TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Heringer, Rosana
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Sociais (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143
Resumo: The text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support.
id FUNDAJ-0_5805af4c9f5e94afde916fc14082a342
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/2143
network_acronym_str FUNDAJ-0
network_name_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository_id_str
spelling TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCHPERMANENCIA ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR PÚBLICA BRASILEÑA: REFLEXIONES DE DIEZ AÑOS DE INVESTIGACIÓNPERMANÊNCIA ESTUDANTIL NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO: REFLEXÕES A PARTIR DE DEZ ANOS DE PESQUISASThe text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support.El texto hace una breve historia de la expansión de la educación superior pública brasileña y de las políticas de asistencia y permanencia de los estudiantes adoptadas en la última década en las universidades federales. También trae algunos hallazgos y aprendizajes sobre la permanencia de los estudiantes a partir de investigaciones realizadas en el período, varias de ellas producidas por investigadores de LEPES - Laboratorio de Estudios e Investigaciones en Educación Superior, UFRJ. El texto destaca que ha habido muchos avances en la comprensión de estas políticas, enfatizando el conocimiento sobre las diferentes dimensiones involucradas en la permanencia, no limitándose al apoyo financiero. También señala que aún es necesario profundizar en el conocimiento sobre acciones específicas, demandas estudiantiles, el papel de los colectivos estudiantiles en la permanencia y temas emergentes como la salud mental, el enfrentamiento al racismo institucional, la combinación de diferentes acciones y la articulación entre la permanencia estudiantil y la trayectoria de los estudiantes de cuota. PALABRAS CLAVE: Permanencia Estudiantil. Universidad pública. Brasil. Asistencia Estudiantil.O texto faz um breve histórico da expansão do ensino superior público brasileiro e das políticas de assistência e permanência estudantil adotadas na última década nas universidades federais. Também traz alguns achados e aprendizados sobre a permanência estudantil a partir de pesquisas realizadas no período, várias delas produzidas por pesquisadores do  Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior (LEPES), da UFRJ. O texto aponta que houve muitos avanços na compreensão destas políticas, ressaltando o conhecimento sobre as diferentes dimensões envolvidas na permanência, não se limitando ao apoio financeiro. Aponta também que ainda é necessário aprofundar o conhecimento sobre ações específicas, demandas dos estudantes, o papel dos coletivos estudantis na permanência e temas emergentes tais como saúde mental, enfrentamento do racismo institucional, combinação de diferentes ações e articulação entre permanência estudantil e a trajetória de estudantes cotistas. PALAVRAS-CHAVE: Permanência Estudantil. Universidade Pública. Brasil. Assistência Estudantil.O texto faz um breve histórico da expansão do ensino superior público brasileiro e das políticas de assistência e permanência estudantil adotadas na última década nas universidades federais. Também traz alguns achados e aprendizados sobre a permanência estudantil a partir de pesquisas realizadas no período, várias delas produzidas por pesquisadores do LEPES – Laboratório de Estudos e Pesquisas em Educação Superior, da UFRJ. O texto aponta que houve muitos avanços na compreensão destas políticas, ressaltando o conhecimento sobre as diferentes dimensões envolvidas na permanência, não se limitando ao apoio financeiro. Aponta também que ainda é necessário aprofundar o conhecimento sobre ações específicas, demandas dos estudantes, o papel dos coletivos estudantis na permanência e temas emergentes tais como saúde mental, enfrentamento do racismo institucional, combinação de diferentes ações e articulação entre permanência estudantil e a trajetória de estudantes cotistas.Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais2022-12-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/214310.33148/CES(2143)Cadernos de Estudos Sociais; v. 37 n. 2 (2022): Desigualdades étnico-raciais, de gênero e regionais na educação2595-40910102-4248reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)instacron:FUNDAJporhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143/1709Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHeringer, Rosana2023-08-14T13:33:50Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/2143Revistahttps://periodicos.fundaj.gov.br/CADPUBhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/oaibeatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br2595-40910102-4248opendoar:2023-08-14T13:33:50Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)false
dc.title.none.fl_str_mv TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
PERMANENCIA ESTUDIANTIL EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR PÚBLICA BRASILEÑA: REFLEXIONES DE DIEZ AÑOS DE INVESTIGACIÓN
PERMANÊNCIA ESTUDANTIL NO ENSINO SUPERIOR PÚBLICO BRASILEIRO: REFLEXÕES A PARTIR DE DEZ ANOS DE PESQUISAS
title TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
spellingShingle TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
Heringer, Rosana
title_short TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
title_full TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
title_fullStr TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
title_full_unstemmed TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
title_sort TUDENT RETENTION IN BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION: REFLECTIONS FROM TEN YEARS OF RESEARCH
author Heringer, Rosana
author_facet Heringer, Rosana
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Heringer, Rosana
description The text makes a brief history of the expansion of Brazilian public higher education and the policies of student support and retention adopted in the last decade at federal universities. It also brings some findings and learning about student retention from research carried out in the period, several of them produced by researchers from LEPES - Laboratory of Studies and Research in Higher Education, UFRJ. The text points out that there have been many advances in the understanding of these policies, emphasizing knowledge about the different dimensions involved in student retention, not limited to financial support. It also points out that it is still necessary to deepen knowledge about specific actions, students' demands, the role of student collectives in retention and emerging themes such as mental health, facing institutional racism, combination of different actions and connection between student retention and the trajectory of quota students. KEYWORDS: Student Retention. Public university. Brazil. Student Support.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143
10.33148/CES(2143)
url https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143
identifier_str_mv 10.33148/CES(2143)
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/2143/1709
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais
publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco | Diretoria de Pesquisas Sociais
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais; v. 37 n. 2 (2022): Desigualdades étnico-raciais, de gênero e regionais na educação
2595-4091
0102-4248
reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)
instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron:FUNDAJ
instname_str Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron_str FUNDAJ
institution FUNDAJ
reponame_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
collection Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
repository.mail.fl_str_mv beatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br
_version_ 1798042197095874560