HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cardoso Júnior, Welton
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Pinto Nunes, Claudio, Costa Cardoso, Berta Leni
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Momento (Rio Grande. Online)
Texto Completo: https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14100
Resumo: This text presents a possible dialogue between the method of Historical-Dialectical Materialism (MHD) with the phenomenon of quality of life. Analyzing the world from the perspective of the MHD would be the same as understanding its phenomena from an economic determinism that is always at a nuclear level. From this context all the rest would derive. Thus, materialism ends up dividing men into antagonistic classes, those who own the means of production and those who only own their labor power to survive. This philosophy would then lend itself to the understanding of the theoretical constructions that involve research on the theme of quality of life. In this sense, it is proposed to reflect that this method, in practice, ensures the possibility of interpreting these phenomena from the perspective of the Higher Education professional. The text proposes this dialogue as possible and necessary.
id FURG-2_d2e9061da9c1b8d3b130d4974eb51703
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.furg.br:article/14100
network_acronym_str FURG-2
network_name_str Momento (Rio Grande. Online)
repository_id_str
spelling HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of lifeMATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: UN DIÁLOGO PARA LA INVESTIGACIÓN SOBRE LA CALIDAD DE VIDA: un diálogo para la investigación sobre la calidad de vidaMATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: um diálogo para pesquisa sobre a qualidade de vidamaterialismo histórico-dialéticométodo de pesquisaqualidade de vidahistorical-dialectical materialismresearch methodquality of lifematerialismo histórico-dialécticométodo de investigacióncalidad de vidaThis text presents a possible dialogue between the method of Historical-Dialectical Materialism (MHD) with the phenomenon of quality of life. Analyzing the world from the perspective of the MHD would be the same as understanding its phenomena from an economic determinism that is always at a nuclear level. From this context all the rest would derive. Thus, materialism ends up dividing men into antagonistic classes, those who own the means of production and those who only own their labor power to survive. This philosophy would then lend itself to the understanding of the theoretical constructions that involve research on the theme of quality of life. In this sense, it is proposed to reflect that this method, in practice, ensures the possibility of interpreting these phenomena from the perspective of the Higher Education professional. The text proposes this dialogue as possible and necessary.Este texto presenta un posible diálogo entre el método del Materialismo Histórico-Dialéctico (MHD) con el fenómeno de la calidad de vida. Analizar el mundo desde la perspectiva del MHD sería lo mismo que comprender sus fenómenos desde un determinismo económico siempre a nivel nuclear. De este contexto derivaría todo lo demás. Así, el materialismo acaba dividiendo a los hombres en clases antagónicas, los que poseen los medios de producción y los que sólo poseen su fuerza de trabajo para sobrevivir. Esta filosofía se prestaría entonces a la comprensión de las construcciones teóricas que envuelven investigaciones sobre el tema calidad de vida. En ese sentido, se propone reflexionar que este método, en la práctica, asegura la posibilidad de interpretar estos fenómenos desde la perspectiva del profesional de la Educación Superior. El texto propone este diálogo como posible y necesario.Este texto apresenta um diálogo possível entre o método do Materialismo Histórico-Dialético (MHD) com o fenômeno da qualidade de vida. Analisar o mundo sob a ótica do MHD seria o mesmo que entender seus fenômenos a partir de um determinismo econômico que está sempre em um plano nuclear. Desse contexto todo o resto se derivaria. Assim, o materialismo acaba por dividir os homens em classes antagônicas, a de quem tem propriedade sobre os meios de produção e a de quem só possui a sua força de trabalho para sobreviver. Essa filosofia se prestaria então para a compreensão das construções teóricas que envolvem as pesquisas com o tema da qualidade de vida. Nesse sentido, propõe-se a reflexão de que este método, em prática, assegura a possibilidade de interpretar estes fenômenos na perspectiva do profissional da Educação Superior. O texto propõe esse diálogo como possível e necessário.Universidade Federal do Rio