EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Paulilo, André Luiz
Data de Publicação: 2024
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16264
Resumo: The article analyzes the presence of photographs of the Polytechnic School and the Practical School of Agriculture in the Albums of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Works of São Paulo (SACOP). From the perspective of new cultural history, he studies the representations produced by these images in three dimensions. Firstly, the article describes SACOP's albums to circumscribe a general perspective of interpretation. Afterwards, the focus on the schools whose photographs predominate in the Albums aims to show the relevance of technical preparation in the areas of agriculture, engineering and arts and crafts in SACOP's vision of progress. Finally, it explores the images of the Practical School of Agriculture “Luiz de Queiroz” and the Polytechnic School, their composition and meaning in the SACOP Albums to interrogate the intelligibility of the series of photographs of these schools.
id FURG-2_6d47da6b0d9ad3c51afd3665ac117fdc
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/16264
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São PauloEDUCACIÓN PARA EL PROGRESO EN PAULISTA: las escuelas bajo el lente de la Secretaría de Agricultura, Comercio y Obras Públicas de São PauloEDUCAÇÃO PARA O PROGRESSO PAULISTA: as escolas sob as lentes da Secretaria de Agricultura, Comércio e Obras Públicas de São PauloEducação PaulistaEscola PolitécnicaEscola de AgriculturaÁlbuns de FotografiaSão Paulo EducationPolytechnic SchoolSchool of AgriculturePhotography AlbumsEducación paulistaEscuela PolitécnicaEscuela de AgriculturaÁlbumes de fotografíaThe article analyzes the presence of photographs of the Polytechnic School and the Practical School of Agriculture in the Albums of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Works of São Paulo (SACOP). From the perspective of new cultural history, he studies the representations produced by these images in three dimensions. Firstly, the article describes SACOP's albums to circumscribe a general perspective of interpretation. Afterwards, the focus on the schools whose photographs predominate in the Albums aims to show the relevance of technical preparation in the areas of agriculture, engineering and arts and crafts in SACOP's vision of progress. Finally, it explores the images of the Practical School of Agriculture “Luiz de Queiroz” and the Polytechnic School, their composition and meaning in the SACOP Albums to interrogate the intelligibility of the series of photographs of these schools.El artículo analiza la presencia de fotografías de la Escuela Politécnica y de la Escuela Práctica de Agricultura en los Álbumes de la Secretaría de Agricultura, Comercio y Obras Públicas de São Paulo (SACOP). Desde la perspectiva de la nueva historia cultural, estudia las representaciones producidas por estas imágenes en tres dimensiones. En primer lugar, el artículo describe los álbumes de SACOP para circunscribir una perspectiva general de interpretación. Posteriormente, el foco en las escuelas cuyas fotografías predominan en los Álbumes pretende mostrar la relevancia de la preparación técnica en las áreas de agricultura, ingeniería y artes y oficios en la visión de progreso de SACOP. Finalmente, explora las imágenes de la Escuela Práctica de Agricultura “Luiz de Queiroz” y de la Escuela Politécnica, su composición y significado en los Álbumes SACOP para interrogar la inteligibilidad de las series de fotografías de estas escuelas.O artigo analisa a presença das fotografias da Escola Politécnica e da Escola Prática de Agricultura nos Álbuns da Secretaria de Agricultura, Comércio e Obras Públicas de São Paulo (SACOP). Na perspectiva da nova história cultural estuda as representações produzidas por essas imagens em três dimensões. Em primeiro lugar, o artigo descreve os álbuns da SACOP para circunscrever uma perspectiva geral de interpretação. Depois, o foco nas escolas cujas fotografias predominam nos Álbuns pretende mostrar a relevância da preparação técnica nas áreas da agricultura, das engenharias e das artes e ofícios na visão de progresso da SACOP. Por fim, explora as imagens da Escola Prática de Agricultura “Luiz de Queiroz” e da Escola Politécnica, sua composição e significado nos Álbuns da SACOP para interrogar a inteligibilidade das séries de fotografias dessas escolas.Universidade Federal do Rio Grande2024-04-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1626410.14295/momento.v33i1.16264Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 24-47Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 24-472316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/16264/10878Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessPaulilo, André Luiz2024-04-17T14:00:53Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/16264Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2024-04-17T14:00:53Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
EDUCACIÓN PARA EL PROGRESO EN PAULISTA: las escuelas bajo el lente de la Secretaría de Agricultura, Comercio y Obras Públicas de São Paulo
EDUCAÇÃO PARA O PROGRESSO PAULISTA: as escolas sob as lentes da Secretaria de Agricultura, Comércio e Obras Públicas de São Paulo
title EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
spellingShingle EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
Paulilo, André Luiz
Educação Paulista
Escola Politécnica
Escola de Agricultura
Álbuns de Fotografia
São Paulo Education
Polytechnic School
School of Agriculture
Photography Albums
Educación paulista
Escuela Politécnica
Escuela de Agricultura
Álbumes de fotografía
title_short EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
title_full EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
title_fullStr EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
title_full_unstemmed EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
title_sort EDUCATION FOR PAULISTA PROGRESS: schools under the lens of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Shell-Work of São Paulo
author Paulilo, André Luiz
author_facet Paulilo, André Luiz
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Paulilo, André Luiz
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Paulista
Escola Politécnica
Escola de Agricultura
Álbuns de Fotografia
São Paulo Education
Polytechnic School
School of Agriculture
Photography Albums
Educación paulista
Escuela Politécnica
Escuela de Agricultura
Álbumes de fotografía
topic Educação Paulista
Escola Politécnica
Escola de Agricultura
Álbuns de Fotografia
São Paulo Education
Polytechnic School
School of Agriculture
Photography Albums
Educación paulista
Escuela Politécnica
Escuela de Agricultura
Álbumes de fotografía
description The article analyzes the presence of photographs of the Polytechnic School and the Practical School of Agriculture in the Albums of the Secretary of Agriculture, Commerce and Public Works of São Paulo (SACOP). From the perspective of new cultural history, he studies the representations produced by these images in three dimensions. Firstly, the article describes SACOP's albums to circumscribe a general perspective of interpretation. Afterwards, the focus on the schools whose photographs predominate in the Albums aims to show the relevance of technical preparation in the areas of agriculture, engineering and arts and crafts in SACOP's vision of progress. Finally, it explores the images of the Practical School of Agriculture “Luiz de Queiroz” and the Polytechnic School, their composition and meaning in the SACOP Albums to interrogate the intelligibility of the series of photographs of these schools.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-04-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16264
10.14295/momento.v33i1.16264
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16264
identifier_str_mv 10.14295/momento.v33i1.16264
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/16264/10878
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 33 No. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 24-47
Momento - Diálogos em Educação; v. 33 n. 1 (2024): Dossiê: História da Educação: acervos, repositórios e centros de memória; 24-47
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944869623791616