A teoria da complexidade no movimento da Educação Ambiental
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Data de Publicação: | 2010 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Didática Sistêmica |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1217 |
Resumo: | One of the resistance forces to the dominant paradigm is through the perception of the complexity in the system, for understanding among the parts, the whole and the emergent properties, promoting critical reflections and the introduction of the complex noosphere in the partner-environmental thought. Starting from the understanding of the complexity, the human being when dreaming allows to disorder the reality to generate a new organization through interactions with the imaginary, for the construction of the utopian. |
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A teoria da complexidade no movimento da Educação AmbientalComplexidade. Ordem/desordem/organização. Noosfera. Sonhos.One of the resistance forces to the dominant paradigm is through the perception of the complexity in the system, for understanding among the parts, the whole and the emergent properties, promoting critical reflections and the introduction of the complex noosphere in the partner-environmental thought. Starting from the understanding of the complexity, the human being when dreaming allows to disorder the reality to generate a new organization through interactions with the imaginary, for the construction of the utopian.Uma das forças de resistência ao paradigma dominante é através da percepção da complexidade no sistema, por entendimento entre as partes, o todo e as propriedades emergentes, promovendo reflexões críticas e a introdução da noosfera complexa no pensamento sócio-ambiental. A partir da compreensão da complexidade, o ser humano ao sonhar permite desordenar a realidade para gerar uma nova organização através de interações com o imaginário, para a construção do devir utópico.Lepidus2010-03-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1217Revista Didática Sistêmica; v. 4 (2006); 1-71809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1217/513Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessMarques, Maria Cristina TreptowCalloni, Humberto2018-11-08T19:04:13Zoai:periodicos.furg.br:article/1217Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T19:04:13Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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