O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: de Carvalho, Maria Elisian
Data de Publicação: 2022
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Cadernos de Estudos Sociais (Online)
Texto Completo: https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1985
Resumo: The text aims to discuss, briefly, the issues involving remote teaching developed during the COVID-19 Pandemic, in an intrinsic relationship with the mechanization of teaching work, and under the control of market decisions in this pandemic period, in which some groups benefit from these difficulties to implement a project of destructuring the already precarious public education, under the command of international organizations and corporations focused on the sale of curricular inputs. This is a bibliographical research, with a qualitative approach and concludes that in view of the situation experienced, teachers develop activities in a mechanized way, because they have before them the machine, but only as a simple artifact of mechanized production mechanizing and reacting mechanically, as well as most students, considering that they become only an element of the process, losing, in part , the essence of teaching work and its nature.
id FUNDAJ-0_6a113fb637fcaf626b0493278a09caac
oai_identifier_str oai:ojs.emnuvens.com.br:article/1985
network_acronym_str FUNDAJ-0
network_name_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository_id_str
spelling O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTEThe text aims to discuss, briefly, the issues involving remote teaching developed during the COVID-19 Pandemic, in an intrinsic relationship with the mechanization of teaching work, and under the control of market decisions in this pandemic period, in which some groups benefit from these difficulties to implement a project of destructuring the already precarious public education, under the command of international organizations and corporations focused on the sale of curricular inputs. This is a bibliographical research, with a qualitative approach and concludes that in view of the situation experienced, teachers develop activities in a mechanized way, because they have before them the machine, but only as a simple artifact of mechanized production mechanizing and reacting mechanically, as well as most students, considering that they become only an element of the process, losing, in part , the essence of teaching work and its nature.El texto tiene por objeto debatir brevemente las cuestiones relacionadas con la educación a distancia desarrolladas durante la Pandemia COVID-19, en una relación intrínsca con la mecanización del trabajo docente, y bajo el control de las decisiones de mercado en este período pandémico, en el que algunos grupos se benefician de estas dificultades para implementar un proyecto de destrucción de la ya precaria educación pública, bajo el mando de organizaciones y corporaciones internacionales centradas en la venta de insumos curriculares. Se trata de una investigación bibliográfica, con un enfoque cualitativo y concluye que ante la situación vivida, los profesores desarrollan actividades de una manera mecanizada, porque tienen ante sí la máquina, pero sólo como un simple artefacto de producción mecanizada mecanizando y reaccionando mecánicamente, así como la mayoría de los estudiantes, considerando que se convierten en sólo un elemento del proceso, perdiendo, en parte, la esencia del trabajo docente y su naturaleza.O texto objetiva discutir, de forma breve, as questões que envolvem o ensino remoto desenvolvido durante a Pandemia da COVID-19, em intrínseca relação com a mecanização do trabalho docente, e sob o controle das decisões do mercado neste período pandêmico, em que alguns grupos se beneficiam dessas dificuldades para implantar um projeto de desestruturação da já precária educação pública, sob o comando de organismos internacionais e corporações voltadas para venda de insumos curriculares. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica, de abordagem qualitativa e conclui que diante do quadro vivenciado, os professores desenvolvem atividades de forma mecanizada, pois tem diante de si a máquina, mas apenas como artefato simples da produção mecanizada, mecanizando-se e reagindo mecanicamente, assim como grande parte dos estudantes, tendo em vista que se tornam apenas um elemento do processo, perdendo, em parte, a essência do trabalho docente e sua natureza.Fundação Joaquim Nabuco/Diretoria de Pesquisas Sociais2022-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/198510.33148/CES25954091V36n2(2021)1985Cadernos de Estudos Sociais; v. 36 n. 2 (2021): Políticas Educacionais e Direitos em tempos de pandemia2595-40910102-4248reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)instacron:FUNDAJporhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1985/1655Copyright (c) 2022 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessde Carvalho, Maria Elisian2022-07-12T14:05:02Zoai:ojs.emnuvens.com.br:article/1985Revistahttps://periodicos.fundaj.gov.br/CADPUBhttps://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/oaibeatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br2595-40910102-4248opendoar:2022-07-12T14:05:02Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)false
dc.title.none.fl_str_mv O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
title O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
spellingShingle O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
de Carvalho, Maria Elisian
title_short O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
title_full O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
title_fullStr O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
title_full_unstemmed O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
title_sort O ENSINO REMOTO E A MECANIZAÇÃO DO TRABALHO DOCENTE
author de Carvalho, Maria Elisian
author_facet de Carvalho, Maria Elisian
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv de Carvalho, Maria Elisian
description The text aims to discuss, briefly, the issues involving remote teaching developed during the COVID-19 Pandemic, in an intrinsic relationship with the mechanization of teaching work, and under the control of market decisions in this pandemic period, in which some groups benefit from these difficulties to implement a project of destructuring the already precarious public education, under the command of international organizations and corporations focused on the sale of curricular inputs. This is a bibliographical research, with a qualitative approach and concludes that in view of the situation experienced, teachers develop activities in a mechanized way, because they have before them the machine, but only as a simple artifact of mechanized production mechanizing and reacting mechanically, as well as most students, considering that they become only an element of the process, losing, in part , the essence of teaching work and its nature.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1985
10.33148/CES25954091V36n2(2021)1985
url https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1985
identifier_str_mv 10.33148/CES25954091V36n2(2021)1985
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.fundaj.gov.br/CAD/article/view/1985/1655
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Autor, concedendo à revista o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco/Diretoria de Pesquisas Sociais
publisher.none.fl_str_mv Fundação Joaquim Nabuco/Diretoria de Pesquisas Sociais
dc.source.none.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais; v. 36 n. 2 (2021): Políticas Educacionais e Direitos em tempos de pandemia
2595-4091
0102-4248
reponame:Cadernos de Estudos Sociais (Online)
instname:Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron:FUNDAJ
instname_str Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
instacron_str FUNDAJ
institution FUNDAJ
reponame_str Cadernos de Estudos Sociais (Online)
collection Cadernos de Estudos Sociais (Online)
repository.name.fl_str_mv Cadernos de Estudos Sociais (Online) - Fundação Joaquim Nabuco (FUNDAJ)
repository.mail.fl_str_mv beatriz.mesquita@fundaj.gov.br||beatriz.mesquita@fundaj.gov.br
_version_ 1798042201900449792