Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Medrado, Cylene Siqueira
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Nunes Sobrinho, Francisco De Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: RECIIS (Online)
Texto Completo: https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1023
Resumo: From results of studies conducted in the period 2009-2013, to identify scientific evidence of the effectiveness of interventions in oral or written language in children with Down syndrome, only one systematic review of the literature was found. These data suggest the need to conduct researches to feed others systematic reviews about the matter, namely, investigations that gather, analyze and synthesize primary studies to identify scientific evidences that contribute to success of interventions in children with phonological problems. In this regard, 554 RSL were examined, and only one of them deal with phonological awareness and related intervention, recognized as effective to improve the performance of oral reading. Researchers recommend enhance the use of systematic reviews of literature for clinical practice and suggest further studies using single-subject design.
id FIOCRUZ-6_8b0b01b850f5e2f1f8d03622c0bba5d1
oai_identifier_str oai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1023
network_acronym_str FIOCRUZ-6
network_name_str RECIIS (Online)
repository_id_str
spelling Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndromeEvidencia científica para intervenciones en niños con síndrome de DownEvidência científica para intervenções em crianças com síndrome de DownDown syndromeSystematic review of the literatureEvidence-based practiceBibliometricsSpeech therapy.Síndrome de DownRevisión sistemática de la literaturaPráctica clínica basada en evidenciasBibliometríaFonoaudiologíaSíndrome de DownRevisão sistemática da literaturaPrática clínica baseada em evidênciasBibliometriaFonoaudiologia.From results of studies conducted in the period 2009-2013, to identify scientific evidence of the effectiveness of interventions in oral or written language in children with Down syndrome, only one systematic review of the literature was found. These data suggest the need to conduct researches to feed others systematic reviews about the matter, namely, investigations that gather, analyze and synthesize primary studies to identify scientific evidences that contribute to success of interventions in children with phonological problems. In this regard, 554 RSL were examined, and only one of them deal with phonological awareness and related intervention, recognized as effective to improve the performance of oral reading. Researchers recommend enhance the use of systematic reviews of literature for clinical practice and suggest further studies using single-subject design.A partir de los resultados de estudios realizados en el periodo 2009-2013 para identificar evidencias científicas de la eficacia de intervenciones, en lenguaje oral y escrito, en niños con Síndrome de down, fue encontrada solo una revisión sistemática de la literatura. Esos datos sugieren la necesidad de realizarse investigaciones para fomentar revisiones sistemáticas de la literatura (RSL), concebidas como investigaciones que reúnen, analizan y sintetizan estudios primarios para la identificación de evidencias científicas que contribuyan al éxito de intervenciones en ninõs com problemas fonológicos. Para tanto, fueron rastreadas 554 RSL siendo encontrada solo una que trata de las intervenciones relacionadas con la conciencia fonológica, reconocidas como eficaces para mejorar el desempeño en lectura oral. Investigadores de RSL recomiendan perfeccionar su uso para la práctica clínica y sugieren nuevos estudios que utilizen el diseño intrasujeto.A partir dos resultados de estudos, conduzidos no período 2009-2013, para identificar evidências científicas eficazes das intervenções fonoaudiológicas – em linguagem oral ou escrita – em crianças com síndrome de Down, apenas uma revisão sistemática da literatura (RSL) foi encontrada. Esses dados sugerem a necessidade de se conduzir pesquisas, para fomentar outras revisões sistemáticas, concebidas como investigações que reúnem, analisam e sintetizam estudos primários para identificar evidências científicas que contribuam para o êxito de intervenções em crianças com problemas fonológicos. Para tanto, foram rastreadas 554 RSL, e encontrada apenas uma que trata de intervenções relacionadas à consciência fonológica, reconhecidas como eficazes para melhoria do desempenho em leitura oral. Pesquisadores de RSL recomendam aperfeiçoar seu uso para a prática clínica e sugerem novos estudos que utilizem o delineamento de pesquisa experimental intrasujeito.Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)2016-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionAvaliado pelos paresapplication/pdfhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/102310.29397/reciis.v10i2.1023Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 2 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 2 (2016)Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 2 (2016)Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 2 (2016)1981-6278reponame:RECIIS (Online)instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)instacron:FIOCRUZporhttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1023/pdf_1023Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúdeinfo:eu-repo/semantics/openAccessMedrado, Cylene SiqueiraNunes Sobrinho, Francisco De Paula2018-03-15T19:01:02Zoai:www.reciis.icict.fiocruz.br:article/1023Revistahttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciishttps://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/oaireciis@icict.fiocruz.br1981-62781981-6278opendoar:2018-03-15T19:01:02RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)false
dc.title.none.fl_str_mv Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
Evidencia científica para intervenciones en niños con síndrome de Down
Evidência científica para intervenções em crianças com síndrome de Down
title Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
spellingShingle Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
Medrado, Cylene Siqueira
Down syndrome
Systematic review of the literature
Evidence-based practice
Bibliometrics
Speech therapy.
