A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Guimarães, Maria Cristina Soares
Data de Publicação: 2012
Outros Autores: Silva, Cícera Henrique, Lins de Santana, Rosane Abdala
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
eng
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503
Resumo: This paper describes the epistemological approach that guided the launch of the first Comprehensive Post-Graduate Course on Health Information Science and Technology in Brazil. Despite evidence of the fundamental role played by human resources in any health system, nations around the world face a growing gap between the challenges of improving health and the capacity of health personnel to address these challenges. Closing this gap is particularly crucial in relation to the translation of research into practice. Therefore, the development of specific competencies for managing scientific and technological information has emerged as a priority on the political agenda. Based primarily on the information science perspective, the course has already trained 272 health professionals since its inception with diverse profiles derived from various health practice contexts; in addition, the course plays an important role in the promotion of partnerships and collaboration in an environment that values continuous learning. This diversity enabled a series of creative and innovative proposals, each characterised by a deep sense of social responsibility.
id FIOCRUZ-6_87506a749a1d03a4bf8c1463c127f78f
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/503
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health EducationUma abordagem de educação para saúde a partir da informação científica e tecnológicaHealth educationhuman resources for healthhealth information science and technologyEducação em saúdeRecursos humanos em saúdeInformação científica e tecnológica em saúdeThis paper describes the epistemological approach that guided the launch of the first Comprehensive Post-Graduate Course on Health Information Science and Technology in Brazil. Despite evidence of the fundamental role played by human resources in any health system, nations around the world face a growing gap between the challenges of improving health and the capacity of health personnel to address these challenges. Closing this gap is particularly crucial in relation to the translation of research into practice. Therefore, the development of specific competencies for managing scientific and technological information has emerged as a priority on the political agenda. Based primarily on the information science perspective, the course has already trained 272 health professionals since its inception with diverse profiles derived from various health practice contexts; in addition, the course plays an important role in the promotion of partnerships and collaboration in an environment that values continuous learning. This diversity enabled a series of creative and innovative proposals, each characterised by a deep sense of social responsibility.Este artigo descreve a abordagem epistemológica que norteou o lançamento do primeiro curso de PósGraduação Lato Sensu de Informação Científica e Técnológica em Saúde no Brasil. Apesar das evidências do papel fundamental desempenhado pelos recursos humanos, em qualquer sistema de saúde, as nações em todo o mundo enfrentam um crescente gap entre os desafios para melhorar a saúde e a capacidade do pessoal de saúde para atendê-las. Isto é mais crucial em relação à tradução de pesquisa em prática. Portanto, o desenvolvimento de competências específicas para gerir informação científica e tecnológica surgiu como uma prioridade na agenda política. Baseada principalmente na perspectiva da ciência da informação, o curso já formou desde a sua implantação 272 profissionais de saúde, com perfis profissionais variados e oriundos de diversos contextos de prática da saúde e coloca um papel importante na parceria e colaboração em um ambiente que valorize a aprendizagem contínua. Esta diversidade proporcionou uma série de propostas criativas e inovadoras, com um profundo sentido de responsabilidade socialInstituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2012-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/50310.3395/reciis.v6i2.503Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 6 No. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúdeRevista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 6 Núm. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúdeRevue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 6 No 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúdeRevista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 6 n. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúde1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporenghttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503/1152https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503/1917Guimarães, Maria Cristina SoaresSilva, Cícera HenriqueLins de Santana, Rosane Abdalainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-05-20T13:32:50Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/503Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-05-20T13:32:50RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
Uma abordagem de educação para saúde a partir da informação científica e tecnológica
title A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
spellingShingle A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
Guimarães, Maria Cristina Soares
Health education
human resources for health
health information science and technology
Educação em saúde
Recursos humanos em saúde
Informação científica e tecnológica em saúde
title_short A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
title_full A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
title_fullStr A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
title_full_unstemmed A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
title_sort A Scientific and Technical Iinformation Approach to Health Education
author Guimarães, Maria Cristina Soares
author_facet Guimarães, Maria Cristina Soares
Silva, Cícera Henrique
Lins de Santana, Rosane Abdala
author_role author
author2 Silva, Cícera Henrique
Lins de Santana, Rosane Abdala
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Guimarães, Maria Cristina Soares
Silva, Cícera Henrique
Lins de Santana, Rosane Abdala
dc.subject.por.fl_str_mv Health education
human resources for health
health information science and technology
Educação em saúde
Recursos humanos em saúde
Informação científica e tecnológica em saúde
topic Health education
human resources for health
health information science and technology
Educação em saúde
Recursos humanos em saúde
Informação científica e tecnológica em saúde
description This paper describes the epistemological approach that guided the launch of the first Comprehensive Post-Graduate Course on Health Information Science and Technology in Brazil. Despite evidence of the fundamental role played by human resources in any health system, nations around the world face a growing gap between the challenges of improving health and the capacity of health personnel to address these challenges. Closing this gap is particularly crucial in relation to the translation of research into practice. Therefore, the development of specific competencies for managing scientific and technological information has emerged as a priority on the political agenda. Based primarily on the information science perspective, the course has already trained 272 health professionals since its inception with diverse profiles derived from various health practice contexts; in addition, the course plays an important role in the promotion of partnerships and collaboration in an environment that values continuous learning. This diversity enabled a series of creative and innovative proposals, each characterised by a deep sense of social responsibility.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-29
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503
10.3395/reciis.v6i2.503
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503
identifier_str_mv 10.3395/reciis.v6i2.503
dc.language.iso.fl_str_mv por
eng
language por
eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503/1152
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/503/1917
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 6 No. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúde
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 6 Núm. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúde
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 6 No 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúde
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 6 n. 2 (2012): Temático | Os usos da informação e suas tecnologias em gestão e ensino em saúde
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942461662330880