Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523 |
Resumo: | The transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional. |
id |
FURG-2_0c24f04c30838418b1c538e0b52e2285 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15523 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic periodMetodologia problematizadora con el uso del arco de Maguerez en la enseñanza de gestión de enfermería en el período post pandemiaMETODOLOGIA PROBLEMATIZADORA COM USO DO ARCO DE MAGUEREZ NO ENSINO DE GERÊNCIA DE ENFERMAGEM NO PERÍODO DE PÓS-PANDEMIAMétodos AtivosEnsino SuperiorEstudantesGerênciaActive MethodsHigher EducationStudentsManagementMétodos ActivosEducación SuperiorEstudiantesGestiónThe transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional.La transición hacia el período de post pandemia requiere, una vez más, que los educadores adapten sus prácticas pedagógicas, expresando así la necesidad de implementar nuevas estrategias de enseñanza. El objetivo de este artículo es relatar la experiencia en el desarrollo de una estrategia de enseñanza-aprendizaje para los estudiantes de una disciplina de Gestión de Enfermería en el período de post pandemia. Se trata de un relato de experiencia surgido del proceso de tutoría para los estudiantes de graduación en enfermería matriculados en la disciplina de Gestión de Enfermería. La experiencia se llevó a cabo a través de la metodología problematizadora utilizando el Arco de Maguerez y permitió el desarrollo de productos a partir de los problemas observados en la práctica, haciendo significativa su construcción y aplicación. Se concluye que la experiencia pedagógica ayudó a los estudiantes a consolidar características relevantes para el desarrollo de habilidades gerenciales esenciales para el perfil de un profesional de enfermería.A transição para o período de pós-pandemia exige, mais uma vez, que os educadores adaptem suas práticas pedagógicas, expressando assim a necessidade de implementar novas estratégias de ensino. Objetivou-se com este artigo relatar a experiência acerca do desenvolvimento de uma estratégia de ensino-aprendizagem para os discentes de uma disciplina de Gerência de Enfermagem no período pós-pandêmico. Trata-se de um relato de experiência decorrente do processo de tutoria aos discentes da graduação de enfermagem matriculados na disciplina de Gerência de Enfermagem. A experiência foi conduzida por meio da metodologia problematizadora com uso do Arco de Maguerez, e proporcionou o desenvolvimento de produtos baseados nos problemas observados na prática, tornando sua construção e aplicação significativas. Conclui-se que a experiência pedagógica auxiliou os alunos a consolidar características relevantes para o desenvolvimento de competências gerenciais primordiais ao perfil de um profissional de enfermagem.Universidade Federal do Rio Grande2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1552310.14295/momento.v33i1.15523Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-2302316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523/10871Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Yasmin Saba deValente, Geilsa Soraia CavalcantiMoraes, Érica Brandão de2024-04-17T14:01:11Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15523Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-04-17T14:01:11Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period Metodologia problematizadora con el uso del arco de Maguerez en la enseñanza de gestión de enfermería en el período post pandemia METODOLOGIA PROBLEMATIZADORA COM USO DO ARCO DE MAGUEREZ NO ENSINO DE GERÊNCIA DE ENFERMAGEM NO PERÍODO DE PÓS-PANDEMIA |
title |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
spellingShingle |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period Almeida, Yasmin Saba de Métodos Ativos Ensino Superior Estudantes Gerência Active Methods Higher Education Students Management Métodos Activos Educación Superior Estudiantes Gestión |
title_short |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
title_full |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
title_fullStr |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
title_full_unstemmed |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
title_sort |
Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period |
author |
Almeida, Yasmin Saba de |
author_facet |
Almeida, Yasmin Saba de Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Moraes, Érica Brandão de |
author_role |
author |
author2 |
Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Moraes, Érica Brandão de |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Yasmin Saba de Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti Moraes, Érica Brandão de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Métodos Ativos Ensino Superior Estudantes Gerência Active Methods Higher Education Students Management Métodos Activos Educación Superior Estudiantes Gestión |
topic |
Métodos Ativos Ensino Superior Estudantes Gerência Active Methods Higher Education Students Management Métodos Activos Educación Superior Estudiantes Gestión |
description |
The transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-04-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523 10.14295/momento.v33i1.15523 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v33i1.15523 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523/10871 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230 Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944869608062976 |