Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Metropolitana de Sustentabilidade |
Texto Completo: | https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956 |
Resumo: | This study aimed to analyze the perception of managers of Brazilian companies about the fair trade movement. For this, interviews were conducted with managers of companies with a fair trade label. The results show that the fair trade label is effective in its purpose, since it ensures better working conditions and it helps to improve the welfare of workers. In addition, companies that have this label seem to increase sales at niche markets made up of people concerned about the conditions of workers in the production process. However, in general terms, the fair trade label does not seem to bring a significant trade attractive from the companies"™ point of view. |
id |
FMU-2_14987fcd0f9f3f1e3abbd4183e8f9d6a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.fmu.br:article/956 |
network_acronym_str |
FMU-2 |
network_name_str |
Revista Metropolitana de Sustentabilidade |
repository_id_str |
|
spelling |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileirasFair TradeMercado globalEmpresas brasileiras.Fair tradeGlobal marketBrazilian companies.Fair TradeMercado GlobalEmpresas brasileñas.This study aimed to analyze the perception of managers of Brazilian companies about the fair trade movement. For this, interviews were conducted with managers of companies with a fair trade label. The results show that the fair trade label is effective in its purpose, since it ensures better working conditions and it helps to improve the welfare of workers. In addition, companies that have this label seem to increase sales at niche markets made up of people concerned about the conditions of workers in the production process. However, in general terms, the fair trade label does not seem to bring a significant trade attractive from the companies"™ point of view.Este estudio tuvo como objetivo analizar la percepción de los gerentes de las empresas brasileñas sobre el movimiento de fair trade. Con este fin, se realizaron entrevistas con los gerentes de las empresas con uno de los sellos adheridos al movimiento. Los resultados muestran que el sello es eficaz en su propuesta filosófica, que garantiza mejores condiciones de trabajo y lo bienestar social de los trabajadores. Además, las empresas que tienen el sello parecen aumentar las ventas a mercados especializados formados por personas preocupadas por las condiciones de los trabajadores en el proceso de producción. Sin embargo, en términos generales, el sello de fair trade no parece traer un comercio significativo atractivo desde el punto de vista de las empresas.Este estudo teve por objetivo analisar a percepção dos gestores de empresas brasileiras a respeito do movimento fair trade. Para tanto, foram realizadas entrevistas com gestores de empresas que possuem um dos selos vinculados ao movimento. Os resultados mostram que o selo é eficaz em sua proposta filosófica, pois garante melhores condições de trabalho e de bem-estar social aos trabalhadores. Ademais, as empresas que possuem o selo parecem aumentar as vendas a nichos de mercado compostos por pessoas preocupadas com as condições dos trabalhadores no processo de produção. Todavia, em termos gerais, o selo fair trade parece não trazer um atrativo comercial significativo sob o ponto de vista das empresas.COMPLEXO EDUCACIONAL FMU2016-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233); v. 6 n. 3 (2016): (Set./Dez. 2016) Publicada em 27/dez. 2016; 87-1052318-3233reponame:Revista Metropolitana de Sustentabilidadeinstname:Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU)instacron:FMUporhttps://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956/pdfCopyright (c) 2016 Revista Metropolitana de Sustentabilidadeinfo:eu-repo/semantics/openAccessBasso, FernandoVieira, Guilherme Bergmann BorgesLazzari, FernandaGonçalves, Roberto Birch2017-08-30T15:42:38Zoai:ojs.fmu.br:article/956Revistahttps://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/indexPRIhttps://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/oaicelso.sustentabilidade@gmail.com||editor.sustentabilidade@gmail.com|| suporte.revista@gmail.com2318-32332318-3233opendoar:2017-08-30T15:42:38Revista Metropolitana de Sustentabilidade - Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
title |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
spellingShingle |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras Basso, Fernando Fair Trade Mercado global Empresas brasileiras. Fair trade Global market Brazilian companies. Fair Trade Mercado Global Empresas brasileñas. |
title_short |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
title_full |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
title_fullStr |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
title_full_unstemmed |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
title_sort |
Percepção e relevância da certificação fair trade para empresas brasileiras |
author |
Basso, Fernando |
author_facet |
Basso, Fernando Vieira, Guilherme Bergmann Borges Lazzari, Fernanda Gonçalves, Roberto Birch |
author_role |
author |
author2 |
Vieira, Guilherme Bergmann Borges Lazzari, Fernanda Gonçalves, Roberto Birch |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Basso, Fernando Vieira, Guilherme Bergmann Borges Lazzari, Fernanda Gonçalves, Roberto Birch |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Fair Trade Mercado global Empresas brasileiras. Fair trade Global market Brazilian companies. Fair Trade Mercado Global Empresas brasileñas. |
topic |
Fair Trade Mercado global Empresas brasileiras. Fair trade Global market Brazilian companies. Fair Trade Mercado Global Empresas brasileñas. |
description |
This study aimed to analyze the perception of managers of Brazilian companies about the fair trade movement. For this, interviews were conducted with managers of companies with a fair trade label. The results show that the fair trade label is effective in its purpose, since it ensures better working conditions and it helps to improve the welfare of workers. In addition, companies that have this label seem to increase sales at niche markets made up of people concerned about the conditions of workers in the production process. However, in general terms, the fair trade label does not seem to bring a significant trade attractive from the companies"™ point of view. |
publishDate |
2016 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2016-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956 |
url |
https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistaseletronicas.fmu.br/index.php/rms/article/view/956/pdf |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Metropolitana de Sustentabilidade info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Revista Metropolitana de Sustentabilidade |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
COMPLEXO EDUCACIONAL FMU |
publisher.none.fl_str_mv |
COMPLEXO EDUCACIONAL FMU |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Metropolitana de Sustentabilidade (ISSN 2318-3233); v. 6 n. 3 (2016): (Set./Dez. 2016) Publicada em 27/dez. 2016; 87-105 2318-3233 reponame:Revista Metropolitana de Sustentabilidade instname:Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU) instacron:FMU |
instname_str |
Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU) |
instacron_str |
FMU |
institution |
FMU |
reponame_str |
Revista Metropolitana de Sustentabilidade |
collection |
Revista Metropolitana de Sustentabilidade |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Metropolitana de Sustentabilidade - Faculdades Metropolitanas Unidas (FMU) |
repository.mail.fl_str_mv |
celso.sustentabilidade@gmail.com||editor.sustentabilidade@gmail.com|| suporte.revista@gmail.com |
_version_ |
1798945135906521088 |