Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | RECIIS (Online) |
Texto Completo: | https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1265 |
Resumo: | The zeitgeist of a society can be caught in its cultural production, which is an expression of the cultural identity of the groups that produces it. In our society, the demand for the acquisition and for the exhibition of an ideal body is manifested by institutions such as the Weight Watchers that legitimate a pragmatic knowledge in quest of the ideal body. This institution promotes sociability by means of mutual aid groups where people seek to conform their own body to the idealized pattern. Through the analysis of the media communication of the Weight Watchers, three strategic discursive mechanisms were observed: i) their alleged difference regarding their competitors is based on reason and scientific knowledge; ii) the rhetorical strategies are based on the importance of individuality; and iii) the paradox that these strategies represent, as the value of individuality is being subordinated to the opinion of others. |
id |
FIOCRUZ-6_8a9ddecaa12fb185fd8816e6bb3a2bd3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1265 |
network_acronym_str |
FIOCRUZ-6 |
network_name_str |
RECIIS (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do PesoEm busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do PesobodysocietygenderWeight Watchersmedia.cuerposociedadgéneroVigilantes del Pesomedios de comunicacióncorposociedadegêneroVigilantes do Pesomídias.The zeitgeist of a society can be caught in its cultural production, which is an expression of the cultural identity of the groups that produces it. In our society, the demand for the acquisition and for the exhibition of an ideal body is manifested by institutions such as the Weight Watchers that legitimate a pragmatic knowledge in quest of the ideal body. This institution promotes sociability by means of mutual aid groups where people seek to conform their own body to the idealized pattern. Through the analysis of the media communication of the Weight Watchers, three strategic discursive mechanisms were observed: i) their alleged difference regarding their competitors is based on reason and scientific knowledge; ii) the rhetorical strategies are based on the importance of individuality; and iii) the paradox that these strategies represent, as the value of individuality is being subordinated to the opinion of others.El espíritu del tiempo de una sociedad puede ser aprehendido por su producción cultural, que es una expresión de la identidad cultural del grupo que la produce. En nuestra sociedad, la demanda por la obtención y exibición de un cuerpo ideal se manifesta en instituciones que actúan como legitimadoras de la búsqueda del cuerpo ideal, como los Vigilantes del Peso. Esta institución promueve sociabilidad mediante grupos de ayuda mutua donde la gente busca conformar sus cuerpos al ideal propuesto. A partir del estudio de piezas de comunicación de los Vigilantes del Peso se observan tres mecanismos estratégicos discursivos: i) la diferencia alegada hacia sus competidores se basa en la razón y en el conocimiento científico; ii) las estrategias retóricas exaltan el valor de la individualidad; y iii) la paradoja que estas estrategias presentan, en vista del valor del individuo estar subjecto a la evaluación de los otros.O espírito do tempo pode ser apreendido pela sua produção cultural, que se constitui como expressão da identidade cultural do grupo que a produz. Na nossa sociedade, a demanda pela posse e exibição de certo ideal corpóreo manifesta-se sob a forma de instituições que funcionam como legitimadoras de um saber pragmático orientado para aquisição do corpo idealizado, como os Vigilantes do Peso. Esta instituição promove uma forma contemporânea de sociabilidade a partir de grupos de auxílio mútuo nos quais as pessoas buscam conformar o próprio corpo ao padrão visado. A partir do estudo de peças midiáticas dos Vigilantes do Peso, três mecanismos estratégicos discursivos são observados: i) o diferencial ostentado em relação à concorrência se baseia na razão e no saber científico; ii) as estratégias retóricas se baseiam na valorização da individualidade; e iii) o paradoxo que essas estratégias representam, uma vez que o valor indivíduo está subordinado à opinião dos outros.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2017-09-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/126510.29397/reciis.v11i3.1265Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1265/2125Braga, Adrianainfo:eu-repo/semantics/openAccess2019-12-04T18:44:41Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1265Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2019-12-04T18:44:41RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
title |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
spellingShingle |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso Braga, Adriana body society gender Weight Watchers media. cuerpo sociedad género Vigilantes del Peso medios de comunicación corpo sociedade gênero Vigilantes do Peso mídias. |
title_short |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
title_full |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
title_fullStr |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
title_full_unstemmed |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
title_sort |
Em busca do peso perdido: a institucionalização de demandas culturais nos Vigilantes do Peso |
author |
Braga, Adriana |
author_facet |
Braga, Adriana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Adriana |
dc.subject.por.fl_str_mv |
body society gender Weight Watchers media. cuerpo sociedad género Vigilantes del Peso medios de comunicación corpo sociedade gênero Vigilantes do Peso mídias. |
topic |
body society gender Weight Watchers media. cuerpo sociedad género Vigilantes del Peso medios de comunicación corpo sociedade gênero Vigilantes do Peso mídias. |
description |
The zeitgeist of a society can be caught in its cultural production, which is an expression of the cultural identity of the groups that produces it. In our society, the demand for the acquisition and for the exhibition of an ideal body is manifested by institutions such as the Weight Watchers that legitimate a pragmatic knowledge in quest of the ideal body. This institution promotes sociability by means of mutual aid groups where people seek to conform their own body to the idealized pattern. Through the analysis of the media communication of the Weight Watchers, three strategic discursive mechanisms were observed: i) their alleged difference regarding their competitors is based on reason and scientific knowledge; ii) the rhetorical strategies are based on the importance of individuality; and iii) the paradox that these strategies represent, as the value of individuality is being subordinated to the opinion of others. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-29 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1265 10.29397/reciis.v11i3.1265 |
url |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1265 |
identifier_str_mv |
10.29397/reciis.v11i3.1265 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1265/2125 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz) |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 11 No. 3 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 11 Núm. 3 (2017) Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 11 No 3 (2017) Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 11 n. 3 (2017) 1981-6278 reponame:RECIIS (Online) instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) instacron:FIOCRUZ |
instname_str |
Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
instacron_str |
FIOCRUZ |
institution |
FIOCRUZ |
reponame_str |
RECIIS (Online) |
collection |
RECIIS (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ) |
repository.mail.fl_str_mv |
reciis@icict.fiocruz.br |
_version_ |
1798942465326055424 |