MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456 |
Resumo: | This paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university. |
id |
FURG-2_43bb2b2728464a0dcee7a16b900d4499 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/1456 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITYDo mosaico ao complexus: desafios à instituição universitáriaUniversidadeTransdisciplinaridadeComplexidadeIndissociabilidadeThis paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university.O presente trabalho analisa as implicações epistemológicas e paradigmáticas que perpassam o princípio da indissociabilidade entre ensino, pesquisa e extensão na organização do sistema universitário, buscando nos fundamentos da complexidade e da transdisciplinaridade um olhar articulador entre as atividades-meio. A investigação, orientada pela filosofia hermenêutica de Gadamer (2008), sustenta a tese de que o princípio da indissociabilidade implica mudanças epistemológicas e paradigmáticas nas condições contemporâneas da universidade, pois demanda a apropriação e produção de conhecimentos contextualizados, complexos e transdisciplinares, superando, progressivamente, os princípios do paradigma da modernidade subjacentes à organização e ao desenvolvimento das atividades da universidade.Universidade Federal do Rio Grande2011-09-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 47-64Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 47-642316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456/1111Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educaçãoinfo:eu-repo/semantics/openAccessTauchen, Gionara2018-05-08T14:51:04Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/1456Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2018-05-08T14:51:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY Do mosaico ao complexus: desafios à instituição universitária |
title |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
spellingShingle |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY Tauchen, Gionara Universidade Transdisciplinaridade Complexidade Indissociabilidade |
title_short |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
title_full |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
title_fullStr |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
title_full_unstemmed |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
title_sort |
MOSAIC TO COMPLEXUS: CHALLENGES FOR UNIVERSITY |
author |
Tauchen, Gionara |
author_facet |
Tauchen, Gionara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Tauchen, Gionara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Universidade Transdisciplinaridade Complexidade Indissociabilidade |
topic |
Universidade Transdisciplinaridade Complexidade Indissociabilidade |
description |
This paper analyzes and Implications epistemolgicas paradigmticas that go by the principle of indivisibility of teaching, research and extensive organization in the system Undergraduate, searching the grounds of complexity and a transdisciplinary look articulator between activities-half. The investigative, hermenutica guided by the philosophy of Gadamer (2008), supports the thesis that the principle of inseparability implies mudane epistemolgicas and paradigmticas Deposit Policy in the contemporary university because demand the production of knowledge apropriaoe contextualized, complex and transdisciplinary, beating, gradually, the principles underlying the paradigm of modernity organizaoe to the activities of the university. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-09-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/1456/1111 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2014 Momento - Diálogos em Educação |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 19 No. 2 (2010); 47-64 Momento - Diálogos em Educação; v. 19 n. 2 (2010); 47-64 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944869680414720 |