A pedagogia da fraternidade: um diálogo entre a educação ambiental e a espiritualidade

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Luan Gomes dos Santos de
Data de Publicação: 2010
Outros Autores: Silva, Jarileide Cipriano da
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Didática Sistêmica
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1401
Resumo: This work has as main objective to investigate the contributions of the Franciscan spirituality for environmental education. Accordingly, we conducted a path through the first paradigm shift, thereby breaking with the Cartesian thought and allying itself to Eco-Relational Perspective, which is the formation of social relationships based in love and faith to another. Although we know that the relationship between spirituality and ecology is relegated the margins of academic discussions, dare to defend the area, as desirable living, and there be beyond the knowledge constructed and data as the absolute truth. Thus, it is noted that the importance of spirituality for Environmental Education is in training human farm, while the side facing the critical stance of social capital. We believe that for (re) invent the world, we need the birth of a new man and a woman, since the fall of the link between the relationship society / nature, reflected in the way we think and act in this way the spirituality returns to man his condition of belonging to the universe, religion it, making it one and multiple. The human being is a relational being, because it turned our gaze to the configuration of social relations in contemporary and thus we find in Francis of Assisi, the hope of a more fraternal, which point to different drive.
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spelling A pedagogia da fraternidade: um diálogo entre a educação ambiental e a espiritualidadeEspiritualidadeFrancisco de AssisEducação AmbientalPerspectiva Eco- Relacional (PER).This work has as main objective to investigate the contributions of the Franciscan spirituality for environmental education. Accordingly, we conducted a path through the first paradigm shift, thereby breaking with the Cartesian thought and allying itself to Eco-Relational Perspective, which is the formation of social relationships based in love and faith to another. Although we know that the relationship between spirituality and ecology is relegated the margins of academic discussions, dare to defend the area, as desirable living, and there be beyond the knowledge constructed and data as the absolute truth. Thus, it is noted that the importance of spirituality for Environmental Education is in training human farm, while the side facing the critical stance of social capital. We believe that for (re) invent the world, we need the birth of a new man and a woman, since the fall of the link between the relationship society / nature, reflected in the way we think and act in this way the spirituality returns to man his condition of belonging to the universe, religion it, making it one and multiple. The human being is a relational being, because it turned our gaze to the configuration of social relations in contemporary and thus we find in Francis of Assisi, the hope of a more fraternal, which point to different drive.O presente trabalho tem como principal objetivo investigar as contribuições da espiritualidade franciscana para a educação ambiental. Neste sentido, realizamos um trajeto passando inicialmente pela mudança de paradigma, rompendo assim com o pensamento cartesiano e aliando-se a Perspectiva Eco-Relacional, que consiste na constituição de relações sociais pautadas no amor e na fé ao outro. Embora saibamos que a relação entre espiritualidade e ecologia é relegada as margens das discussões acadêmicas, ousamos defender a temática, pois almejamos viver, ser e existir para além dos saberes construídos e dados como a verdade absoluta. Deste modo, vale salientar que a importância da espiritualidade para a Educação Ambiental se finca na formação humana, sem deixar de lado a postura crítica diante da sociabilidade do capital. Entendemos, que para (re) inventar o mundo, é preciso o nascimento de um novo homem e de uma mulher, pois a quebra do laço entre a relação sociedade/natureza, reflete na nossa forma de pensar e agir, desta forma a espiritualidade devolve ao ser humano a sua condição de pertencimento ao universo, religao, fazendo-o uno e múltiplo. O ser humano é um ser relacional, em virtude disso voltamos o nosso olhar para a configuração das relações sociais na contemporaneidade e sendo assim, encontramos em Francisco de Assis, a esperança de um mais fraterno, diverso que aponte para unidadeLepidus2010-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1401Revista Didática Sistêmica; v. 10 (2009); 71 - 821809-3108reponame:Revista Didática Sistêmicainstname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/redsis/article/view/1401/627Copyright (c) 2014 Revista Didática Sistêmicainfo:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Luan Gomes dos Santos deSilva, Jarileide Cipriano da2018-11-08T18:45:39Zoai:periodicos.furg.br:article/1401Revistahttps://periodicos.furg.br/redsisPUBhttps://periodicos.furg.br/redsis/oairevdidaticasistemica@furg.br || angelabersch@gmail.com1809-31081809-3108opendoar:2018-11-08T18:45:39Revista Didática Sistêmica - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
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