AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Martins Boeira, Ismael
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Hugo Uczak, Lucia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050
Resumo: This article intends to construct a critical analysis of the “Teacher duties” proposed by the Escola Sem Partido – ESP – movement regarding the pedagogical role of the teacher in the formation of the student’s critical thinking and their academic freedom. This article is a bibliographical research of the exploratory type, with theoretical support from Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) and Fernando Penna (2015), among others. Based on a contextualized, historical, and political social reading, the study verified that the ESP acted as a tool of control and coercion of teachers’ work, restraining their academic freedom, proposing instruments to report and persecute teachers, and threatening the autonomy and identity of public schools. It was possible to identify that conservative and Christian sectors of politics and society, connected to large neoliberal organizations, in the dispute of power, demonstrate interest in the commodification of education, having the ESP as an ally in the dismantlement of the public school.
id FURG-2_4aaa3213070399cf96baf9a6f47e98bd
oai_identifier_str oai:periodicos.furg.br:article/13050
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT UN ANÁLISIS CRÍTICO DE LOS “DEBERES DEL PROFESOR” DICTADOS POR EL MOVIMIENTO ESCOLA SEM PARTIDOUMA ANÁLISE CRÍTICA DOS “DEVERES DO PROFESSOR” DITADOS PELO MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDODemocracy. Liberty. Ideology.Democracia. Liberdade. Ideologia.Democracia. Libertad. Ideologia.This article intends to construct a critical analysis of the “Teacher duties” proposed by the Escola Sem Partido – ESP – movement regarding the pedagogical role of the teacher in the formation of the student’s critical thinking and their academic freedom. This article is a bibliographical research of the exploratory type, with theoretical support from Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) and Fernando Penna (2015), among others. Based on a contextualized, historical, and political social reading, the study verified that the ESP acted as a tool of control and coercion of teachers’ work, restraining their academic freedom, proposing instruments to report and persecute teachers, and threatening the autonomy and identity of public schools. It was possible to identify that conservative and Christian sectors of politics and society, connected to large neoliberal organizations, in the dispute of power, demonstrate interest in the commodification of education, having the ESP as an ally in the dismantlement of the public school.Este artículo tiene por objeto realizar un análisis crítico de los “Deberes del profesor” propuestos por el movimiento Escola Sem Partido – ESP – referente al papel pedagógico del docente en la formación crítica del alumno y en su libertad de cátedra. Se trata de una investigación bibliográfica del tipo exploratoria, con aporte teórico basado en Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) y Fernando Penna (2015), entre otros. Articulado a una lectura social contextualizada, histórica y política, el estudio verificó que el ESP actuó como herramienta de control y coerción al trabajo docente, cercenando la libertad de cátedra, proponiendo instrumentos de denuncia y persecución a los profesores, amenazando la autonomía y la identidad de las escuelas públicas. Fue posible identificar que sectores cristianos y conservadores de la política y de la sociedad, vinculados a grandes organizaciones neoliberales, en la disputa de poder, demuestran interés en la mercantilización de la educación, teniendo al ESP como un aliado en el desmantele de la escuela pública.Este artigo objetiva realizar uma análise crítica dos “Deveres do professor” propostos pelo movimento Escola sem Partido – ESP – no que se refere ao papel pedagógico do docente na formação crítica do aluno e na sua liberdade de cátedra. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica do tipo exploratória, com aporte teórico baseado em Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) e Fernando Penna (2015), entre outros. Articulado a uma leitura social contextualizada, histórica e política, o estudo verificou que o ESP agiu como ferramenta de controle e coerção ao trabalho docente, cerceando a liberdade de cátedra, propondo instrumentos de denúncias e perseguição aos professores, ameaçando a autonomia e a identidade das escolas públicas. Foi possível identificar que setores cristãos e conservadores da política e da sociedade, vinculados a grandes organizações neoliberais, na disputa de poder, demonstram interesse na mercantilização da educação, tendo o ESP como um aliado no desmonte da escola pública. Palavras-chave: Escola sem Partido. Deveres. Professor. Democracia.Universidade Federal do Rio Grande2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1305010.14295/momento.v30i03.13050Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-170Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-1702316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050/9194Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Boeira, IsmaelHugo Uczak, Lucia2021-12-22T16:21:04Zoai:periodicos.furg.br:article/13050Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-22T16:21:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
UN ANÁLISIS CRÍTICO DE LOS “DEBERES DEL PROFESOR” DICTADOS POR EL MOVIMIENTO ESCOLA SEM PARTIDO
UMA ANÁLISE CRÍTICA DOS “DEVERES DO PROFESSOR” DITADOS PELO MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDO
title AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
spellingShingle AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
Martins Boeira, Ismael
Democracy. Liberty. Ideology.
Democracia. Liberdade. Ideologia.
Democracia. Libertad. Ideologia.
title_short AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
title_full AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
title_fullStr AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
title_full_unstemmed AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
title_sort AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
author Martins Boeira, Ismael
author_facet Martins Boeira, Ismael
Hugo Uczak, Lucia
author_role author
author2 Hugo Uczak, Lucia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Martins Boeira, Ismael
Hugo Uczak, Lucia
dc.subject.por.fl_str_mv Democracy. Liberty. Ideology.
Democracia. Liberdade. Ideologia.
Democracia. Libertad. Ideologia.
topic Democracy. Liberty. Ideology.
Democracia. Liberdade. Ideologia.
Democracia. Libertad. Ideologia.
description This article intends to construct a critical analysis of the “Teacher duties” proposed by the Escola Sem Partido – ESP – movement regarding the pedagogical role of the teacher in the formation of the student’s critical thinking and their academic freedom. This article is a bibliographical research of the exploratory type, with theoretical support from Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) and Fernando Penna (2015), among others. Based on a contextualized, historical, and political social reading, the study verified that the ESP acted as a tool of control and coercion of teachers’ work, restraining their academic freedom, proposing instruments to report and persecute teachers, and threatening the autonomy and identity of public schools. It was possible to identify that conservative and Christian sectors of politics and society, connected to large neoliberal organizations, in the dispute of power, demonstrate interest in the commodification of education, having the ESP as an ally in the dismantlement of the public school.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050
10.14295/momento.v30i03.13050
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050
identifier_str_mv 10.14295/momento.v30i03.13050
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050/9194
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-170
Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-170
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1775493250729115648