Síndrome de Down
Revisión sistemática de la literatura
Práctica clínica basada en evidencias
Bibliometría
Fonoaudiología
Síndrome de Down
Revisão sistemática da literatura
Prática clínica baseada em evidências
Bibliometria
Fonoaudiologia.
title_short Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
title_full Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
title_fullStr Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
title_full_unstemmed Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
title_sort Scientific evidence to interventions in children with Down’s syndrome
author Medrado, Cylene Siqueira
author_facet Medrado, Cylene Siqueira
Nunes Sobrinho, Francisco De Paula
author_role author
author2 Nunes Sobrinho, Francisco De Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Medrado, Cylene Siqueira
Nunes Sobrinho, Francisco De Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Down syndrome
Systematic review of the literature
Evidence-based practice
Bibliometrics
Speech therapy.
Síndrome de Down
Revisión sistemática de la literatura
Práctica clínica basada en evidencias
Bibliometría
Fonoaudiología
Síndrome de Down
Revisão sistemática da literatura
Prática clínica baseada em evidências
Bibliometria
Fonoaudiologia.
topic Down syndrome
Systematic review of the literature
Evidence-based practice
Bibliometrics
Speech therapy.
Síndrome de Down
Revisión sistemática de la literatura
Práctica clínica basada en evidencias
Bibliometría
Fonoaudiología
Síndrome de Down
Revisão sistemática da literatura
Prática clínica baseada em evidências
Bibliometria
Fonoaudiologia.
description From results of studies conducted in the period 2009-2013, to identify scientific evidence of the effectiveness of interventions in oral or written language in children with Down syndrome, only one systematic review of the literature was found. These data suggest the need to conduct researches to feed others systematic reviews about the matter, namely, investigations that gather, analyze and synthesize primary studies to identify scientific evidences that contribute to success of interventions in children with phonological problems. In this regard, 554 RSL were examined, and only one of them deal with phonological awareness and related intervention, recognized as effective to improve the performance of oral reading. Researchers recommend enhance the use of systematic reviews of literature for clinical practice and suggest further studies using single-subject design.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1023
10.29397/reciis.v10i2.1023
url https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1023
identifier_str_mv 10.29397/reciis.v10i2.1023
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.reciis.icict.fiocruz.br/index.php/reciis/article/view/1023/pdf_1023
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2016 Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
publisher.none.fl_str_mv Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde (Icict/Fiocruz)
dc.source.none.fl_str_mv Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; Vol. 10 No. 2 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde; Vol. 10 Núm. 2 (2016)
Revue de la Communication, de l'Information et de l'Innovation en santé; Vol. 10 No 2 (2016)
Revista Eletrônica de Comunicação, Informação & Inovação em Saúde; v. 10 n. 2 (2016)
1981-6278
reponame:RECIIS (Online)
instname:Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron:FIOCRUZ
instname_str Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
instacron_str FIOCRUZ
institution FIOCRUZ
reponame_str RECIIS (Online)
collection RECIIS (Online)
repository.name.fl_str_mv RECIIS (Online) - Fundação Oswaldo Cruz (FIOCRUZ)
repository.mail.fl_str_mv reciis@icict.fiocruz.br
_version_ 1798942464714735616