PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Thays Emanuelly Alves de
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Alencar, Maria Fernanda dos Santos, Melo, Cinthya Torres
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391
Resumo: This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.
id FURG-2_a1ba684157884766d03f6b305407d487
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14391
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behaviorLIBROS PARADIDÁTICOS EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR QUILOMBOLA: : lugar de identidad y pertenencia étnicaLIVROS PARADIDÁTICOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA: lugar da identidade e do pertencimento étnicoEducação Escolar QuilombolaIdentidade QuilombolaPertencimento étnico-culturalQuilombola School EducationQuilombola IdentityEthnic-cultural belongingEducación Escolar QuilombolaIdentidad QuilombolaPertenencia étnico-culturalThis text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.Este texto, guiado por la pregunta ¿cómo el uso de libros educativos contribuye a la valorización de la identidad y pertenencia étnica de las comunidades quilombolas?, busca reflexionar sobre la Educación Escolar Quilombola y el uso de materiales de apoyo pedagógico - el libro paradidáctico, en el espacios escolares. La investigación bibliográfica, de carácter exploratorio, incluye estudios de Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) en la discusión de la educación escolar quilombola y material didáctico específico que atiende los Lineamientos Curriculares Nacionales para la Educación Escolar Quilombola. De este estudio surge que aún es un gran desafío contar con libros de texto y paradidáctica en las escuelas quilombolas que representen la cultura y dialogen con los saberes de las comunidades quilombolas, acercándose a la realidad de los estudiantes y generando el sentimiento de pertenencia y el reconocimiento de identidades de forma positiva.Este texto guiado pela questão de que forma a utilização dos livros paradidáticos contribui para a valorização da identidade e do pertencimento étnico das comunidades quilombolas?, busca refletir sobre a Educação Escolar Quilombola e a utilização de materiais de apoio pedagógico- o livro paradidático, nos espaços escolares. Pesquisa bibliográfica, de caráter exploratório, acolhe estudos de Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) na discussão da educação escolar quilombola e de um material didático específico que atenda as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola.  A partir deste estudo, verifica-se que ainda é um grande desafio se ter em escolas quilombolas livros didáticos e paradidáticos que representem a cultura e dialogue com os saberes das comunidades quilombolas, aproximando-se da realidade dos educandos e gerando o sentimento de pertença e o reconhecimento das identidades de forma positiva.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1439110.14295/momento.v32i02.14391Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-2882316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391/10369Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Thays Emanuelly Alves de Alencar, Maria Fernanda dos SantosMelo, Cinthya Torres 2023-12-05T18:18:52Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14391Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:18:52Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
LIBROS PARADIDÁTICOS EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR QUILOMBOLA: : lugar de identidad y pertenencia étnica
LIVROS PARADIDÁTICOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA: lugar da identidade e do pertencimento étnico
title PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
spellingShingle PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
Araújo, Thays Emanuelly Alves de
Educação Escolar Quilombola
Identidade Quilombola
Pertencimento étnico-cultural
Quilombola School Education
Quilombola Identity
Ethnic-cultural belonging
Educación Escolar Quilombola
Identidad Quilombola
Pertenencia étnico-cultural
title_short PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
title_full PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
title_fullStr PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
title_full_unstemmed PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
title_sort PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
author Araújo, Thays Emanuelly Alves de
author_facet Araújo, Thays Emanuelly Alves de
Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Melo, Cinthya Torres
author_role author
author2 Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Melo, Cinthya Torres
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Thays Emanuelly Alves de
Alencar, Maria Fernanda dos Santos
Melo, Cinthya Torres
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Escolar Quilombola
Identidade Quilombola
Pertencimento étnico-cultural
Quilombola School Education
Quilombola Identity
Ethnic-cultural belonging
Educación Escolar Quilombola
Identidad Quilombola
Pertenencia étnico-cultural
topic Educação Escolar Quilombola
Identidade Quilombola
Pertencimento étnico-cultural
Quilombola School Education
Quilombola Identity
Ethnic-cultural belonging
Educación Escolar Quilombola
Identidad Quilombola
Pertenencia étnico-cultural
description This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391
10.14295/momento.v32i02.14391
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391
identifier_str_mv 10.14295/momento.v32i02.14391
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391/10369
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288
Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873066266624