TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143 |
Resumo: | The text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support. |
id |
FUNDAJ-0_5805af4c9f5e94afde916fc14082a342 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2143 |
network_acronym_str |
FUNDAJ-0 |
network_name_str |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCHPERMANENCIA ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR PÚBLICA BRASILEÑA: REFLEXIONES DE DIEZ AÑOS DE INVESTIGACIÓNPERMANÊNCIA ESTUDANTIL NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO: REFLEXÕES A PARTIR DE DEZ ANOS DE PESQUISASThe text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support.El texto hace una breve historia de la expansión de la educación superior pública brasileña y de las políticas de asistencia y permanencia de los estudiantes adoptadas en la última década en las universidades federales. También trae algunos hallazgos y aprendizajes sobre la permanencia de los estudiantes a partir de investigaciones realizadas en el período, varias de ellas producidas por investigadores de LEPES - Laboratorio de Estudios e Investigaciones en Educación Superior, UFRJ. El texto destaca que ha habido muchos avances en la comprensión de estas políticas, enfatizando el conocimiento sobre las diferentes dimensiones involucradas en la permanencia, no limitándose al apoyo financiero. También señala que aún es necesario profundizar en el conocimiento sobre acciones específicas, demandas estudiantiles, el papel de los colectivos estudiantiles en la permanencia y temas emergentes como la salud mental, el enfrentamiento al racismo institucional, la combinación de diferentes acciones y la articulación entre la permanencia estudiantil y la trayectoria de los estudiantes de cuota. PALABRAS CLAVE: Permanencia Estudiantil. Universidad pública. Brasil. Asistencia Estudiantil.O texto faz um breve histórico da expansão do ensino superior público brasileiro e das políticas de assistência e permanência estudantil adotadas na última década nas universidades federais. Também traz alguns achados e aprendizados sobre a permanência estudantil a partir de pesquisas realizadas no período, várias delas produzidas por pesquisadores do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (LEPES), da UFRJ. O texto aponta que houve muitos avanços na compreensão destas políticas, ressaltando o conhecimento sobre as diferentes dimensões envolvidas na permanência, não se limitando ao apoio financeiro. Aponta também que ainda é necessário aprofundar o conhecimento sobre ações específicas, demandas dos estudantes, o papel dos coletivos estudantis na permanência e temas emergentes tais como saúde mental, enfrentamento do racismo institucional, combinação de diferentes ações e articulação entre permanência estudantil e a trajetória de estudantes cotistas. PALAVRAS-CHAVE: Permanência Estudantil. Universidade Pública. Brasil. Assistência Estudantil.O texto faz um breve histórico da expansão do ensino superior público brasileiro e das políticas de assistência e permanência estudantil adotadas na última década nas universidades federais. Também traz alguns achados e aprendizados sobre a permanência estudantil a partir de pesquisas realizadas no período, várias delas produzidas por pesquisadores do LEPES – Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior, da UFRJ. O texto aponta que houve muitos avanços na compreensão destas políticas, ressaltando o conhecimento sobre as diferentes dimensões envolvidas na permanência, não se limitando ao apoio financeiro. Aponta também que ainda é necessário aprofundar o conhecimento sobre ações específicas, demandas dos estudantes, o papel dos coletivos estudantis na permanência e temas emergentes tais como saúde mental, enfrentamento do racismo institucional, combinação de diferentes ações e articulação entre permanência estudantil e a trajetória de estudantes cotistas.Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/214310.33148/CES(2143)Cadernos de Estudos Sociais; v. 37 n. 2 (2022): Desigualdades étnico-raciais, de gênero e regionais na educação2595-40910102-4248reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)instacron:FUNDAJporhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143/1709Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeringer, Rosana2023-08-14T13:33:50Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2143Revistahttps://periodicos.fundaj.gov.br/CADPUBhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/oaibeatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br2595-40910102-4248opendoar:2023-08-14T13:33:50Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR PÚBLICA BRASILEÑA: REFLEXIONES DE DIEZ AÑOS DE INVESTIGACIÓN PERMANÊNCIA ESTUDANTIL NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO: REFLEXÕES A PARTIR DE DEZ ANOS DE PESQUISAS |
title |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
spellingShingle |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH Heringer, Rosana |
title_short |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
title_full |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
title_fullStr |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
title_full_unstemmed |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
title_sort |
TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH |
author |
Heringer, Rosana |
author_facet |
Heringer, Rosana |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Heringer, Rosana |
description |
The text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143 10.33148/CES(2143) |
url |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143 |
identifier_str_mv |
10.33148/CES(2143) |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143/1709 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais |
publisher.none.fl_str_mv |
Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais |
dc.source.none.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Sociais; v. 37 n. 2 (2022): Desigualdades étnico-raciais, de gênero e regionais na educação 2595-4091 0102-4248 reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online) instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) instacron:FUNDAJ |
instname_str |
Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) |
instacron_str |
FUNDAJ |
institution |
FUNDAJ |
reponame_str |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
collection |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ) |
repository.mail.fl_str_mv |
beatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br |
_version_ |
1798042197095874560 |