MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Tauchen, Gionara
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456
Resumo: This paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university.
id FURG-2_43bb2b2728464a0dcee7a16b900d4499
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1456
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITYDo mosaico ao complexus: desafios à instituição universitáriaUniversidadeTransdisciplinaridadeComplexidadeIndissociabilidadeThis paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university.O presente trabalho analisa as implicações epistemológicas e paradigmáticas que perpassam o princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão na organização do sistema universitário, buscando nos fundamentos da complexidade e da transdisciplinaridade um olhar articulador entre as atividades-meio. A investigação, orientada pela filosofia hermenêutica de Gadamer (2008), sustenta a tese de que o princípio da indissociabilidade implica mudanças epistemológicas e paradigmáticas nas condições contemporâneas da universidade, pois demanda a apropriação e produção de conhecimentos contextualizados, complexos e transdisciplinares, superando, progressivamente, os princípios do paradigma da modernidade subjacentes à organização e ao desenvolvimento das atividades da universidade.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 47-64Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 47-642316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456/1111Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTauchen, Gionara2018-05-08T14:51:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1456Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
Do mosaico ao complexus: desafios à instituição universitária
title MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
spellingShingle MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
Tauchen, Gionara
Universidade
Transdisciplinaridade
Complexidade
Indissociabilidade
title_short MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
title_full MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
title_fullStr MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
title_full_unstemmed MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
title_sort MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
author Tauchen, Gionara
author_facet Tauchen, Gionara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Tauchen, Gionara
dc.subject.por.fl_str_mv Universidade
Transdisciplinaridade
Complexidade
Indissociabilidade
topic Universidade
Transdisciplinaridade
Complexidade
Indissociabilidade
description This paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university.
publishDate 2011
dc.date.none.fl_str_mv 2011-09-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456/1111
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 47-64
Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 47-64
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869680414720