Grande2022-11-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/1410010.14295/momento.v31i03.14100Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 179-200Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 179-2002316-3100reponame:Momento (Rio Grande. Online)instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)instacron:FURGporhttps://periodicos.furg.br/momento/article/view/14100/9890Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCardoso Júnior, WeltonPinto Nunes, ClaudioCosta Cardoso, Berta Leni 2022-11-26T15:48:45Zoai:ojs.periodicos.furg.br:article/14100Revistahttps://periodicos.furg.br/momentoPUBhttps://periodicos.furg.br/momento/oai||momento.educacao@furg.br2316-31000102-2717opendoar:2022-11-26T15:48:45Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)false
dc.title.none.fl_str_mv HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: UN DIÁLOGO PARA LA INVESTIGACIÓN SOBRE LA CALIDAD DE VIDA: un diálogo para la investigación sobre la calidad de vida
MATERIALISMO HISTÓRICO-DIALÉTICO: um diálogo para pesquisa sobre a qualidade de vida
title HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
spellingShingle HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
Cardoso Júnior, Welton
materialismo histórico-dialético
método de pesquisa
qualidade de vida
historical-dialectical materialism
research method
quality of life
materialismo histórico-dialéctico
método de investigación
calidad de vida
title_short HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
title_full HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
title_fullStr HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
title_full_unstemmed HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
title_sort HISTORICAL-DIALECTIC MATERIALISM: A DIALOGUE FOR RESEARCH ON THE QUALITY OF LIFE: a dialogue for research on the quality of life
author Cardoso Júnior, Welton
author_facet Cardoso Júnior, Welton
Pinto Nunes, Claudio
Costa Cardoso, Berta Leni
author_role author
author2 Pinto Nunes, Claudio
Costa Cardoso, Berta Leni
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cardoso Júnior, Welton
Pinto Nunes, Claudio
Costa Cardoso, Berta Leni
dc.subject.por.fl_str_mv materialismo histórico-dialético
método de pesquisa
qualidade de vida
historical-dialectical materialism
research method
quality of life
materialismo histórico-dialéctico
método de investigación
calidad de vida
topic materialismo histórico-dialético
método de pesquisa
qualidade de vida
historical-dialectical materialism
research method
quality of life
materialismo histórico-dialéctico
método de investigación
calidad de vida
description This text presents a possible dialogue between the method of Historical-Dialectical Materialism (MHD) with the phenomenon of quality of life. Analyzing the world from the perspective of the MHD would be the same as understanding its phenomena from an economic determinism that is always at a nuclear level. From this context all the rest would derive. Thus, materialism ends up dividing men into antagonistic classes, those who own the means of production and those who only own their labor power to survive. This philosophy would then lend itself to the understanding of the theoretical constructions that involve research on the theme of quality of life. In this sense, it is proposed to reflect that this method, in practice, ensures the possibility of interpreting these phenomena from the perspective of the Higher Education professional. The text proposes this dialogue as possible and necessary.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14100
10.14295/momento.v31i03.14100
url https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14100
identifier_str_mv 10.14295/momento.v31i03.14100
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.furg.br/momento/article/view/14100/9890
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Momento - Diálogos em Educação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
publisher.none.fl_str_mv Universidade Federal do Rio Grande
dc.source.none.fl_str_mv Momento - Diálogos em Educação; Vol. 31 No. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 179-200
Momento - Diálogos em Educação; v. 31 n. 03 (2022): Dossiê Temático: A PESQUISA EM EDUCAÇÃO E SUAS INTERFACES METODOLÓGICAS E EPISTEMOLÓGICAS; 179-200
2316-3100
reponame:Momento (Rio Grande. Online)
instname:Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron:FURG
instname_str Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
instacron_str FURG
institution FURG
reponame_str Momento (Rio Grande. Online)
collection Momento (Rio Grande. Online)
repository.name.fl_str_mv Momento (Rio Grande. Online) - Universidade Federal do Rio Grande (FURG)
repository.mail.fl_str_mv ||momento.educacao@furg.br
_version_ 1798944873003352064