Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Almeida, Yasmin Saba de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti, Moraes, Érica Brandão de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523
Resumo: The transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional.
id FURG-2_0c24f04c30838418b1c538e0b52e2285
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/15523
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic periodMetodologia problematizadora con el uso del arco de Maguerez en la enseñanza de gestión de enfermería en el período post pandemiaMETODOLOGIA PROBLEMATIZADORA COM USO DO ARCO DE MAGUEREZ NO ENSINO DE GERÊNCIA DE ENFERMAGEM NO PERÍODO DE PÓS-PANDEMIAMétodos AtivosEnsino SuperiorEstudantesGerênciaActive MethodsHigher EducationStudentsManagementMétodos ActivosEducación SuperiorEstudiantesGestiónThe transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional.La transición hacia el período de post pandemia requiere, una vez más, que los educadores adapten sus prácticas pedagógicas, expresando así la necesidad de implementar nuevas estrategias de enseñanza. El objetivo de este artículo es relatar la experiencia en el desarrollo de una estrategia de enseñanza-aprendizaje para los estudiantes de una disciplina de Gestión de Enfermería en el período de post pandemia. Se trata de un relato de experiencia surgido del proceso de tutoría para los estudiantes de graduación en enfermería matriculados en la disciplina de Gestión de Enfermería. La experiencia se llevó a cabo a través de la metodología problematizadora utilizando el Arco de Maguerez y permitió el desarrollo de productos a partir de los problemas observados en la práctica, haciendo significativa su construcción y aplicación. Se concluye que la experiencia pedagógica ayudó a los estudiantes a consolidar características relevantes para el desarrollo de habilidades gerenciales esenciales para el perfil de un profesional de enfermería.A transição para o período de pós-pandemia exige, mais uma vez, que os educadores adaptem suas práticas pedagógicas, expressando assim a necessidade de implementar novas estratégias de ensino. Objetivou-se com este artigo relatar a experiência acerca do desenvolvimento de uma estratégia de ensino-aprendizagem para os discentes de uma disciplina de Gerência de Enfermagem no período pós-pandêmico. Trata-se de um relato de experiência decorrente do processo de tutoria aos discentes da graduação de enfermagem matriculados na disciplina de Gerência de Enfermagem. A experiência foi conduzida por meio da metodologia problematizadora com uso do Arco de Maguerez, e proporcionou o desenvolvimento de produtos baseados nos problemas observados na prática, tornando sua construção e aplicação significativas. Conclui-se que a experiência pedagógica auxiliou os alunos a consolidar características relevantes para o desenvolvimento de competências gerenciais primordiais ao perfil de um profissional de enfermagem.Universidade Federal do Rio Grande2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1552310.14295/momento.v33i1.15523Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-2302316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523/10871Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Yasmin Saba deValente, Geilsa Soraia CavalcantiMoraes, Érica Brandão de2024-04-17T14:01:11Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/15523Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-04-17T14:01:11Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
Metodologia problematizadora con el uso del arco de Maguerez en la enseñanza de gestión de enfermería en el período post pandemia
METODOLOGIA PROBLEMATIZADORA COM USO DO ARCO DE MAGUEREZ NO ENSINO DE GERÊNCIA DE ENFERMAGEM NO PERÍODO DE PÓS-PANDEMIA
title Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
spellingShingle Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
Almeida, Yasmin Saba de
Métodos Ativos
Ensino Superior
Estudantes
Gerência
Active Methods
Higher Education
Students
Management
Métodos Activos
Educación Superior
Estudiantes
Gestión
title_short Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
title_full Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
title_fullStr Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
title_full_unstemmed Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
title_sort Problematization methodology with the use of the Maguerez Arch in nursing management teaching in the post-pandemic period
author Almeida, Yasmin Saba de
author_facet Almeida, Yasmin Saba de
Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti
Moraes, Érica Brandão de
author_role author
author2 Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti
Moraes, Érica Brandão de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Almeida, Yasmin Saba de
Valente, Geilsa Soraia Cavalcanti
Moraes, Érica Brandão de
dc.subject.por.fl_str_mv Métodos Ativos
Ensino Superior
Estudantes
Gerência
Active Methods
Higher Education
Students
Management
Métodos Activos
Educación Superior
Estudiantes
Gestión
topic Métodos Ativos
Ensino Superior
Estudantes
Gerência
Active Methods
Higher Education
Students
Management
Métodos Activos
Educación Superior
Estudiantes
Gestión
description The transition to the post-pandemic period requires once again that educators adapt their pedagogical practices, thus expressing the need to implement new teaching strategies. The goal of this article was to report the development of a teaching-learning strategy experience for students of a Nursing Management discipline in the post-pandemic period. This is an experience report resulting from the mentoring process for undergraduate nursing students enrolled in the Nursing Management discipline. The experience was carried out through the problematization methodology using the Maguerez Arch and allowed the development of products based on the observed problems in practice, making their construction and application meaningful. It is concluded that the pedagogical experience helped the students to consolidate relevant characteristics for the development of essential management skills to the profile of a nursing professional.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523
10.14295/momento.v33i1.15523
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523
identifier_str_mv 10.14295/momento.v33i1.15523
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/15523/10871
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230
Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 210-230
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869608062976