PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Momento (Rio Grande. Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391 |
Resumo: | This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way. |
id |
FURG-2_a1ba684157884766d03f6b305407d487 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14391 |
network_acronym_str |
FURG-2 |
network_name_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behaviorLIBROS PARADIDÁTICOS EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR QUILOMBOLA: : lugar de identidad y pertenencia étnicaLIVROS PARADIDÁTICOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA: lugar da identidade e do pertencimento étnicoEducação Escolar QuilombolaIdentidade QuilombolaPertencimento étnico-culturalQuilombola School EducationQuilombola IdentityEthnic-cultural belongingEducación Escolar QuilombolaIdentidad QuilombolaPertenencia étnico-culturalThis text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way.Este texto, guiado por la pregunta ¿cómo el uso de libros educativos contribuye a la valorización de la identidad y pertenencia étnica de las comunidades quilombolas?, busca reflexionar sobre la Educación Escolar Quilombola y el uso de materiales de apoyo pedagógico - el libro paradidáctico, en el espacios escolares. La investigación bibliográfica, de carácter exploratorio, incluye estudios de Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) en la discusión de la educación escolar quilombola y material didáctico específico que atiende los Lineamientos Curriculares Nacionales para la Educación Escolar Quilombola. De este estudio surge que aún es un gran desafío contar con libros de texto y paradidáctica en las escuelas quilombolas que representen la cultura y dialogen con los saberes de las comunidades quilombolas, acercándose a la realidad de los estudiantes y generando el sentimiento de pertenencia y el reconocimiento de identidades de forma positiva.Este texto guiado pela questão de que forma a utilização dos livros paradidáticos contribui para a valorização da identidade e do pertencimento étnico das comunidades quilombolas?, busca refletir sobre a Educação Escolar Quilombola e a utilização de materiais de apoio pedagógico- o livro paradidático, nos espaços escolares. Pesquisa bibliográfica, de caráter exploratório, acolhe estudos de Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) na discussão da educação escolar quilombola e de um material didático específico que atenda as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola. A partir deste estudo, verifica-se que ainda é um grande desafio se ter em escolas quilombolas livros didáticos e paradidáticos que representem a cultura e dialogue com os saberes das comunidades quilombolas, aproximando-se da realidade dos educandos e gerando o sentimento de pertença e o reconhecimento das identidades de forma positiva.Universidade Federal do Rio Grande2023-09-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1439110.14295/momento.v32i02.14391Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-2882316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391/10369Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAraújo, Thays Emanuelly Alves de Alencar, Maria Fernanda dos SantosMelo, Cinthya Torres 2023-12-05T18:18:52Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14391Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2023-12-05T18:18:52Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior LIBROS PARADIDÁTICOS EN LA EDUCACIÓN ESCOLAR QUILOMBOLA: : lugar de identidad y pertenencia étnica LIVROS PARADIDÁTICOS NA EDUCAÇÃO ESCOLAR QUILOMBOLA: lugar da identidade e do pertencimento étnico |
title |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
spellingShingle |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior Araújo, Thays Emanuelly Alves de Educação Escolar Quilombola Identidade Quilombola Pertencimento étnico-cultural Quilombola School Education Quilombola Identity Ethnic-cultural belonging Educación Escolar Quilombola Identidad Quilombola Pertenencia étnico-cultural |
title_short |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
title_full |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
title_fullStr |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
title_full_unstemmed |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
title_sort |
PARADIDATIC BOOKS IN QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION: : place of identity and ethnic behavior |
author |
Araújo, Thays Emanuelly Alves de |
author_facet |
Araújo, Thays Emanuelly Alves de Alencar, Maria Fernanda dos Santos Melo, Cinthya Torres |
author_role |
author |
author2 |
Alencar, Maria Fernanda dos Santos Melo, Cinthya Torres |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Araújo, Thays Emanuelly Alves de Alencar, Maria Fernanda dos Santos Melo, Cinthya Torres |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Escolar Quilombola Identidade Quilombola Pertencimento étnico-cultural Quilombola School Education Quilombola Identity Ethnic-cultural belonging Educación Escolar Quilombola Identidad Quilombola Pertenencia étnico-cultural |
topic |
Educação Escolar Quilombola Identidade Quilombola Pertencimento étnico-cultural Quilombola School Education Quilombola Identity Ethnic-cultural belonging Educación Escolar Quilombola Identidad Quilombola Pertenencia étnico-cultural |
description |
This text, guided by the question of how the use of educational books contributes to the valorization of the identity and ethnic belonging of quilombola communities?, seeks to reflect on Quilombola School Education and the use of pedagogical support materials - the paradidactic book, in the spaces schoolchildren. Bibliographic research, of an exploratory nature, includes studies by Melo (2004), Campello e Silva (2018), Paulucio (2018), Silva (2016), Silva (2020) in the discussion of quilombola school education and specific didactic material that meets the National Curriculum Guidelines for Quilombola School Education. From this study, it appears that it is still a great challenge to have textbooks and para-didactics in quilombola schools that represent the culture and dialogue with the knowledge of the quilombola communities, approaching the reality of the students and generating the feeling of belonging and the recognition of identities in a positive way. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-22 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391 10.14295/momento.v32i02.14391 |
url |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391 |
identifier_str_mv |
10.14295/momento.v32i02.14391 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14391/10369 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Momento - Diálogos em Educação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Federal do Rio Grande |
dc.source.none.fl_str_mv |
Momento - Diálogos em Educação; Vol. 32 No. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288 Momento - Diálogos em Educação; v. 32 n. 02 (2023): Dossiê Temático: REDES FEMINISTAS EM ABYA YALA: educação, desafios e imaginações transformadoras; 265-288 2316-3100 reponame:Momento (Rio Grande. Online) instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG) instacron:FURG |
instname_str |
Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
instacron_str |
FURG |
institution |
FURG |
reponame_str |
Momento (Rio Grande. Online) |
collection |
Momento (Rio Grande. Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG) |
repository.mail.fl_str_mv |
||momento.educacao@furg.br |
_version_ |
1798944873066266624 |