Diversity and communication: perceptions of deaf on the activity of health education carried out by medical students

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Yonemotu, Bianca Pereira Rodrigues
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Vieira, Camila Mugnai
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1827
Resumo: The deaf community has its own culture and language, unknown to most listeners, which excludes it from various societal processes. Communication barriers and prejudice hinder access to health services. The experience of a practical activity of Health Education made with 19 deaf people by 20 students from the fist year of a medical course was analyzed. After a course in Brazilian Sign Language, students performed an activity with the deaf, in which they presented lectures on health topics and interacted in actions such aspressure measurement and calculation of the Body Mass Index. Subsequently, the deaf participated in two focus groups to report their experience. The analysis of the data was given by the Discourse of Collective Subject. Deaf people were satisfid with the interaction, reported concern about prevention and self-care and positive expectations regarding the training of humanized and qualifid doctors for their care.
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spelling Diversity and communication: perceptions of deaf on the activity of health education carried out by medical studentsDiversidad y comunicación: percepciones de sordos acerca de una actividad de educación en salud realizada por estudiantes de medicinaDiversidade e comunicação: percepções de surdos sobre atividade de educação em saúde realizada por estudantes de medicinaMedical educationHumanization of assistancePhysician-patient relationsCommunicationDeafness.Educación médicaHumanización de la atenciónRelaciones médico-pacienteComunicaciónSordera.Educação médicaHumanização da assistênciaRelações médico-pacienteComunicaçãoSurdez.The deaf community has its own culture and language, unknown to most listeners, which excludes it from various societal processes. Communication barriers and prejudice hinder access to health services. The experience of a practical activity of Health Education made with 19 deaf people by 20 students from the fist year of a medical course was analyzed. After a course in Brazilian Sign Language, students performed an activity with the deaf, in which they presented lectures on health topics and interacted in actions such aspressure measurement and calculation of the Body Mass Index. Subsequently, the deaf participated in two focus groups to report their experience. The analysis of the data was given by the Discourse of Collective Subject. Deaf people were satisfid with the interaction, reported concern about prevention and self-care and positive expectations regarding the training of humanized and qualifid doctors for their care.La comunidad sorda posee cultura y lenguaje propios, desconocidos por la mayoría de los oyentes, lo que la excluye de varios procesos de sociedad. Barreras en comunicación y prejuicio difiultan su acceso a servicios de salud. Se analizó la vivencia de una actividad práctica de Educación en Salud, hecha por 20 estudiantes del primer año de un curso de medicina con 19 sordos. Después de un curso de Lengua Brasileña de Señales, los estudiantes realizaron una actividad con estos, en que presentaron charlas sobre temas de salud e interactuaron en acciones como medición de presión y cálculo del Índice de Masa Corporal. Posteriormente, participaron de dos grupos focales para relatar su experiencia. El análisis de datos se dio por Discurso del Sujeto Colectivo. Los sordos quedaron satisfechos con la interacción, relataron preocupación con prevención, autocuidado y expectativas positivas cuanto a la formación de médicos humanizados y califiados para su atención.A comunidade surda possui cultura e linguagem próprias, desconhecidas pela maioria dos ouvintes, o que a exclui de vários processos da sociedade. As barreiras na comunicação e o preconceito difiultam seu acesso a serviços de saúde. Analisou-se a vivência de uma atividade prática de Educação em Saúde com 19 surdos feita por 20 estudantes do primeiro ano de um curso de medicina. Após um curso de Língua Brasileira de Sinais, os estudantes realizaram uma atividade junto aos surdos, na qual apresentaram palestras sobre temas de saúde e interagiram em ações como aferição da pressão e cálculo do Índice de Massa Corporal. Posteriormente, os surdos participaram de dois grupos focais para relatarem sua experiência. A análise dos dados deu-se pelo Discurso do Sujeito Coletivo. Os surdos fiaram satisfeitos com a interação, relataram preocupação com prevenção e autocuidado e expectativas positivas quanto à formação de médicos humanizados e qualifiados para seu atendimento.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2020-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/182710.29397/reciis.v14i2.1827Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 14 No. 2 (2020): Dossiê Comunicação e Meio AmbienteRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 14 Núm. 2 (2020): Dossiê Comunicação e Meio AmbienteRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 14 No 2 (2020): Dossiê Comunicação e Meio AmbienteRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 14 n. 2 (2020): Dossiê Comunicação e Meio Ambiente1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1827/2360Yonemotu, Bianca Pereira RodriguesVieira, Camila Mugnaiinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-06-26T17:18:37Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1827Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2020-06-26T17:18:37RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
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