AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050 |
Resumo: | This article intends to construct a critical analysis of the “Teacher duties” proposed by the Escola Sem Partido – ESP – movement regarding the pedagogical role of the teacher in the formation of the student’s critical thinking and their academic freedom. This article is a bibliographical research of the exploratory type, with theoretical support from Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) and Fernando Penna (2015), among others. Based on a contextualized, historical, and political social reading, the study verified that the ESP acted as a tool of control and coercion of teachers’ work, restraining their academic freedom, proposing instruments to report and persecute teachers, and threatening the autonomy and identity of public schools. It was possible to identify that conservative and Christian sectors of politics and society, connected to large neoliberal organizations, in the dispute of power, demonstrate interest in the commodification of education, having the ESP as an ally in the dismantlement of the public school. |
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AN ANALYSIS OF THE “TEACHER DUTIES” IMPOSED BY THE ESCOLA SEM PARTIDO MOVEMENT UN ANÁLISIS CRÍTICO DE LOS “DEBERES DEL PROFESOR” DICTADOS POR EL MOVIMIENTO ESCOLA SEM PARTIDOUMA ANÁLISE CRÍTICA DOS “DEVERES DO PROFESSOR” DITADOS PELO MOVIMENTO ESCOLA SEM PARTIDODemocracy. Liberty. Ideology.Democracia. Liberdade. Ideologia.Democracia. Libertad. Ideologia.This article intends to construct a critical analysis of the “Teacher duties” proposed by the Escola Sem Partido – ESP – movement regarding the pedagogical role of the teacher in the formation of the student’s critical thinking and their academic freedom. This article is a bibliographical research of the exploratory type, with theoretical support from Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) and Fernando Penna (2015), among others. Based on a contextualized, historical, and political social reading, the study verified that the ESP acted as a tool of control and coercion of teachers’ work, restraining their academic freedom, proposing instruments to report and persecute teachers, and threatening the autonomy and identity of public schools. It was possible to identify that conservative and Christian sectors of politics and society, connected to large neoliberal organizations, in the dispute of power, demonstrate interest in the commodification of education, having the ESP as an ally in the dismantlement of the public school.Este artículo tiene por objeto realizar un análisis crítico de los “Deberes del profesor” propuestos por el movimiento Escola Sem Partido – ESP – referente al papel pedagógico del docente en la formación crítica del alumno y en su libertad de cátedra. Se trata de una investigación bibliográfica del tipo exploratoria, con aporte teórico basado en Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) y Fernando Penna (2015), entre otros. Articulado a una lectura social contextualizada, histórica y política, el estudio verificó que el ESP actuó como herramienta de control y coerción al trabajo docente, cercenando la libertad de cátedra, proponiendo instrumentos de denuncia y persecución a los profesores, amenazando la autonomía y la identidad de las escuelas públicas. Fue posible identificar que sectores cristianos y conservadores de la política y de la sociedad, vinculados a grandes organizaciones neoliberales, en la disputa de poder, demuestran interés en la mercantilización de la educación, teniendo al ESP como un aliado en el desmantele de la escuela pública.Este artigo objetiva realizar uma análise crítica dos “Deveres do professor” propostos pelo movimento Escola sem Partido – ESP – no que se refere ao papel pedagógico do docente na formação crítica do aluno e na sua liberdade de cátedra. Trata-se de uma pesquisa bibliográfica do tipo exploratória, com aporte teórico baseado em Paulo Freire (1990), Moacir Gadotti (2010), Gaudêncio Frigotto (2016) e Fernando Penna (2015), entre outros. Articulado a uma leitura social contextualizada, histórica e política, o estudo verificou que o ESP agiu como ferramenta de controle e coerção ao trabalho docente, cerceando a liberdade de cátedra, propondo instrumentos de denúncias e perseguição aos professores, ameaçando a autonomia e a identidade das escolas públicas. Foi possível identificar que setores cristãos e conservadores da política e da sociedade, vinculados a grandes organizações neoliberais, na disputa de poder, demonstram interesse na mercantilização da educação, tendo o ESP como um aliado no desmonte da escola pública. Palavras-chave: Escola sem Partido. Deveres. Professor. Democracia.Universidade Federal do Rio Grande2021-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1305010.14295/momento.v30i03.13050Momento - Diálogos em Educação; Vol. 30 No. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-170Momento - Diálogos em Educação; v. 30 n. 03 (2021): Dossiê Temático: DESAFIOS DA EDUCAÇÃO, PRODUÇÃO E USO DA CIÊNCIA COM CONSCIÊNCIA: além das nossas fronteiras; 145-1702316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/13050/9194Copyright (c) 2021 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins Boeira, IsmaelHugo Uczak, Lucia2021-12-22T16:21:04Zoai:periodicos.furg.br:article/13050Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2021-12-22T16:21:04Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
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