PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vasques, Daniel Giordani
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411
Resumo: The pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted.
id FURG-2_18278b0113896b5d6b11bf46cacfe6a2
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/13411
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGSPERSPECTIVAS PEDAGÓGICAS EM INICIAÇÃO CIENTÍFICA: uma análise documental do Colégio de Aplicação da UFRGSIniciação CientíficaCiênciaEscolaThe pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted.Os processos pedagógicos da Iniciação Científica na escola básica favorecem o crescimento do senso crítico e do entendimento sobre o universo científico. O objetivo desse texto foi analisar os documentos do Colégio de Aplicação da UFRGS em relação às propostas pedagógicas para com o componente curricular de Iniciação Científica. Metodologicamente, tratou-se de pesquisa qualitativa que realizou levantamento e análise documental. O regimento da instituição apresenta expressões relacionadas à ciência referentes às instâncias administrativas da escola e o Projeto Político Pedagógico não foi disponibilizado pela direção da instituição. Por sua vez, os projetos de equipe e os programas de estudos apontam a pesquisa científica na escola enquanto processo, bem como apresentam particularidades em cada etapa escolar. É possível considerar que, apesar de certas lacunas, destaca-se a importância dada ao componente na grade curricular e aos esforços na construção dos materiais pedagógicos.Universidade Federal do Rio Grande2021-11-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1341110.14295/momento.v30i02.13411Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-3962316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411/9037Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Dr. Victor Hugo Nedel Vasques, Daniel Giordani2021-12-21T22:17:33Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/13411Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-21T22:17:33Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
PERSPECTIVAS PEDAGÓGICAS EM INICIAÇÃO CIENTÍFICA: uma análise documental do Colégio de Aplicação da UFRGS
title PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
spellingShingle PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel
Iniciação Científica
Ciência
Escola
title_short PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
title_full PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
title_fullStr PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
title_full_unstemmed PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
title_sort PEDAGOGICAL PERSPECTIVES IN SCIENTIFIC INITIATION: a documentary analysis of the Colégio de Aplicação from UFRGS
author Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel
author_facet Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel
Vasques, Daniel Giordani
author_role author
author2 Vasques, Daniel Giordani
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Dr. Victor Hugo Nedel
Vasques, Daniel Giordani
dc.subject.por.fl_str_mv Iniciação Científica
Ciência
Escola
topic Iniciação Científica
Ciência
Escola
description The pedagogical processes of Scientific Initiation in the basic school favor the growth of critical sense and understanding about the scientific universe. The purpose of this text was to analyze the documents of the Colégio de Aplicação da UFRGS in relation to the pedagogical proposals for the Scientific Initiation curricular component. Methodologically, it was a qualitative research that carried out a survey and documentary analysis. The institution's Regiment contains expressions related to science referring to the school's administrative bodies and the Pedagogical Political Project was not made available by the institution's management. In turn, team projects and study programs point to scientific research at school as a process, as well as presenting particularities at each school stage. It is possible to consider that, despite certain gaps, the importance given to the component in the curriculum and the efforts in the construction of pedagogical materials are highlighted.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411
10.14295/momento.v30i02.13411
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i02.13411
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13411/9037
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 02 (2021): Dossiê temático: PESQUISAS EM EDUCAÇÃO NA PANDEMIA: precariedades, (im)possibilidades e resistências democráticas; 370-396
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944872134082560