942468672061440